دکتر حسین باهر

پرفسور حسین باهر درمورد مسئولیت‎پذیری و مسئولیت‏شناسی گفت: فقط انسان و موجودی به نام جن دارای اختیاراتی هستند. به میزانی که اختیار داریم مسئول هستیم و مسئولیت داریم. اعمالی انجام می‏دهیم خوب و بدش را هم می‎پذیریم. مسئول هم یعنی مورد سؤال قرار گرفتن اعم از مثبت یا منفی. یعنی در فلسفه اسلامی مسئولیت یکی از ویژگیهای عمده انسان در مقایسه با سایر موجودات است.

به گزارش سارخبر به نقل مهر این استاد بازنشسته دانشگاه افزود : انسان به دلیل اختیاراتش مسئولیت‎پذیر می‏شود. نکته دیگر این است که ما از جامعه برخورداری‏هایی داریم متقابلاً هم بایستی در قبال آن یک ستدی داشته باشیم. یعنی داد و ستد داشته باشیم. بعضی‏ها ممکن است دریافتی نکنند و پرداخت کنند که این همان ایثار است و اوجش هم شهادت است.

استاد بازنشسته جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: هرجامعه‏ای که افراد در آن مسئولیت‏پذیرتر باشند پیشرفته تر و بالعکس آن عقب‏مانده تر است. به من چه و یا به توچه در جامعه نشان عقب ماندگی آن است. یک آدم جامعه پیشرفته هویت خود را در گروی کشور، ملت، پرچم و سرزمین خود می‏داند و خود را مجبور به انجام مسئولیت و احساس مسئولیت می‎‏کند.

باهر در مورد اینکه چرا در جامعه ما مسئولیت‏پذیری از خانواده گرفته تا در سطح مقامات و مسئولان کم است هم تصریح کرد: یک دلیل آن به خاطر این است که در طول تاریخ ما مورد هجمه‏های مختلفی قرار گرفتیم. آخر کار هم گفتند ما هرچه تلاش کردیم به جایی نرسید بزرگتر از ما هم هرچه تلاش کردند به جایی نرسید. دلیل دیگر مدیریت ضعیف در سطح بالای جامعه است وقتی پدر خانواده احساس مسئولیت نکند فرزندان هم مسئولیت‏پذیر بار نمی‏آیند. یا به قول سعدی ز باغ رعیت گر ملک خورد سیبی/ کنند غلامانش آن درخت از بیخ. مدیریت‏ها از نظر پتانسیل مدیریت، دوره مدیریت، تحصیلات مدیران، و توانمندیهای مدیریت عمدتاً رابطه محور و نه ضابطه محور هستند. شایسته سالاری جای خود را به بایسته سالاری داده است.

استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی در مورد اینکه میزان نهادینه شدن این اصل در میان مسئولان ما چقدر است هم تصریح کرد: اگر عملکردها را نگاه کنیم و به معیار اسلامی تأسی کنیم می‏بینیم که عملکردها با معیارهای اسلامی جور نیست. معیار اسلامی به فرموده پیامبر این است که اگر کسی شایسته‏تر و بهتر از شما وجود داشته باشد و شما برای انجام کاری خود را جلو بیندازید به خدا و رسولش و مؤمنین خیانت کرده‏اید. از ابتدای انقلاب تا حالا کدام مسئولی خود را با این روایت تطبیق داده و از مقامش به خاطر شایسته تر بودن از خود کناره‏گیری کرده است؟

وی در مورد اینکه آیا مردم در نهادینه ساختن این اصل نگاهی به رفتار مقامات و مسئولان خود دارند؟ اظهارداشت: الناس علی دین ملوکهم. مردم گوش دارند و به واسطه این گوش هوش دارند. وقتی می‏بینند مدعی عملی، علمی، دینی، بی عملی، بی علمی و بی دینی می‏کند حداقلش این می‏شود که بی تفاوت می‏شوند این هم طبیعی است و جز این انتظار نمی‏رود.

این محقق و پژوهشگر درمورد اینکه نمودهای ملموس تر مسئولیت‏گریزی در جامعه ما چیست هم گفت: یک انجمن اقتصاد داریم که ۴۰۰ اقتصاد دان در آن هستند اما از یک نفر از اینها هم برای یک مشاوره استفاده نمی‎شود این در اقتصاد. در فرهنگ چقدر نخبگان و سرآمدان علمی کشور به خارج مهاجرت کرده‏اند آیا در داخل برای آنها اشتغال مناسب و شرایط خوبی را ایجاد کرده‏ایم؟ در اجتماع هم آمار ازدواج کاهش یافته آمار طلاق بالا رفته و مفاسد نوپدید در جامعه شیوع پیدا کرده است. از جامعه‏ای که انقلاب ارزشی کرده انتظار نمی‏رفت که ضدارزش‎ها اینگونه در آن ترویج یابند. از نظر اعتقادی و عرفانی هم چند نفر بی نماز نماز خوان شده‏اند و بالعکس؟

این رفتار شناس ادامه داد: یک نمونه‏اش من در نمایشگاه قرآن سخنرانی درباره قرآن داشتم اندکی پای سخنان من حاضر شده بودند ولی آنطرف تر که مسابقه قرآنی بود و قرعه کشی  برای اهدای جایزه درکار بود جمعیت زیادی گرد آن جمع شده بودند.

باهر درمورد اینکه ریشه این نابسامانی‏ها در کجاست هم یادآورشد: عوامل مختلفی دارد. همیشه ویروس و بیماری و دشمن هست ولی بدنه ما ضعیف شده و توان مقابله با آنها را نداریم. کار از آن اول دست کاردان نیفتاد و کم کم هرکه عوامفریبی و ظاهر سازی کرد جلو افتاد. مدیریت‏ها به افراد جوان واگذارشد در حالیکه از ویژگی‏های مدیریت نه آنقدر جوان باید بود که ندانیم و نه آقدر پیر که نتوانیم.

وی درمورد اینکه خیلی از مسئولین به این حرف‎ها باور دارند و این مباحث را در جلساتشان مطرح می‏کنند ولی اوضاع روز به روز بدتر می‎شود دلیل این امر چیست، گفت: این اشکال ریشه ‏ای دارد. یک مسئله این است که در جاهایی که ایدئولوژی به صورت شریعت گنده می‎شود و عمل کنارزده می‏شود همین وضعیت حاکم می‏شود. در اسلام چهار اصالت، عمل، وحی، عقل و عرف داریم که به هیچ کدام توجه نکرده‏ایم و اصالت حرف فقط داریم. همه حرف می‏زنند و عاشق میکروفون هستند. همه مسئولان با میکروفون عکس می‏اندازند. در حالیکه در قیامت اعضا و جوارح به جای زبان صحبت می‏کنند. در این دنیا هم زبان بدنی گویا است از چهره افراد می‎شود مومن یا کافر بودن آنها را تشخیص داد.

این کارشناس حوزه علوم رفتاری و روانشناسی درمورد اینکه راهکار شما برای حل این مشکلات چیست هم اظهارداشت: ۸۰ درصد مشکلات ما ناشی از جهل عوام است و ۲۰ درصد ناشی از غرض خواص. اگر آن ۸۰ درصد درست شود عمده مشکلات حل می‏شود. باید همین کاری که شما می‏‎کنید انجام داد یعنی بین مغز و قلب افراد رابطه‏ای ایجاد کرد به قول عرفا خودت باش و پای مسئولیتت هم بایست. اگر خیر مردم را در جهت رضای خدا بخواهیم و به مردم آگاهی دهیم کم کم جهل آنان برطرف خواهد شد این کار در اروپا ۳۰۰ سال طول کشید آن هم با رنسانس. ولی ما دیگر نمی‏توانیم ۳۰۰ سال انتظار بکشیم. به یک تحول به جای انقلاب احتیاج داریم. جراحی‏ای که شده پرستاری از آن مهم است بسیاری از بیماران به خاطر پرستاری نامناسب پس از عمل جراحی موفقیت آمیز می‏میرند. بنابراین باید دوران نگهداری ترمیم و مواظبت را خوب انجام دهیم.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image