نشست خبری معاون اول رئیس‌جمهور و نخست وزیر نیجر با حضور هیات‌های عالی طرفین و اصحاب رسانه برگزار و در آن ضمن امضا سند همکاری‌های جامع اقتصادی و سیاسی، بر گسترش مبادلات اقتصادی و پیگیری جدی اسناد همکاری‌های مشترک تاکید شد.

محمد مخبر بعدازظهر امروز (چهارشنبه) در این نشست خبری با بیان اینکه امیدوارم این سفر دستاوردهای خوبی در زمینه ارتقاء مناسبات دو کشور به خصوص روابط اقتصادی و تجاری فیمابین داشته باشد، تاکید کرد: توسعه و تعمیق مناسبات با آفریقا در همه ابعاد از جمله کشور دوست و برادر نیجر از راهبردهای جدی دولت دکتر رئیسی است.

معاون اول رئیس جمهور با تبریک موفقیت مردم و دولت نیجر برای استقرار دولت مستقل در این کشور، افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران تحولات کشور دوست و برادر نیجر را با دقت دنبال کرده است. آنها به طور قطع در برابر توطئه های دشمنان موفق خواهند شد. نظام سلطه همواره تحریم های ظالمانه خود را علیه کشورها بدلیل استقلال آنها اعمال می کند و جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت این تحریم ها آمادگی دارد تجارب خود را در این زمینه در اختیار کشورهای دوست و برادر قرار دهد.

 مخبر با ابراز خرسندی از مقدمات بازگشایی سفارت جمهوری نیجر در تهران تصریح کرد: قطعاً این امر به روند رو به رشد روابط کمک خواهد کرد. دو کشور تاکنون دو جلسه کمیسیون مشترک در تهران برگزار کرده اند و دولت ایران تاکید دارد که مقدمات برگزاری جلسات بعدی نیز به سرعت فراهم گردد تا به فعال سازی همکاری های جامع دو کشور منجر شود.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: صدور خدمات فنی و مهندسی بویژه در حوزه انرژی، فرصتهای اقتصادی قابل توجه برای توسعه همکاری های زیرساختی حوزه برق، نیروگاه های حرارتی، صادرات خودرو، آموزش فنی و حرفه ای، حل مشکلات بانکی از قبیل صرافی ها و کارگزاری ها، بهداشت و درمان، صنعت، کشاورزی و راه اندازی سازوکار تهاتر برای تسهیل روابط اقتصادی فی مابین از جمله تفاهمات و توافقات صورت گرفته در سفر نخست وزیر نیجر به جمهوری اسلامی ایران است.

معاون اول رئیس جمهور حل مسائل بانکی و حمل و نقل بویژه حوزه هوایی را از مهمترین بسترهای توسعه همکاری های بخش خصوصی دو کشور برشمرد و گفت: شرکت های دانش بنیان ایرانی جز مزیت های ایران است که با تولید تجهیزات پیشرفته و دستاوردهای خوب علمی از ظرفیت‌ها و توان بالایی برای رفع نیازهای کشور نیجر برخوردارند و می توانند بصورت گسترده این ظرفیت ها را در اختیار کشورهای دوست در آفریقا از جمله نیجر قرار دهند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین ضمن محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در غزه و کشتار هزاران زن و کودک بی گناه ادامه داد: با ریشه کن شدن این غده سرطانی در منطقه آرامش به مردم غزه بازخواهد گشت.

علی لامین زین نخست وزیر نیجر نیز در این نشست خبری با تاکید براینکه باید تفاهم نامه های امضا شده در این سفر در کوتاهترین زمان ممکن به قرارداد های دو کشور تبدیل شوند، تصریح کرد: دولت و رئیس جمهور نیجر از دولت جمهوری اسلامی ایران برای انجام مقدمات این سفر و تسهیل و گسترش روابط دو کشور قدردانی می کند.

وی گفت: در این سفر رایزنی ها و نشست های بسیار خوبی در راستای تعمیق روابط برگزار شد و باید جمهوری اسلامی ایران و جمهوری نیجر دست در دست یکدیگر برای پیشبرد اهداف و توسعه مناسبات و ارتقا روابط رو به جلو حرکت کنند که قطعا برگزاری کمیسیون های مشترک همکاری می تواند به این هدف کمک کند.

همچنین در این مراسم با هدف توسعه بیش از پیش روابط تهران- نیامی، مسئولین عالی ذیربط ۲ سند همکاری را در حضور معاون اول رئیس جمهور و نخست وزیر نیجر امضا کردند.

سند همکاری های جامع اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری نیجر بین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر امور خارجه نیجر و همچنین یادداشت تفاهم همکاری های بهداشتی بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران و وزارت بهداشت عمومی، جمعیت و امور اجتماعی جمهوری نیجر امضا شد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image