پاییز، فصل پُربارش مازندرانی‌ها است، فصلی که مازندرانی‌ها انتظارش را می‌کشیدند.

باتوجه به فصل بارش و اهمیت استفاده از بارش‌ها برای فصل گرم سال چشم‌ها به آسمان دوخته شده تا دیار سبز از موهبت خدادادی باران بهره‌مند شوند.

نخستین فصل از پاییز و همچنین اولین ماه از سال زراعی جدید با بارش‌های خوبی همراه بود که امیدواریم باتوجه به تداوم خشکی، بارش‌ها ادامه یابد.

محمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: میانگین بارش مهر ماه امسال ۹۶ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۷۰ میلی‌متر بوده، حدود ۳۷ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۴۸میلی‌متر بوده، ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: میانگین دمای هوای مهر امسال ۱۵.۲ درجه بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۱۴.۶ درجه بوده، ۰.۶ درجه افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۷.۵ درجه بوده، ۲.۳ درجه کاهش داشته است.

مدیرکل هواشناسی مازندران بیان کرد: میانگین بارش سال زراعی گذشته ۵۰۷ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۶۶۴ میلی متر بوده حدود ۲۴ درصد کاهش و  نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته که ۵۳۰ میلی‌متر بوده حدود ۴ درصد کاهش داشته است.

رضوی اضافه کرد: همچنین میانگین دمای هوای سال زراعی گذشته ۱۲.۵ درجه بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۱۱.۴ درجه بوده حدود ۱.۱ درجه افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۲ درجه سلسیوس بوده، ۰.۵ درجه افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: براساس خروجی‌های مدل اقلیمی پژوهشکده اقلیم‌شناسی سازمان هواشناسی کشور، پیش‌بینی فصلی بارش و دمای هوای استان مازندران، میانگین بارش از نیمه آبان تا نیمه بهمن ۱۴۰۲، در محدوده نرمال پیش‌بینی می شود.

مدیرکل هواشناسی مازندران افزود: میانگین دمای هوا از نیمه آبان تا نیمه آذر در محدوده  نرمال و از نیمه آذر تا نیمه بهمن ماه امسال، گرایش به بیش از نرمال در پیش‌بینی می‌شود.

رضوی با تاکید بر اینکه با توجه به بارش و منابع آب در دسترس استان کماکان باید تمهیداتی برای مدیریت مصرف بهینه منابع آب و انرژی صورت گیرد، گفت: صحت پیش‌بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور بین ۶۰ تا ۷۰ درصد بوده و در ماه‌های گرم صحت پیش بینی کمتر از ماه‌های سرد سال است.

فارس

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image