مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران گفت: در جریان سفر رئیس جمهور به استان ،۴۲۰ میلیارد تومان برای اجرا و تکمیل طرح تصفیه فاضلاب در نظر گرفته شد که تاکنون ۳۰ درصد اعتبارات تخصیص یافته است. ‎

بهزاد برارزاده اظهار این که اکنون شاهد تسریع در اجرای طرح های در دست اقدام خواهیم بود که با تکمیل آنها تحول بزرگی در استان ایجاد خواهد شد، افزود: از محل ماده ۵۶ اعتبار ویژه ای برای شبکه فاضلاب ساری در نظر گرفته شد و مدول دوم این تصفیه خانه هم به اتمام رسیده است.
وی ادامه داد: حجم ورودی فاضلاب به تصفیه خانه نوشهر و چالوس ۱۴ هزار متر مکعب است و این طرح نیز با ظرفیت ۱۰ هزار متر مکعبی در دست اقدام است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران با اشاره به ساخت مدول دوم و ارتقای تصفیه خانه فاضلاب بابل، گفت: از محل ماده ۵۶، ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این طرح در نظر گرفته شده است.
برارزاده، با بیان اینکه در حوزه فاضلاب سه شهر بابل، ساری و گلوگاه قراردادی با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) به امضا رسید و در مرحله تهیه اسناد هستیم، بر لزوم تسریع در جمع آوری پساب روستاهای بالای سد تاکید کرد و گفت: استفاده از پساب در صنایع استان به علت بالا بودن سطح آب کمتر مورد استقبال قرار می گیرد و در همین راستا هماهنگی های لازم برای استفاده از پساب تصفیه خانه فاضلاب ساری با حجم ۲ هزار و ۸۰۰ مترمکعب در شبانه روز برای استفاده در صنایع و نیروگاه زباله سوز ساری در دست اقدام است.
عملیاتی شدن طرح های فاضلاب در ۱۴ شهر مازندران
وی با بیان اینکه از ۵۸ شهر استان مازندران، عملیات اجرایی طرح فاضلاب در ۱۴ شهر درحال انجام است گفت: این شهرها شامل ساری، بابل، بابلسر، جویبار، نوشهر، چالوس، آمل، قائمشهر، محمودآباد، تنکابن، رامسر، بهشهر، نکا و گلوگاه است. وی با بیان اینکه مطالعات لازم برای عملیاتی کردن طرح های فاضلاب در تعدادی از شهرهای استان از سال ۶۹ آغاز و عملیات اجرایی آن نیز از سال ۷۴ در شهرهای جویبار، ساری، بابل، بابلسر، نوشهر و چالوس آغاز شده است، اظهار داشت: با گذشت بیش از ۲۷ سال از آغاز عملیات اجرایی در این شهرها، در حال حاضر۶.۱۷ درصد از جمعیت شهری و ۱۲ درصد جمعیت کل استان زیرپوشش طرح‌های جمع آوری و تصفیه فاضلاب هستند که این میزان در مقایسه با میانگین کشوری که حدود ۵۳ درصد است، از اختلاف قابل توجهی برخوردار است. وی ادامه داد: در حال حاضر تنها در ۶ شهر مازندران شامل ساری، بابل، بابلسر، نوشهر و چالوس و جویبار و چهار شهرک، سامانه جمع آوری و تصفیه فاضلاب درحال بهره برداری است که در هر یک از این شهرها کمتر از ۴۰ درصد جمعیت تحت پوشش فاضلاب قرار دارند. مدیرعامل شرکت آبفای مازندران با بیان اینکه طرح تصفیه فاضلاب در چهار شهر نور، رویان، ایزدشهر و فریدونکنار به علت تملک نکردن زمین هنوز عملیاتی نشده است، گفت: مطالعات لازم برای اجرای این طرح در ۱۰ شهر دیگر مازندران شامل نشتارود، سلمانشهر، عباس آباد، کلارآباد، سرخرود، زیراب، بهنمیر، پل سفید، شیرگاه و کلاردشت در حال انجام است که به محض تکمیل مطالعات و اخذ مجوز ماده ۲۳، عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد ضمن اینکه عملیات اجرایی این طرح در ۲ روستای شورکای جویبار و اوجا محله ساری درحال انجام است و در آینده نزدیک نیز عملیات اجرایی در روستای موزی بن شهر ساری آغاز خواهد شد.
تسریع در روند ساخت و تکمیل طرح های تصفیه فاضلاب وی با تشریح اقدامات شاخص شرکت آب و فاضلاب مازندران در دولت سیزدهم گفت که با اهتمام دولت سیزدهم و تامین منابع مالی مورد نیاز، از مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب ساری مرکز مازندران با ظرفیت تصفیه ۲۳ هزار و ۴۰۰ مترمکعب و با زیرپوشش قرار گرفتن ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بهره برداری شد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران بیان کرد: برای ایجاد تاسیسات فاضلاب در فریدونکنار با زیرپوشش قراردادن ۷۶ هزار نفر جمعیت، ۷۰۰ میلیارد تومان و برای افزایش احجام طرح ایجاد تاسیسات فاضلاب ساری برای ۵۰۰ کیلومتر شبکه و ۱۰ باب ایستگاه پمپاز با زیروپوشش قرار دادن ۴۵۰ هزار نفر جمعیت نیز ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است. وی اخذ ردیف جداگانه در پیوست شماره یک قانون برای طرح های فاضلاب نکا، بهشهر، و گلوگاه و طرح ایجاد تاسیسات فاضلاب فریدونکنار و همچنین پیگیری و اخذ مجوز ماده ۵۶ برای اجرای طرح های فاضلاب بابل، نوشهر و چالوس با یکهزار میلیارد تومان اعتبار و آغاز عملیات اجرایی تکمیل بخش لجن خط جریان اول تصفیه خانه فاضلاب بابل با ۷۰ میلیارد تومان را از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در مازندران عنوان کرد.

برارزاده، از آغاز عملیات اجرایی احداث مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب نوشهر و چالوس با ظرفیت تصفیه یکهزار و ۲۰۰ مترمکعب در شبانه روز با زیرپوشش قراردان ۶۵ هزار نفر و با پیش‌بینی ۲۰۰ میلیارد تومان در طی یکسال گذشته خبر داد و افزود: با همت دولت مردمی عملیات اجرایی ارتقای مدول اول تصفیه خانه فاضلاب نوشهر و چالوس برای افزایش ظرفیت تا ۱۲ هزار متر مکعب در شبانه روز و با پیش بینی ۲۰ میلیارد تومان اعتبار آغاز شد. وی ادامه داد: با تهیه اسناد و انجام مقدمات لازم برای برگزاری مناقصه، دولت سیزدهم برای احداث خط دوم جریان تصفیه خانه فاضلاب بابل با ظرفیت ۲۴ هزار مترمکعب در شبانه روز و با زیرپوشش قرار دادن ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، حدود ۴۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته است؛ ضمن اینکه برای تکمیل مدول تصفیه خانه فاضلاب بابلسر برای ارتقای تصفیه تا ۱۶ هزار مترمکعب در شبانه روز نیز ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی کرده است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران، تکمیل و تجهیز ایستگاه پمپاز فاضلاب شورکا با یک میلیارد تومان اعتبار، ساماندهی فاضلاب روستاهای موزی بن و اوجا محله ساری با ۲۰ میلیارد و ساماندهی فاضلاب مسکن مهر نیرنگ چالوس با ۱۰میلیارد تومان اعتبار و احداث ۱۲ کیلومتر شبکه فاضلاب و نصب یکهزار و ۵۴۰ سیفون انشعاب فاضلاب را از دیگر اقدامات دولت مردمی در مازندران عنوان کرد.
انجام مطالعات برای اجرای طرح فاضلاب در ۱۶۰ روستا
برارزاده از برنامه ریزی لازم برای تامین اعتبار برای انجام مطالعات طرح تصفیه فاضلاب در ۱۶۰ روستای بالادست استان از مخازن سدهای تامین کننده آب آشامیدنی خبر داد و تکمیل خط انتقال تصفیه خانه فاضلاب بابل، ارتقای مدول اول و احداث مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب نوشهر و چالوس، مراحل انتخاب پیمانکار جهت احداث مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهر بابل، تهیه اسناد مناقصه تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شهر بابلسر، اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب در شهرهای تنکابن، نوشهر، چالوس، محمودآباد، امل، بابل، بابلسر و ساری و نیز احداث پکیج فاضلاب مسکن مهر نیرنگ در شهرستان نوشهر، خرید زمین تصفیه خانه فاضلاب رامسر، خرید زمین تصفیه خانه فاضلاب گلوگاه ، بهره برداری از یکهزار کیلومتر شبکه فاضلاب و ۱۲ ایستگاه پمپاژ، ۶ تصفیه خانه و چهار پکیج تصفیه خانه را از دیگر طرح‌های فاضلاب در دست اجرا در شهرهای مازندران عنوان کرد. وی وضعیت اعتباری مصوب در بخش فاضلاب در سال مالی ۱۴۰۰ را ۲ هزار و ۷۰۶ میلیارد ریال عنوان کرد و ادامه داد: از این میزان، یکهزار و ۳۸۳ میلیارد ریال آن تخصیص یافته که از این مبلغ ۱۰ میلیارد ریال برای روستاها و بقیه برای پروژه های فاضلاب شهری و مسکن مهر است.. وی میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل طرح‌های تضفیه فاضلاب در دست اجرا در مازندران را ۲۷۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد.
منابع آبی مازندران از ۷۲۰ حلقه چاه، ۳۵۳ دهنه چشمه و سه سد با ظرفیت تولید و استحصال ۵۲۲ میلیون مترمکعب، تامین می‌شود.
شرکت آب و فاضلاب مازندران یک میلیون و ۱۰۲ هزار مشترک را در ۵۸ شهر و یک هزار و ۶۷۸ روستا زیرپوشش دارد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image