آرامستان ساری

هفته گذشته خبری مبنی بر بازداشت رئیس سازمان آرامستان شهرداری ساری به همراه چند نفر دیگر از کارکنان این سازمان به‌عنوان متهمانی که اقدام به فروش قبر به قیمت بالاتر از نرخ سالانه شورای اسلامی شهر ساری می‌کردند، دست به دست شد.

یک منبع آگاه در این زمینه طی گفت‌وگویی به جزئیات این ماجرا پرداخت.

این منبع آگاه، با بیان اینکه در شهر ساری چند آرامگاه داریم که دو آرامگاه شهید زارع و آرامگاه عمومی ساری (ملامجدالدین) زیر نظر سازمان آرامستان شهرداری ساری است، اظهار کرد: متأسفانه در آرامگاه عمومی ساری (ملامجدالدین) کلاهبرداری صورت گرفته و قبور به نرخ بالاتر از مصوبات شورا به فروش رفته و متهمان در این زمینه به مصوبات شورا توجهی نداشتند.

وی با عنوان اینکه بزهکاران شناسایی شده‌اند، افزود: باید آن شهروندانی که در ۶ ماه دوم ۹۸ که قبر‌ها را با قیمت بالاتری خریدند را نیز پیدا کنیم.

این منبع آگاه در ادامه گفتگو، با اشاره به اینکه مصوبه فروش قبر حدود ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در بالاترین حد با هزینه تجهیز ۱۲ میلیون تومان در سال ۹۹ تعیین شده است، تصریح کرد:، اما سازمان آرامستان شهرداری ساری قبر‌هایی را تا قیمت ۱۸۰ میلیون تومان نیز به مردم فروخته است.

وی با اعلام اینکه طی بررسی‌های صورت‌گرفته و مستندات، قبور از ۳۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان به فروش رفته و حتی متهمان اقدام به نبش قبر نیز کرده بودند، اضافه کرد: قبوری که متعلق به دیگران بوده را پس از گذشت سال‌ها، استخوان‌های آن‌ها به بیرون کشیده و در چاله‌ای دفن شده است تا امکان فروش قبر به همان ترتیب و کلاهبردارانه فراهم شود.

جزئیات تکان‌دهنده کلاهبرداری در آرامستان ساری/ از فروش نجومی قبر‌ها تا نبشِ قبر‌های قدیمی!

این منبع آگاه با بیان اینکه در سال‌های اخیر امکان تدفین اموات به‌دلیل کمبود فضای آرامگاه ملامجدالدین، به‌صورت محدود انجام می‌شد، ادامه داد: متهمان با این عنوان که قبر‌ها محدود است، اقدام به کلاهبرداری در فروش قبر و دلالی کردند.

وی با اظهار اینکه با توجه به سطح دسترسی مناسب آرامگاه ملامجدالدین و تمایل زیاد مردم به این آرامگاه عمومی شهر ساری، متأسفانه متصدیان از این موضوع سوءاستفاده کردند، یادآور شد: تاکنون حدود ۵۰ خانواده که قبر را به قیمتی فراتر از نرخ واقعی خریداری کردند در محاکم قضایی دست به شکایت زده‌اند.

این منبع آگاه درباره چگونگی کشف این ماجرا به خبرنگار ما، گفت: یک تاجر پس از پرداخت ۱۸۰ میلیون تومان برای خرید قبر، گزارش و شکایت خود را ارائه کرد که سرانجام از طریق نهاد‌های امنیتی این تخلف در مدار بررسی قرار گرفت.

وی با عنوان اینکه کلاهبرداری فروش قبر به قیمت‌های نجومی به دو صورت دفنی و پیش‌فروش انجام شده است، افزود: هنوز این ۵۰ نفر که قبر را گران‌تر از قیمت مصوب شورا خریدند، به دادسرا احضار نشدند.

این منبع آگاه در پاسخ به این سؤال خبرنگار که آیا پول‌ها به حساب سازمان آرامستان شهرداری واریز می‌شد یا به حساب شخصی افراد؟ اضافه کرد: پول‌ها به حساب سازمان آرامستان واریز می‌شد، اما چون بانک نرم‌افزاری نداشتند، باید با بررسی حساب‌های بانکی به نتیجه برسیم.

وی ادامه داد: ۴۰۰ صفحه پرینت از بانک دریافت شد، به همین دلیل عنوان می‌کنیم که آمار دقیقی از شاکیان احتمالی پرونده نداریم، اما با یک تیم قوی در حال بررسی هستیم.

این منبع آگاه به ضرورت اطلاع‌رسانی در این زمینه اشاره کرد و افزود: برای اینکه بتوانیم شهروندان دیگری که به آن‌ها در این بخش ظلم شده را شناسایی کنیم، ضرورت دارد مردم از این پرونده مطلع شوند و به دادسرا مراجعه کنند.

وی در پایان گفتگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه پرونده سازمان آرامستان شهرداری ساری بخش‌هایی شامل کلاهبرداری در فروش قبر و نبش قبر دارد و همچنین جابه‌جایی‌های مالی نیز در این زمینه صورت گرفته است، گفت: افراد درگیر این پرونده به‌عنوان متهم در حال حاضر حدود ۵ نفر هستند.

منبع: فارس

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image