• صفحه خانگی
  • <
  • اقتصادی
  • <
  • تغییر نقشه تزانزیتی خاورمیانه به نفع ایران با راه اندازی بندر بزرگ خلیج فارس
بندرامام خمینی- بندر خلیج فارس

به گزارش سارخبر به نقل از بهروز آقایی : در حال حاضر، مراحل نهایی جانمایی احداث بندر بزرگ خلیج فارس به اتمام رسیده است و فرآیند کسب مجوزهای لازم برای آن آغاز شده است.

‎وی بیان داشت: این بندر دارای بیش از چهار هزار هکتار اراضی پسکرانه ای خواهد بود که امکان ایجاد زیرساخت‌ها و روساخت‌های بندری، مراکز لجستیکی و حمل و نقل، استقرار مراکز تولید و ارزش افزوده را با استفاده از سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی فراهم می‌کند.

‎مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با اشاره به مطالعات اولیه برای احداث این ابر بندر در مجاورت بندر امام خمینی (ره) ادامه داد: بندر بزرگ خلیج فارس از اسکله‌هایی با آبخور بین ۳۰ تا ۴۰ متر برخوردار خواهد بود که دربرگیرنده مزیت رقابتی نسبت به دیگر بنادر منطقه است.سفارش چاپ دیجیتال کتاب | چاپ کتاب رنگی و سیاه وسفید از فایل pdf |…سفارش محصولتبلیغ

آقایی کسب سهم حداکثری از بازارهای کانتینری منطقه را به عنوان یکی از اهداف مهم احداث این بندر عنوان کرد و افزود: با بهره برداری کامل از این پروژه، نقشه جذب کالاهای ترانزیت در منطقه خاورمیانه به نفع ایران تغییر چشمگیری خواهد داشت.

وی افزود: بندر بزرگ خلیج فارس در واقع همان فرصتی است که باید از آن به‌عنوان راهکاری در جهت دستیابی جایگاه تجارت دریایی ایران و توسعه این جایگاه در نقش آفرینی در راه گذرهای جدید تجارت دریایی از شرق به غرب، نام برد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با بیان اشاره به برنامه‌های توسعه بندری در کشور عراق بیان داشت: بندر تجاری ام‌القصر بصره در سال ۲۰۲۲ به بهره برداری رسیده و قرار است بندر فاو این کشور نیز تا پنج سال آینده نیز به بهره برداری برسد.

وی بیان داشت: بر همین اساس باید توجه داشت که ضرورت احداث بندر جدید استان خوزستان با عنوان بندر بزرگ خلیج فارس در کانال طبیعی و منحصر به فرد خور موسی، توازن رقابت ایران با دیگر کشورهای دارای برنامه توسعه بندری را فراهم می‌کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر مهمترین عرصه رقابت تجارت دریایی ایران در شمال خلیج فارس، ایجاد توازن با بنادر فاو و ام‌القصر در خور زبیر و خور عبدالله عراق است.

وی به بخش دیگری از این عرصه رقابتی اشاره کرد و گفت: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده، ترکیه این بار به واسطه پروژه ریلی، عراق را به عنوان کشوری با ماهیت عملکرد ترانزیتی در نظر گرفته است.

آقایی اضافه کرد: ترکیه برای تحقق چنین چشم اندازی در حال تدارک برای اجرای خط ریل جدیدی است که خلیج فارس را از طریق بندر بزرگ فاو و خاک عراق به ترکیه و اروپا می‌رساند؛ که اجرای چنین پروژه‌ای می‌تواند منافع ایران در بازار ترانزیت کالا را تحت تأثیر قرار دهد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با بیان اینکه همواره احداث بندر بزرگ خلیج فارس در خوزستان می‌تواند زمینه جذب کالاهای ترانزیتی و تغییر رویه‌های صادرات و واردات کالاها در رقابت با کشورهای ترکیه و عراق را فراهم کند افزود: یکی از مهم‌ترین عوامل رشد و توسعه بنادر، عاملی به نام «ضریب دسترسی دریایی» به‌واسطه موقعیت جغرافیایی و جمعیتی آنها خواهد بود.

وی ادامه داد: بر همین اساس، بندر بزرگ خلیج فارس با داشتن پسکرانه جمعیتی، صنعتی و دسترسی به کریدورهای زمینی با فراهم کردن بستر جذب کالا، نه تنها نقش استان خوزستان را در رشد اقتصادی کشور مشهودتر می‌کند، بلکه منشأ تحولات اساسی در مسیر راه گذر شرق به غرب خواهد بود.
/منبع: خبرگزاری مهر

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image