آئین اختتامیه نخستین جشنواره علمی و هنری زکات مازندران، با حضور نماینده ولی فقیه در مازندران، معاون توسعه مشارکت‌های کمیته امداد امام(ره) و تنی چند از مسئولان استانی و شهری در اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید رجایی کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان فریدونکنار برگزار شد.

به گزارش سارخبر،آئین اختتامیه نخستین جشنواره علمی و هنری زکات در مازندران، ۸ دی، با حضور نماینده ولی فقیه، معاون توسعه مشارکت‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) و تنی چند از مسئولان استانی و شهری در اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید رجایی کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان فریدونکنار برگزار شد.
آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی، نماینده ولی فقیه در مازندران در این آئین ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ۱۰هزار و چهارصد شهید دوران دفاع مقدس مازندران گفت: به فرموده حضرت امام راحل اساس و فلسفه  خلقت تربیت انسان است و همه مجموعه هستی برای تربیت انسان نه صرفا تولید انسان و تغذیه که آن هم مهم است آفریده شده است.
وی افزود: تربیت بدون تغذیه و تغدیه بدون تربیت بی‌فلسفه و بی‌معناست و هدف و غایت تربیت است. زکات دو بعدی است؛ خداوند هم به بعد تزکیه‌ای و تربیتی و هم مادی آن توجه کرده است، بنابراین زکات موضوع بسیار مهمی است، از نظر معنویت هم‌تراز با معاد است علاوه بر اینکه بعد مادی را هم دربردارد.
آیت‌الله محمدی لائینی ضمن تشکر از همه مودیان زکات تصریح کرد: اگر ما تربیت را دوست داریم باید مقدماتش را هم بخواهیم و فراهم کنیم که بخشی از آن‌ها در چهره زکات خودش را نشان داده اما باید فرهنگ‌سازی صورت بگیرد که همه اینها مقدمه است و نه هدف، این نیست که شکم‌ها را سیر کنیم بدن‌ها را بپوشانیم البته متاسفانه بدن‌ها به سمت برهنگی پیش می‌رود که از جامعه امدادجو می‌خواهیم پوشش و حجاب اسلامی را بیشتر از هر نهاد دیگری رعایت کنند تا اینجا شاهد حجاب برتر باشیم.
نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه رسیدگی به ده‌ها هزار خانواده خوب است اما اینکه انسان.های تربیت شده دیندار وفادار به ارزش‌های انقلابی و راه شهدا و بابصیرت باشند بهتر است، اظهار کرد: آن‌وقت در آثار و برکات رفتاری این عزیزان را مشاهده خواهیم کرد‌، کمک گرفتن همیشه به لفظ نیست به نشان دادن آثار است و خیران آثار را که ببینند بیشتر راغب به کمک خواهند شد.
وی به تشییع پیکر ۴۰۰ شهید همزمان در روز شهادت حضرت فاطمه (س) اشاره کرد و گفت: حماسه ۹ دی را گرامی می‌داریم و امیدواریم شاهد گرامیداشت ویژه آن باشیم. ما نیاز به بصیرت داریم و مردم بی‌بصیرت نمی‌توانند راه را پیدا کرده و وظیفه را بشناسند و اقدام به موقع داشته باشند؛ نابینایی ظاهری از نابینایی باطنی و نداشتن بصیرت بسیار ساده‌تر است.

۵۰۰ هزار شغل برای مددجویان کمیته
امداد ایجاد می شود

معاون توسعه مشارکت های کمیته امداد گفت: امسال ۵۰۰ هزار شغل برای مددجویان ایجاد می شود و تاکنون ۱۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات جذب شده است.

حبیب الله آسوده نیز در اختتامیه جشنواره فرهنگی و علمی زکات در فریدونکنار آگاهی بخشی و تبیین را لازمه بصیرت افزایی دانست و گفت: در جریان‌های اخیر اگر آگاه سازی درستی از سوی خواص صورت می‌گرفت شاهد برخی مسائل نبودیم.
وی با اشاره این که امسال ۲۵ هزار میلیارد تومان برای ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی مددجویان تسهیلات درنظر گرفته شده است، گفت: تاکنون ۱۸ هزار میلیارد تومان از تسهیلات جذب و فرصت‌های شغلی ایجاد شده است.
وی وجود ۸۸ هزار بیمار صعب العلاج و شمار زیادی از دانشجویان و دانش آموزان را از جمله مددجویان تحت پوشش بیان کرد و گفت: مردم در هشت ماه سال جاری ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان کالا و خدمات و کمک‌های نقدی ارائه کردند.
آسوده ارزش زکات جمع آوری شده در کشور را هزار ۷۰۰ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: ۶۰ درصد این اعتبار برای مردم هزینه شده است.
وی شمار مراکز نیکوکاری را ۱۰ هزار و ۲۰۰ مرکز بیان کرد و گفت: این مراکز شش هزار میلیارد تومان جمع آوری و بین مردم هزینه کرده اند.
آسوده شماره فرزندان محسنین و ایتام را ۴۱۹ هزار نفر ذکر کرد و گفت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار حامی در کشور داریم و کمیته امداد وظیفه نظارت در این بخش دارد.
معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد با اظهار این که پنج میلیون فقره صندوق صدقات در کشور داریم، گفت: ۳۰۰ هزار صندوق معابر و اماکن وجود دارد و امسال ۳۷۰ میلیارد تومان صدقه جمع آوری شده است.

پرداخت ۹۶ میلیارد تومان زکات توسط مازندرانی ها در سال جاری

حجت‌الاسلام عالیشاه در اختتامیه نخستین جشنواره فرهنگی علمی زکات که در اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید رجایی فریدونکنار اظهار کرد: یک‌هزار و ۴۵۰ اثر از ۱۶ استان کشور به جشنواره فرهنگی علمی زکات رسید که حدود ۷۰ اثر به بخش نهایی رسید.
وی افزود: از بین آثار، بیش از ۹۰۰ اثر در بحث دانش‌آموزی، ۲۵۰ اثر در بخش رسانه و ۳۰۰ اثر در بحث خاطره‌نویسی و سایر بوده است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی مازندران با بیان اینکه زکات واژه قرآنی است که نباید مظلوم واقع شود، تصریح کرد: تابلوی اولین روستای گردشگری زکات را نصب کردیم و باید همه از برکات زکات بهره‌مند شوند.
عالیشاه با تاکید بر اینکه باید گفتمان‌‌سازی در ارتباط با زکات در کوچه پس کوچه‌ها صورت گیرد، خاطرنشان کرد: گفتمان‌سازی در زمینه زکات موجب می‌شود تا حتی یک فقیر هم نداشته باشیم‌.
وی یادآور شد: در حاشیه این جشنواره رزمایش مومنانه نیز خواهیم داشت و در این رزمایش ۲هزار بسته معیشتی و ۴۰۳ سری جهیزیه در اختیار نیازمندان قرار می‌گیرد.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی مازندران با اعلام اینکه در ۹ ماهه ۹۶میلیارد تومان زکات در استان جمع‌آوری شد، اضافه کرد: این میزان زکان با رشد ۱۰۴ درصدی همراه بوده که در اختیار نیازمندان قرار گرفته است.
عالیشاه بیان کرد: زکات جمع‌آوری شده به۴۸۱ نفر در بحث جهیزیه، ۸هزار و ۳۲ در بحث درمانی، ۵هزار و ۳۸۰ در بحث تحصیلی، ۲۱ آزادی زندانی، ۹۳ نفر در بحث مسکن و ۲هزار و ۶ نفر در بحث تعمیرات مسکن پرداخت شده است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image