• صفحه خانگی
  • <
  • مازندران
  • <
  • نماینده ولی فقیه در مازندران در وبینار گرامیداشت روز دانشجو : جنبش های دانشجویی در مبارزه با نظام سلطه بوجود آمدند

آیت الله محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران در آئین گرامیداشت روز دانشجو که در دانشکده فنی و حرفه‌ای مرکز مازندران برگزار شده بود، با اشاره به یاد و نام شهدای هسته‌ای، به‌خصوص شهید فخری زاده، تأکید کرد: نقش این شهیدان در رشد و پیشرفت مملکت و به‌خصوص تقویت بنیان دانش و علم و دفاع موثر بوده است.
وی با اشاره به فرموده امام راحل (ره)، اضافه کرد: قلم و علم باید در راستای خدا باشد، اگر در این راستا صورت بگیرد، آن علم،‌ جنگ و مسلسل را کنار می‌گذارد؛ اگر در کنار هم نباشند تبدیل به آدم‌کشی، سرکشی و طغیان می‌شود.
محمدی لائینی با بیان اینکه دانشگاه و دانشجو اگر در مسیر خدا باشند افزود: اگر دانشگاه و دانشجو در این راه نباشند سبب سرکشی خواهد شد.
وی در ادامه گفت: با نگاهی به اتفاق ۱۶ آذر و حرکت دانشجویان میتوان درک کرد که دانشجویان، پیرو خط فکری امام (ره) بودند.
نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه دانشگاه تهران که در سال ۱۳۱۳ آغاز به‌کار کرد نوپا بود تصریح کرد: دیدیم که در آن ماجراها اولین شعارهای مرگ بر آمریکا سر داده شد.
وی گفت: اولین شعارها همان هویت استکبارستیزی است. جنبش‌های دانشجویی در مبارزه با نظام سلطه به‌وجود آمدند اما همان نظام سلطه این جنبش‌ها را در مقابل‌حکومت‌ها قرار داد.
وی تأکید کرد: باید به هویت روز دانشجو در حادثه ۱۶ آذر توجه کنیم و به نسل بعد انتقال دهیم که اگر اینکار را نکنیم به قربانیان آن روز خیانت کردیم، ۱۶ آذر و ۱۳ آبان از هویت ضد استکباری و ضد سلطه برخوردار هستند، دانشجویان آن روز پیرو خط و فکر امام بودند.
محمدی لائینی یادآور شد: در آن دوران در حوزه خارج از کشور هم جریاناتی همچون تشکیل دولت غاصب صهیونیست اسرائیل در سال ۲۷ شکل داده شد که در همان ابتدا در مقابله با فلسطین قرار گرفت. در این حوزه خط فکری امام مدنظر است که در انقلاب خودش را نشان داده است، امروز نباید بگذاریم رویکرد استکبارستیزی و جنبش دانشجویی مغفول بماند.

در ابتدا دکتر ابراهیم صالحی عمران، با تبریک ۱۶ آذر روز دانشجو و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجو، بیان کرد: دانشجو نقش اصلی را در دانشگاه ایفا می‌کند و محوریت دانشگاه، دانشجو است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه دانشجویان در مقابل فشارها و استکبار ستیزی همواره نقش محوری دارند گفت: دانشجویان بر حول محور کلیدواژه‌ها فعالیت دارند، بنابراین دانشگاه با بودن دانشجو هویت می‌گیرد.
صالحی عمران با اشاره به اینکه دانشگاه محلی برای یادگیری است و مسئولیت دانشگاه تربیت دانشجویان است اظهار کرد: دانشجویان نباید نقش غیرفعال داشته باشند.
وی گفت: فلسفه آموزش در دانشگاه به‌گونه‌ای است که ارتباط تنگاتنگی با دانشجویان دارد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور، با اشاره به اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای دانشگاه بزرگی است، گفت: در این دانشگاه حدود ۷۰ درصد از دروس عملی است و ارتباط نزدیکی بین اساتید با دانشجو وجود دارد.
این مسئول عنوان کرد: بها دادن به دانشجویان در شرایطی که کشور تحت فشار و تحریم‌ها است، می‌تواند کمک کند و ما با رویکرد اشتغال، مقاومت خواهیم کرد.

به گزارش سارخبر به نقل از دفتر آیت الله محمدی لائینی، جمعی از نخبگان بسیج دانشجویی دانشگاه های استان مازندران همزمان با ۱۶ آذر روز دانشجو با آیت الله محمدی لائینی دیدار کردند.

در این دیدار صمیمی آیت الله محمدی لائینی گفت : اینکه بسیج دانشجویی و بدنه دانشگاهی ما یک بدنه زنده و متحرک و شاداب است بسیار خوشحال کننده است.

️وقتی من عکس تجمع دانشجویان در مقابل وزارت خارجه را دیدم خوشحال شدم؛ یکی از گلایه های گذشته من این بوده که چرا برای برخی از حوادث مهم ابراز وجود دانشجویان کم شده و این قضیه من را خیلی خوشحال کرد.

️در بسیج دانشجویی انقلابی گری قابل مشاهده است، بنده اگر بخواهم روی دانشجویان حساب باز بکنم، بسیج دانشجویی را بهترین و سالمترین می دانم، هر چند برای تشکل ها و مجامع دانشجویی دیگر هم احترام قائل هستم.

️ماهیت حرکت و جنبش دانشجویی و آن ماجرای ۱۶ آذر را نباید فراموش کنیم، یعنی ماهیت استکبار ستیزی! اولین شعارهای ضد استکباری در همین تجمع ایجاد شد.

️روح استکبار ستیزی و روحیه انقلابیگری ستون فقرات انقلاب ماست که اگر برداریم قامت انقلاب اسلامی خودمان را شکستیم. باید این روح ضد استکباری تقویت شود.
این روحیه انقلابی و ضد استکباری باید در تمام لایه های مردم و مسئولین وجود داشته باشد.

️استکبارستیزی نیاز به زیر ساخت های داخلی و قوت و اقتدار دارد. باید در همه زمینه ها قوی باشیم بخصوص در زمینه های علمی و فن آوری، همانند پرورش مقامات علمی همچون شهید فخری زاده و همچنین پیش بردن پروژه های علمی که متاسفانه در دانشگاه ها محبوس شده است و از آن استفاده نمی شود.

️به سندهای داخلی خود رجوع کنیم نه سندهای غربی چون ۲۰۳۰، ما اسناد بالادستی و تحول بنیادی داریم؛ چرا باید دنبال اسناد بین المللی و غربی برویم.

️باید اقتصادمان، ایرانی و مقاومتی باشد و از جوانان قوی و باهوش ایرانی استفاده کنیم و از داخل به خودمان متکی باشیم.

علاوه بر استکبارستیزی، باید استکبار شناسی هم داشته باشیم. ما استکبار کهن و استکبار مدرن داریم. استکبار کهن، بیرونی و استکبار مدرن از درون فشار می آورد.
در استکبار مدرن افرادی را در داخل ایجاد می کنند و فشار می آورند که ما الان دچار استکبار مدرن هستیم و باید عوامل استکبار را در داخل پیدا بکنیم.

️ما باید هم برای چالش استکبار و هم برای سازش استکبار هزینه کنیم. ولی قطعا هزینه چالش استکبار خیلی کمتر خواهد بود.

️استکبار امروز بسیار ضعیف تر از استکبار دهه سی است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image