جنگ غزه

یک نویسنده انگلیسی با اشاره به اینکه دستاوردهای حماس در جنگ غزه فراتر از دستاوردهای انتفاضه اول و دوم است، نوشت که احتمال سرنگونی اسرائیل به جای از بین رفتن حماس در این جنگ وجود دارد.

«دیوید هرست» سردبیر پایگاه خبری میدل ایست آنلاین در مقاله‌ای نوشت که جنگ غزه ارزیابی‌های اشتباه رژیم صهیونیستی را نشان داد و فاجعه اخلاقی و نظامی برای این رژیم رقم زد، جنگی که مقاومت آن را به راه انداخت و باعث خشم جامعه عربی از رژیم صهیونیستی شد.

این نویسنده انگلیسی با اشاره به شهادت حدود ۲۰ هزار فلسطینی که ۷۰ درصد آنها زنان و کودکان هستند، تاکید کرد که خسارتی که امروز به بار آمده زمینه ساز جنگ به مدت ۵۰ سال دیگر خواهد بود و نسل‌های آینده فلسطینیان و عرب‌ها و مسلمانان به هیچ وجه وحشی‌گری‌های امروز رژیم صهیونیستی در نوار غزه را فراموش نخواهند کرد.

وی در این مقاله تصریح کرد که اسرائیلی‌ها همان اشتباه فرانسوی‌ها در الجزایر را تکرار کردند، زمانی که فرانسوی‌ها بیش از یک و نیم میلیون الجزایری را بین سال‌های ۱۹۵۴ و ۱۹۶۲ کشتند و تصور می‌کردند که به این صورت پیروز جنگ خواهند بود، اما وقتی که جنگ به پایان رسید، مجبور به خروج از این کشور شده و استقلال آن را به رسمیت شناختند. این در حالی است که ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکایی‌ها نیز نشان می‌دهد که محبوبیت حماس از زمان آغاز جنگ در غزه افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، منابع مطلع معتقدند که جنبش حماس موفق شده خود را در میان بخشی از جهان عرب به عنوان مدافع آرمان فلسطین و عامل به جهاد ضد اسرائیل نشان دهد. این موضوعی بود که شبکه سی ان ان آمریکا نیز به آن اشاره کرد.

وی ادامه داد که حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه همان‌طور که بنیامین نتانیاهو وعده داده بود، باعث تغییر کامل منطقه خاورمیانه شد، اما این تغییر به نحوی نیست که وی و کابینه‌های آینده بتوانند از آن استفاده کنند. در طول ۱۷ سال گذشته تمام دنیا غزه را فراموش کرده یا نادیده می‌گرفتند و بسیاری از کشورها از جمله آمریکا و اروپا تلاش خود را برای تقویت محاصره غزه انجام می‌دادند. سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن» رژیم صهیونیستی در این مدت برای جداسازی غزه از کرانه باختری تاثیرگذار بود و تمامی امکانات مشارکت در حکومت وحدت ملی عامل نوار غزه و کرانه باختری را از بین برده بود.

هرست می‌افزاید که حتی انتفاضه اول و دوم نیز نتوانست موفقیت‌هایی که حماس طی دو ماه گذشته در غزه به دست آورده، محقق کند. وی معتقد است که در نتیجه این جنگ شرایطی مستمر از شکاف در داخل سرزمین‌های اشغالی به وجود می‌آید و مانع از این می‌شود که دولتی عادی در این منطقه به سبک غرب روی کار بیاید.

این نویسنده انگلیسی تصریح کرد که در شرایط این چنینی گزینه توسعه جنگ همواره مطرح است، همان‎طور که حملات حوثی ها ضد کشتی‌های غربی در دریای سرخ این موضوع را نشان می‌دهد.

دیوید هرست در پایان تصریح کرد که سقوط حماس یک شعار در زبان عبری و هدف آشکار کابینه رژیم صهیونیستی بعد از گذشت دو ماه از جنگ غزه بود که ممکن است تغییر کند و به سقوط اسرائیل تبدیل شود، چرا که این همان تاثیری است که ممکن است در نتیجه این جنگ حاصل شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image