جزییات جدید از قتل معلم ساروی

به گزارش خبرنگار سارخبر، یک معلم ساروی بنام خانم الف ن که به اتفاق همسر و دو فرزندش در یک مجتمع سه واحدی زندگی می‌کردند و تاسف از اینکه این مرحومه در مرخصی وضع حمل برای فرزند دومش به سر می‌برده بر سر کشمکش در نگهداری سگ در آپارتمان توسط همسایه بی مبالاتش به قتل رسید.

به گفته همسرش از مدتی قبل به این همسایه بی مبالات بر سرنگهداری چند سگ در آپارتمان معترض بودیم ولی ایشان توجهی نداشتند و به کرات اتفاق افتاده بود که در مسیر عبور و راه پله فضولات سگ مشاهده شده بود که نهایتا با شکایت در دادگاه محکوم شدند ولی متاسفانه پس از آن، این همسایه بی مبالات و بی انضباط به لجبازی و آزار روی آورد از جمله اینکه برق ساختمان را قطع و یا اینکه لاستیک ماشین را پنجر می‌کردند.

وی در ادامه افزود زمینه های اینچنینی در یکی از روزها در غیاب من در پی مشاجره با مقتول (که مادر یک طفل ۱۸ ماهه هم بوده) را به واحد خود کشانده و با کوبیدن گلدان به سرش به قتل رساندند و پس از آن هم اقدامی در راستای احیا و تماس با اورژانس نداشته اند و گستاخانه بدن مقتول را که تا ساعاتی جان داشت را در زیر تخت پنهان کرده بودند تا در فرصت مناسب از محل خارج و سربه نیست کنند.

همسر مرحومه مقتوله در ادامه گفت : بدنبال غیبت او با اطلاع به پلیس تحقیقات میدانی انجام و جسد مقتول در منزل قاتل کشف شد .
وی در این مصاحبه ضمن گلایه از کلانتری محل که دیرهنگام در محل حاضر شدند افزود همسرم تا ساعاتی جان داشت که بی رحمانه مورد تعرض واقع گردید ولی چرا پس از غیبت و فقدان او و اطلاع پلیس ، کلانتری محل دیرهنگام وارد عمل شد نمی‌دانیم؟!

بر اساس تبصره ۳ قانون آپارتمان ها نگهداری هر نوع حیوان اعم از اهلی و وحشی در فضای مشاعات ممنوع است و در غیر اینصورت هم اگر نگهداری حیوان موجبات سلب آسایش و تهدید بهداشتی و خوف خطر آسیب رسانی را برای ساکنین فراهم نماید مصداق جرم بوده و قابل پیگرد قانونی است ولی متاسفانه رواج پدیده سگ گردانی در شهر نشان از رویکرد خاص تغییر سبک زندگی در میان برخی از افراد جامعه است.

متاسفانه در حال حاضر قانون مدون و مخصوصی برای خرید و فروش و نگهداری و مسئولیت پذیری در قبال حیوانات خانگی نداریم و آخرین اقدام نمایندگان مجلس طرحی بوده که در سال ۱۴۰۰ تحت عنوان” طرح صیانت از حقوق عامه” به آن پرداخته شده بود  که نتیجه ای از آن حاصل نشد در صورتی که بسیاری از کشورها قوانین سفت و سختی برای نگهداری حیوانات خانگی دارند.

در کشورهایی مثل هلند، انگلستان، نروژ، قطر، ترکیه و حتی آمریکا قوانین سفت‌وسختی برای نگهداری سگ و سگ گردانی در پارک‌ها و اماکن و معابر عمومی وجود دارد؛ کشور هلند الگوی مقابله با سگ‌های ولگرد محسوب می‌شود و در زمان حاضر هیچ سگ بدون صاحبی در خیابان‌های شهرهای مختلف این کشور یافت نمی‌شود؛ دولت هلند در یک بازه زمانی، غذادادن به سگ‌های ولگرد را ممنوع کرد و هزینه عقیم‌سازی سگ‌ها را به عهده گرفت؛ در این کشور به سرپرستی گرفتن سگ‌ها نیز قوانین سفت و سختی دارد به‌عنوان‌مثال، صاحبانی که به هر دلیل سگ‌های خود را در خیابان رها می‌کنند با جریمه زندان مواجه می‌شوند و به نگهداری از سگ نیز مالیات تعلق می‌گیرد! همچنین در این کشور برای صاحبانی که از عقیم کردن یا واکسیناسیون حیوان خانگی خود سر باز می‌زنند، جریمه‌ای معادل ۳ سال زندان و ۱۶ هزار دلار جریمه مالی در نظر گرفته شده است!

در انگلستان فروش توله‌سگ و گربه از سوی فروشگاه‌های حیوانات و سایر دلالان که فاقد مجوزهای لازم باشند، ممنوع است و کسانی که قصد خرید یا به‌عهده‌گرفتن سرپرستی حیواناتی خانگی را دارند که کمتر از ۶ ماه از عمرشان گذشته باشد، باید حیوان موردعلاقه خود را مستقیماً از پرورش‌دهنده آن حیوان یا مراکز رسمی نجات حیوانات خانگی خریداری کنند.

بر اساس قوانین انگلیس، مدفوع کردن سگ در معابر عمومی و عدم پاک‌سازی آن توسط صاحب سگ، شخص را با جریمه مالی ۸۰ پوندی روبه‌رو می‌کند!
در انگلستان سگ گردانی در پارک‌های عمومی بدون استفاده از قلاده ممنوع است؛ بر اساس قوانین این کشور، سگ‌هایی که رفتار خطرناکی دارند، توقیف می‌شوند و صاحبان آن‌ها تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

در انگلیس در مواردی که قاضی احساس کند که یک سگ برای عموم خطرناک است، حتی می‌تواند حکم به نابودی آن دهد و سالانه ۳ هزار سگ در این کشور “یوتانایز” (مرگ بدون درد) می‌شوند. علاوه بر این، مجازات‌هایی نیز برای مواردی که سگ به فردی حمله کند وجود دارد؛ منظور از حمله، شرایطی است که سگ موجب وحشت یک شهروند شود؛ لذا درصورتی‌که رفتار یک سگ پرخاشگرانه باشد حتی درصورتی‌که کسی را گاز نگیرد، صاحب آن مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. براین‌اساس، مجازات آن حداکثر تا ۶ ماه حبس و جریمه نقدی ۵۰۰۰ پوندی است؛ اگر سگ به یک شخص حمله کند و به او آسیب برساند، صاحب آن با مجازاتی تا دو سال حبس و جریمه‌ای ۵۰۰۰ پوندی مواجه خواهد شد؛ اگر سگ به حیوان خانگی شخص دیگری حمله کند و صدمه‌ای به آن وارد کند، صاحب سگ تا سقف ۱۰۰۰ پوند جریمه خواهد شد و درصورتی‌که این امر عمدی تلقی شود، جریمه آن می‌تواند تا ۲۵۰۰ پوند افزایش یابد.

متأسفانه بر خلاف این کشورها، در کشورمان هنوز قانون جامعی درباره سگ‌های ولگرد یا سگ‌های خانگی وجود ندارد و ازدیاد سگ‌ها به‌ویژه سگ‌های ولگرد در کشور در حال تبدیل شدن به یک فاجعه‌ ملی است؛ متأسفانه هر روز شاهد اخبار حمله سگ‌های ولگرد به کودکان و حتی بزرگسالان هستیم و روزی نیست که خبری مبنی بر حمله سگ‌های ولگرد به شهروندان شنیده نشود!

این در حالی است که متأسفانه در قانون مجازات اسلامی سال ۹۲، در هیچ ماده‌ای برای گرداندن حیوانات در معابر یا محیط‌های عمومی، جرم‌انگاری نشده است. تنها علت قانونی‌ای که می‌توان برای این مسئله بیان کرد این است که اگر حیوانات باعث ایجاد ترس در دیگران بشوند یا به دیگران خسارت وارد نمایند، در اینجا می‌توان بر اساس مبنای قانونی صاحب حیوان را مسئول دانست.

اقتضای حقوق عامه می طلبد که مراجع قانونی کشور از جمله مجلس شورای اسلامی هر چه سریعتر به این موضوع ورود کرده و از گسترش این گونه موارد به سطح کشور ممانعت بعمل آورند.


سارخبر: ضمن عرض تسلیت به همسر این مرحومه و همه بازماندگان مخصوصا فرزندان دلبندشان یاشارجان و یاشیل جان هدف از انتشار جزییات این جنایت بیان دغدغه های جامعه متدین و ابراز انزجار از نگهداری سگ در آپارتمان و رعایت حقوق افراد است لذا اسامی افراد بنابر ملاحظاتی حذف گردید

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image