• صفحه خانگی
  • <
  • مازندران
  • <
  • هم‌زمان با هفته پژوهش؛ نشست کشوری علمی ترویجی جستارنویسی در کانون پرورش فکری مازندران برگزار شد

به مناسبت هفته پژوهش، نشست  کشوری علمی ترویجی جستارنویسی و آیین تجلیل از پژهش‌گران برتر کانون پرورش فکری مازندران برگزار شد.
هم‌زمان با چهاردهمین دوره برنامه‌های هفته پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این کانون شاهد برگزاری ویژه برنامه‌های هفته پژوهش است. بر این اساس  یکشنبه ۲۰ آذر دو ویژه برنامه؛  نشست  علمی ترویجی جستارنویسی  و آیین تجلیل از پژوهش‌گران برتر کانون مازندران در سالن سینما کانون ساری برگزار شد.
در بخش نشست علمی و ترویجی که به صورت کشوری و با مشارکت کانون مازندران در بخش جستار نویسی، ویژه مسؤولان، مربیان مراکز فرهنگی هنری سراسر کشور، معلمان آموزش و پرورش و علاقه‌مندان حوزه پژوهش، به صورت حضوری و مجازی صورت پذیرفت؛  میثم متاجی، مدرس این دوره و  کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون مازندران به عنوان مدرس در خصوص جستار نویسی و اهمیت آن در ادبیات و حوزه پژوهش صحبت کرد.
مدرس این دوره با تعریف جستارنویسی به تفاوت جستار با داستان و مقاله پرداخت و  افزود: جستارنویسی، نوشته‌ای است که در آن معمولا استدلال‌های شخصی نویسنده مطرح می‌شود و سبکی از نگارش است که از داستان نویسی، مقاله‌نویسی و نوشتن کتاب‌های جامع درباره‌ی یک موضوع مشخص، جداست و از این نوع آثار فاصله می‌گیرد و در عین حال با قالب‌های یاد شده، اشتراک‌هایی نیز دارد.
متاجی در بخش دیگر این نشست به اهمیت جستارنویسی در کانون پرورش فکری و حوزه کودک و نوجوان اشاره کرد و اظهار داشت: یک از راه‌های مهم برای پرورش تفکر انتقادی جستارنویسی است؛ زیرا مراحلی که در مسیر دست‌یابی به تفکرانتقادی  مورد نظر است در فرایند نوشتن جستار نیز به چشم می‌خوردند.
در این نشست، لیلا سپهری از  استان خوزستان،  فاطمه نصیری و  اکرم الف‌خانی از استان قم به ارایه و قرائت آثار خود پرداختند که مورد تحلیل و بررسی مدرس دوره قرار گرفت.

در ادامه این نشست، علی خدابنده، رییس اداره پژوهش کانون پرورش فکری کشور ضمن تقدیر از برگزاری این نشست افزود: بر اساس شعار و  سیاست‌های معاونت فرهنگی با عنوان «مرکز محوری و مخاطب محوری» امسال ویژه برنامه‌های هفته پژوهش را با استفاده ازظرفیت‌های استانی و متخصصان استان‌ها برگزار نمودیم تا بخشی از برنامه‌های ستاد در برشی استانی با مشارکت کانون استان‌ها برگزار شود. از جمله این برنامه‌ها نشست علمی و ترویجی جستار نویسی است که با مشارکت کانون پرورش فکری مازندران در ساری برگزار شده است.
رییس اداره پژوهش کانون پرورش فکری با اشاره به استان‌های مشارکت کننده در چهاردهمین دوره برنامه‌های هفته پژوهش کانون، یادآور شد: برنامه‌های امسال با موضوع‌های متعدد با همکاری استان‎های: مازندران، سمنان، تهران، خوزستان، کرمانشاه و فارس از ۱۹ تا ۲۴ آذرماه در حال برگزاری است.

گفتنی است: در بخش دوم این ویژه برنامه که بعداز ظهر روز ۲۰ آذر صورت پذیرفت، از پژوهشگران برتر کانون پرورش فکری مازندران در بخش مربیان، اعضا و اعضای نهاد اقدام پژوهی کانون در سال ۱۴۰۱ با هدای لوح سپاس مدیرکل کانون پرورش فکری مازندران تقدیر به‌عمل آمد.
همچنین دو عضو مراکز فرهنگی کانون مازندران و دو نفر از مربیان این کانون به  ارایه آثار پژوهشی و اقدام پژوهی خود پرداختند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image