مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران اظهار کرد: شناخت آثار تاریخی و فرهنگی که بر هویت فرهنگی و دوره تاریخی جوامع دلالت دارد، در گرو اجرای طرح های پژوهشی است.
به‌گزارش سار خبر به نقل از روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، صادق برزگر شنبه ۱۹ آذر۱۴۰۱ در نشست تخصصی که به‌مناسبت هفته پژوهش برگزار شده بود؛ گفت: تاکنون ۱۱۵ اثر معنوی استان مازندران در لیست آثارملی کشور به ثبت رسیده و پرونده ۸ اثر دیگر نیز در لیست ثبت قرار دارد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران ثبت جهانی شب یلدا، ابریشم‌بافی، ورزش پهلوانی زورخانه‌ای را ازجمله آثار معنوی ثبت‌شده در لیست میراث جهانی یونسکو برشمرد و افزود: ۸۷ اثر طبیعی استان در لیست میراث ملی جای دارد و ۷ اثر نیز در انتظار قرارگیری در فهرست ثبت است و تحت حفاظت میراث‌فرهنگی قرار دارد و از قوانین میراث فرهنگی تبعیت می‌کند.
برزگر بابیان اینکه ۷۶۳ اثر تاریخی و فرهنگی ثبت شده در لیست آثار ملی در مازندران وجود دارد و ۳۷ اثر دیگر نیز در انتظار ثبت قرار دارد؛ تصریح کرد: میراث‌فرهنگی مهمترین عناصر سازنده و قوام دهنده هویت انسانی است. زمینه‌هایی را فراهم می‌کند تا با معرفی فرهنگ، تاریخ و هنر کشور در سطح بین‌المللی و جذب گردشگر فرصت‌های اقتصادی برای توسعه کشور رقم بخورد.
او با اشاره به این مطلب که باید به تحقیق و پژوهش به‌عنوان مقدمه‌ طرح‌های توسعه‌ای به‌ویژه در زمینه میراث‌فرهنگی و گردشگری توجه شود؛ افزود: اهمیت پژوهش در زمینه میراث‌فرهنگی و گردشگری به دلیل فرابخشی بودن آن بیش از دیگر دستگاه‌های اجرایی است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت: شناخت آثار ارزشمند فرهنگی – تاریخی، آثار مادی و غیر مادی که به نحوی دلالت بر هویت فرهنگی – تاریخی جوامع، اقوام و دوره‌های تاریخی دارد و نحوه به‌کارگیری این آثار در صنعت گردشگری جز با اجرای طرح‌های پژوهشی درست امکان‌پذیر نیست.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image