مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از ثبت اورست به‌عنوان روستای ملی صنایع‌دستی در ساری خبر داد‌.

به گزارش سارخبر به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، صادق برزگر یکشنبه ۴ دی۱۴۰۱ با اعلام خبر فوق گفت: طی هماهنگی‌های به عمل آمده با شورا و دهیاری روستا و بازدید از ۲۰ کارگاه صنایع‌دستی، روستای اورست قابلیت خانه خلاق صنایع دستی را دارد و می‌تواند ثبت چنته‌بافی را که به فراموشی سپرده شده؛ احیا کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با بیان اینکه آموزش برای بهبود و  پیشرفت این رشته و بالابردن سطح اشتغال و ایجاد درآمد در این روستا می‌تواند مهم باشد؛ افزود: اورست از جمله روستاهای گردشگری شهرستان ساری است که قابلیت بی‌شماری در این زمینه دارد.

او یادآور شد: معاونت صنایع‌دستی تلاش فراوانی برای احیا کارگاه‌های بافت انجام داده و برای ترویج آن از کتاب‌ها و بروشورها و نمایشگاه‌ها استفاده کردند اما همچنان در این زمینه ضعف وجود دارد و باید سیاستگذاری‌های کلان انجام شود تا رشته‌های صنایع‌دستی به ویژه رشته‌های در حال فراموشی به رونق دوباره خودش برگردد.

برزگر در ادامه گفت: هنر چنته‌بافی از هنرهای اصیل ایرانی محسوب می‌شود که در طی سال‌ها و به مرور زمان فراموش شده است و اکنون به صورت محدودی تلاش می‌شود تا این هنر زنده بماند. با در نظر گرفتن اینکه آموزش این هنر چندان جدی نگرفته شده است، نسل جدید نه تنها آشنایی چندانی با این هنر ندارد، بلکه تعداد کسانی هم که در این رشته فعالیت می‌کنند، بسیار کم است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از ثبت این رشته به عنوان یکی از اقدامات مهم حفظ و احیای این رشته یاد کرد و گفت: ثبت روستای اورست به عنوان روستای ملی صنایع‌دستی ضمن حفظ این بافته بومی و هنر ملی می‌تواند روستا را به مقصد گردشگری تبدیل کند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image