کتابخانه گردی، طرحی خلاقانه برای آشنایی با یار مهربان/۴۲ کتابخانه مازندران از مردم و مسئولان میزبانی می‌کنند

در هجدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، طرح کتابخانه گردی همزمان با سراسر کشور با هدف آشتی با یار مهربان و آشنایی با خدمات و فعالیت های کتابخانه های عمومی در مازندران برگزار شد.

به گزارش سارخبر به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی مازندران، به مناسبت هجدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مراسم طرح کتابخانه‌گردی در شهرهای مازندران و به صورت پایلوت استانی در کتابخانه ابن شهرآشوب ساروی برگزار شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران در این مراسم گفت: هر سال در سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور، به منظور آشنایی بیشتر آحاد جامعه با فعالیت های کتابخوانی، طرح کتابخانه گردی اجرا می‌شود.

آرزو ولیپور با اشاره به اینکه امروز نهاد کتابخانه های عمومی اتفاقات خوبی را در سطح جامعه رقم می‌زند، تصریح کرد: در طرح کتابخانه گردی از همه مردم، مسئولان، مدیران، فرهیختگان، هنرمندان، اهالی فرهنگ و ادب و فعالان حوزه کتاب می‌خواهیم به کتابخانه بیایند تا از بخش های مختلف آن آشنا شوند.
وی با اعلام اینکه کتابخانه دارای بخش های مختلف با کارکردهای متفاوت است، افزود: امروز کتابخانه های عمومی به یک قرارگاه فرهنگی و کانون محور فرهنگ در استان و منطقه تبدیل شده‌اند.

ولیپور با بیان اینکه مردم به کتابخانه مراجعه کنند و از خدمات فرهنگی آن بهره مند شوند، گفت: خانواده ها نقش مهمی در تربیت کودکان اهل مطالعه دارند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران خاطرنشان کرد: همزمان با سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، طرح «کتابخانه گردی» در ۴۲ کتابخانه منتخب استان طی سه روز( ۱۷، ۱۸ و ۱۹) اسفندماه با حضور مردم، مسئولان و فعالان فرهنگی استان برگزارمی‌شود.

این مسئول فرهنگی استان با اشاره به اینکه کتابداران در طول سال با ارائه برنامه های ویژه و تازه های کتاب از مردم پذیرایی می‌کنند، افزود: طرح کتابخانه گردی فرصت بسیار خوبی است تا مردم روزی فرهنگی خودشان را از کتابخانه ها بگیرند.

ولیپور بیان کرد: برای تسهیل دسترسی به اطلاعات در تلاشیم تا با معرفی و نمایان سازی کارکرد‌های کتابخانه‎های عمومی استان به عنوان پایگاه فعال فرهنگی و اجتماعی، طرح کتابخانه گردی برای مسئولین استان ، گروه‌های مرجع و عموم مردم، آغاز شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران با اشاره به اینکه با کمک همکاران مسیر درستی را انتخاب کردیم، افزود: طرح کتابخانه‌گردی تجدید میثاق فرهنگی از جنس کتاب و کتابخوانی مردم با کتابخانه هاست.

فرماندار ساری نیز کتاب را محور توسعه و پیشرفت هر جامعه دانست و گفت: مطالعه و انس با کتاب نردبانی مطمئن در راستای تعالی و بالندگی، آگاهی و تحقق کمال فرهیختگی است.

محمدعلی نوبخت فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان ساری در بازدید از کتابخانه ابن شهرآشوب ساروی در طرح کتابخانه گردی که به مناسبت بزرگداشت هجدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مازندران برگزار شد، با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد: خوشبختانه با تلاش و همت مدیرکل و همکاران اداره کل کتابخانه های عمومی استان مازندران اقدامات خوبی در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه کتاب محور توسعه بوده و جامعه کتابخوان آگاه به تمام مسائل است، تصریح کرد: مطالعه و انس با کتاب نردبانی مطمئن در راستای تعالی و بالندگی و تحقق کمال فرهیختگی است.

فرماندار ساری براهمیت نقش کتابخانه‌ها در مشارکت اجتماعی و افزایش سطح شناخت نیازهای جامعه و اثرگذاری در تصمیم‌گیری‌ها تاکید کرد.
 نوبخت تصریح کرد: امروز اگر بخواهیم پیشرفت کنیم و حرف برای گفتن داشته باشیم باید کتاب در جامعه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشد.
وی گفت: کتاب و کتابخوانی نقش بسزایی در افزایش آگاهی جوامع داشته است و منشأ خردورزی و ترویج اندیشه های بزرگ و ایده‌های متعالی و ارزشمند است.

مهدی معصومی گرجی رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی مازندران نیز در این بازدید گفت: تمام سعی و تلاش مان در حوزه هنری این است که جامعه هنرمندان را به سمت و سوی مطالعه اثربخش سوق بدهیم.

وی با اشاره به بحث جذب مخاطب در برنامه ها، افزود: استفاده از مخاطب سالنهای سینما در کنار بهره گیری از ظرفیت مراجعین کتابخانه های عمومی استان به ویژه در شهرستانها می تواند در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و در قالب برنامه‌های فرهنگی و ترویجی موفقیتهای موثرتر و مفیدتری را رقم بزند.

سیدمهدی مسلمی مدیرعامل جامعه نابینایان و کم بینایان مازندران نیز در بازدید از کتابخانه ابن شهرآشوب ساروی ضمن قدردانی از اداره کل کتابخانه های عمومی در مهیا کردن فضا برای جامعه نابینایان در کتابخانه ها، گفت: در اجرای برنامه‌های کتابخانه‌ای،‌ طرح‌ها و ایده‌هایی جدید و خلاقانه می تواند مخاطب را به محیط کتابخانه جذب کند.

به گزارش روابط عمومی، اهدای کارت عضویت رایگان به بازدیدکنندگان از کتابخانه، حذف جرائم دیرکرد از مورخ ۱۱ تا ۲۸ اسفند ماه (با شرط بازگرداندن اصل کتاب)، برپایی رادیو کتاب، ارائه گزارش از معرفی کتابخانه، پایگاه‌های اطلاعاتی، اهدای کتاب، انجام فعالیت های فرهنگی متنوع دیگر توسط کتابداران در این طرح انجام می‌شود.

در روز نخست طرح کتاب گردی در مرکز مازندران، فرماندار ساری، رئیس حوزه هنری مازندران، برخی از اعضای شورای شهر ساری، رئیس بهزیستی ساری، معاون جوانان جمعیت هلال احمر استان، شهردار منطقه بافت کهن ساری، معاون آموزش و پرورش ناحیه یک ساری، پرسنل تامین اجتماعی ساری، رئیس میراث فرهنگی ساری، پرسنل شهرداری ساری، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ساری، معاون دانشگاه مازندران، رئیس آب و فاضلاب شهرستان ساری، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ساری، معاون حوزه هنری مازندران و رئیس آموزش  و پرورش ناحیه دو ساری ضمن حضور در کتابخانه ابن شهرآشوب ساروی، از بخش های مختلف کتابخانه بازدید کردند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image