عمره عراقی ها


یادداشت سفر یک زائر عتبات

امروز صبح بعد از زیارت سحرگاهی مهمان دوستان عراقی بودم که از سفر عمره برگشته‌اند. با ماشین شخصی صبح ساعت ۶ از کربلا حرکت کرده و ساعت ۶ بعد از ظهر در مدینه بوده‌اند. چقدر آسان و راحت و با فراغت بال به سفر عمره می‌روند. گفتند عجیب است چند سال می‌شود حتی یک ایرانی را هم در مکه و طواف و مدینه ندیده‌ایم سالی سه مرتبه به عمره مشرف هستند آنهم خانوادگی و با ماشین شخصی که گفتند ویزای عمره را یک ساله می‌گیریم با تردد سفر مکرر در طول سال…
این آسانی سفر عمره از عراق را مقایسه کنیم با سیستم ثبت‌نام برای ۶ میلیون نفر در سال۱۳۹۱ و دریافت ۸۰۰ هزار تومان معادل ۸۰۰ دلار در آن سال و بعد از گذشت ۱۱ سال دوباره پول کامل سفر را به میزان ۴۰ تا ۴۵ میلیون تومان می‌گیرند. در تمام دنیا و بین تمام کشورهای اسلامی این سبک مدیریت امور زیارتی فقط اختصاص به ایران دارد. در سال ۹۱ که ۸۰۰ هزار تومان وجه ثبت‌نام گرفتند دقیقا خاطرم هست میزان مبلغ عمره یک میلیون و دویست هزار تومان بود یعنی هر یک نفر از ۶ میلیون نفر حدود ۷۰ درصد وجه سفرشان را پرداخت کرده‌اند اما الآن آن وجه پرداختی (معادل ۸۰۰ دلار) به قیمت ۳ میلیون تومان محاسبه می‌شود. حقیقتا، وجدانا، اخلاقا اسم این روش و سیستم زیارت حج و عمره رفتن در ایران گویای چیست؟ چرا حج و زیارت را در ایران چنین به اقتصاد بیمار گره زده‌اند؟ چرا دولت و بانک‌ها در مشکلات خاص خود پول پیش پرداخت حجاج و عمره گزاران را می‌بلعند؟
طبیعی است چنین سیستمی به‌شدت در مقابل تحولات مثبت عربستان در شکستن انحصار سفر عمره و حتی حج مقابله می‌کند اما به عنوان یک کارشناس این عرصه می‌دانم این روش هم به شکست منجر خواهد شد و سیاست و نگاه اقتصادی عربستان منجر به شکستن انحصار دولتی از عمره خواهد شد. فقط می‌ماند خاطره ناگوار ثبت‌نام دو میلیون نفر برای حج تمتع در سالهای ۸۴-۸۵-۸۶ یعنی فروش نوبت آنهم به مبلغ یک میلیون تومان در آن زمان و در صف مانده برای مدت سی (۳۰) سال برای تمتع و حدود ۶ میلیون نفر ثبت‌نامی در سال ۹۱ برای عمره و تبدیل کردن سفر زیارت به یک غول در ایران…
چرا کسی مسئولیت اینهمه خرابی را برعهده نمی‌گیرد؟ کارشناسی عرض می‌کنم که اولین آثار این اقدامات سلب اعتماد عمومی به سیستم دولتی و از آن هم مهمتر بی‌برکت شدن سفرها است.
ای کاش یک شیر حلال خورده‌ای جزییات و ابعاد مختلف این ماجراها را باستحضار ملت برساند که دقیقا همه بفهمند مسلمانان دنیا چگونه به حج و عمره می‌روند و سیستم بانکی ایران چه بر سر ایرانی‌ها آورده است.
????الف – مرتضائی – کربلا

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image