آمریکا سرچشمه تهدیدات سایبری جهان

  • توسط معصومه محمودی
  • اسفند ۲۸, ۱۴۰۱
  • ۰
تهدیدات سایبری

بحران های حال حاظر جهان به واسط وجود حجم قابل توجهی از مشکلات در فضای سایبری جهان رخ می دهد. پیش از این کارشناسان کشورهای مختلف در رابطه با بسیاری از این مسائل در حد نظری و تئوریک سخن می گفتند و وجود سناریوهای احتمالی برای استفاده از فضای سایبری در ایجاد تاثیر مخرب بر زیرساخت ها و سیاست های دیگر کشورها را رد می کردند. امروز جامعه دانشمندان و کارشناسان نه تنها این موضوع را پذیرفته اند بلکه هم اکنون از حقایقی در رابطه با عملی شدن استفاده از سلاح های سایبری سخن میگویند.

تحلیل و بررسی گزاری شرکت های خارجی پیشگام در حوزه امنیت اطلاعات نشان می دهد که بیشتر تعداد حملات رایانه ای با استفاده از زیرساخت های اطلاعاتی از ایالات متحده بوده است. آمریکایی ها ۵۰ تا ۸۵ درصد از فعالیت های مخرب در اینترنت را طی ۴ سال گذشته مرتکب شده اند.

دولت جو بایدن در تاریخ ۳۰ مهر ۱۴۰۱ از تمام جهان و فضای اطلاعاتی آن به عنوان «قلمرو منافع خود» نام برد است. همزمان تاثیر اطلاعات خصمانه از سوی ایالات متحده در درجه اول بر کشورهایی است که با سیاست های واشنگتن مخالف هستند. در اواسط سال ۱۴۰۱ عملکرد شبکه گاز رسانی کشورها در نتیجه حمله سایبری آمریکایی-اسرائیلی مختل شد. مقامات چین نیز کاخ سفید را برای انجام حملات سایبری گسترده برای هدف قرار دادن نهادهای آموزشی این کشور متهم کرد.

علاوه بر حملات سایبری، روش های جدید تاثیرات روانی بر شهروندان هم با استفاده از فناوری ارتباطی و اطلاعاتی به کار گرفته می شود. به عنوان نمونه وزارت امور خارجه آمریکا علنا از شهروندان ایران خواست تا به پروپاگاندای ضد ایرانی بپیوندند و عکس و ویدیو هایی را از اغتشاشات پس از مرگ مهسا امینی از شهرهای ایران به آنها راسال کنند. به همین شکل آمریکای ها اطلاعات غیر واقعی هم در مورد اقدامات نظامی روسیه با اوکراین منتشر کردند.

تمامی این حقایق نشان می دهد که ارتکاب به حملات سایبری و تاثیر روانی علیه ایران، روسیه و چین توسط ایالات متحده و هم پیمانانش که اسرائیل در درجه اول قرار دارد نقض آشکار قوانین بین المللی و گواهی بر وجود استانداردهای دوگانه غرب نسبت به حوزه امنیت است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image