• صفحه خانگی
  • <
  • سیاسی
  • <
  • مقایسه اقتصاد آلمان با اقتصاد ایران/ تحلیلی بر شوخی جدید رییس جمهور
حسن روحانی

محمدحسین مهدوی زادگان طی یادداشتی در شماره امروز وطن امروز نوشت: رئیس جمهور در تازه ترین سخنان خود در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا تاکید کرد: «امروز آمار وضع اقتصادی آلمان نشان می دهد اقتصادشان منفی ۲/۵ درصد کوچک تر شده است، اقتصاد ما شرایط بهتری دارد و رشد اقتصادی بدون نفت ما تا پایان سال، مثبت خواهد شد».

باید به استحضار آقای روحانی و دولت محترم برسانیم متوسط نرخ تورم آلمان در سال های ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۹ برابر با ۳۷/۲ درصد بوده است. آخرین نرخ تورم در آلمان نیز ۳۵/۱ درصد است. هر چند اقتصاد آلمان در سال ۲۰۲۰ میلادی تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا کوچک تر شده است، اما دولت غیریکدست و ائتلافی آلمان (متشکل از ۲ حزب سنتی مخالف دموکرات- مسیحی و سوسیال- دموکرات) توانسته است مانع افزایش افسارگسیخته قیمت ها، به سبک و سیاق کشور ما شد.

یک: متأسفانه بر اساس گزارش رسمی بانک مرکزی، شهریور ماه سال جاری قیمت هر مترمربع مسکن در تهران با بیش از ۹۱ درصد افزایش نسبت به شهریورماه سال گذشته مواجه شده است.

از سوی دیگر، اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان و تحلیلگران حوزه بازار بورس نیز معتقدند افت اخیر بازار سهام، آن هم به دلیل دخالت دولت در تعیین شاخص بورس، با تحلیل ها و محاسبات تکنیکال تناسب نداشته است. بهتر است از بازار های ارز، سکه و خودرو نیز سخنی به میان نیاوریم، زیرا افزایش ثانیه ای قیمت ها در این بازارها، نیازی به مصداق یابی و اثبات ندارد!آقای روحانی! کدام مشاورتان گفت اقتصاد ایران را با آلمان مقایسه کنید؟

دو: قطعا آقای روحانی و همراهان ایشان بخوبی می دانند «پذیرش روش های مبنایی خطا»، نخستین گام برای «گذار از بحران» محسوب می شود. اگر چه لعن و نفرین ملت ایران بر ترامپ کرونایی و بازیگران عهد شکن اروپایی به قوت خود باقی است، اما این موضوع دلیلی موجه برای ارسال نشانه های نادرست از سوی دولتمردان ما نیست!

صورت مساله کاملا مشخص است: دولت محترم بین سال های ۹۲ تا ۹۴، اقتصاد کشور را معطل مؤلفه ای به نام «برجام» کرد. متعاقبا، توافقی که «قابلیت ابطال پذیری فوری» آن کاملا محرز و مشخص بود، به سنگ بنا و «نقطه ثقل» معادلات اقتصادی- سیاسی کشور تبدیل شد. در آن زمان، هر اندازه دلسوزان و منتقدان به دولت درباره عواقب و تبعات این «محاسبه خطرناک» هشدار دادند، هیچ کس پاسخگو نبود. حتی منتقدان با بدترین الفاظ و کلمات، از سوی رئیس دولت و دیگر اعضای کابینه مورد اهانت و شماتت قرار گرفتند. آن ها (منتقدان) متهم شدند خواستار «حصر ایران» و تحمیل دلار ۵ هزار تومانی (!) به مردم هستند!

در هر حال، آمریکا با یک حرکت ساده از برجام خارج شد و تحریم های یکجانبه را علیه ایران وضع کرد. حتی پس از خروج واشنگتن از برجام، دولت به جای عبرت گیری از گذشته، روی مؤلفه ای به نام «برجام اروپایی» سرمایه گذاری کرد و استراتژی «بازگشت به گذشته» را جایگزین استراتژی «تغییر قواعد اساسی بازی» کرد! اکنون، در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، باز هم همان آدرس های غلط به شهروندان مخابره می شود؛ اینکه اساسا دولت و سوء تدبیر و مدیریت نهاد های اجرایی کشور تاثیری در ایجاد و شیوع بحران اقتصادی نداشته و هر گونه بحران اقتصادی و اعتباری در کشور، مرهون تحریم های یکجانبه آمریکاست!

البته شاید آقای رئیس جمهور در جملات اخیر خود، قصد داشته اند با ملت ایران در این اوضاع بحران زده و بی سابقه اقتصادی، شوخی کنند! اگر این گونه باشد، ایشان زمان مناسبی را برای شوخی با مردم در نظر نگرفته اند، زیرا نگرانی از تورم لحظه ای و افسارگسیخته، جایی را برای نشاندن لبخند بر لبان مردم باقی نگذاشته است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image