پرتفوی بورس

با آغاز معامله سهام عدالت در بورس سهامداران به دنبال شیوه اضافه شدن سهام عدالت به پرتفوی بورسی خود هستند.

معامله سهام عدالت در بورس از ۱۴ تیر ۹۹ آغاز شد و سهامداران می توانند از طریق سامانه فروش سهام عدالت نسبت به عرضه سهام خود اقدام کنند. برای سهولت در فروش سهام عدالت و رصد لحظه آن برخی به دنبال اضافه شدن سهام عدالت به پرتفوی بورسی خود هستند که به گفته مسئولان سازمان بورس تا این لحظه امکان انتقال پرتفوی سهام عدالت به پرتفوی نزد کارگزاری وجود ندارد و معاملات آن نیز در سامانه سهام عدالت به ادرس sahamedalat.ir یا سامانه های کارگزاری ها قابل انجام است.

سامانه سهام عدالت sahamedalat.ir چیست؟

فروش سهام عدالت به یکی از بحث های داغ این روزها مبدل شده و بسیاری از سهامداران در تکاپوی اطلاع از قیمت سهام عدالت خود و نحوه فروش آن هستند، این امکان از طریق سامانه سهام عدالت فراهم شده است. در واقع با ورود به سامانه استعلام دارایی سهام عدالت ، سهامداران می توانند از ارزش واقعی سهام عدالت خود در بازار اطلاع پیدا کنند . اما این سامانه فقط برای کسانی قابل استفاده است ، که سهام عدالت خود را آزاد ساخته و روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده باشند.این افراد می‌توانند با مراجعه به درگاه sahamedalat.ir از وضعیت دارایی خود در ۳۶ شرکت بورسی و فرابورسی مطلع شوند.

نحوه فروش سهام عدالت از طریق سامانه

از ابتدا برای آزادسازی سهام عدالت دو گزینه مدیریت مستقیم و غیرمستقیم معرفی شد. در مدیریت مستقیم خود فرد مالکیت و مدیریت سهام خود را برعهده می گرفت. اما در مدیریت و مالکیت غیرمستقیم از طریق شرکت‌ های سرمایه‌ گذاری استانی سهام عدالت و سرمایه‌ گذاری، عملا “مالکیت” را حفظ کرده ولی مدیریت را به این نهادها واگذار می‌ کرد. هر دو روشی که در سامانه سهام عدالت برای آزادسازی اعلام شده، بورسی است، یعنی از طریق بازار سهام انجام خواهد شد. در روش آزادسازی مستقیم سهامدار خود مسئولیت پرتفوی بورسی است، ولی در روش غیرمستقیم پرتفوی افراد در شرکت سرمایه‌ گذاری استانی قرار می‌ گیرد و شرکت ‌ها به نیابت از سهامداران سهام آنها را مدیریت می ‌کنند.

حسین فهیمی، سخنگوی ستاد راهبری سهام عدالت در این باره گفته است : سهامداران عدالت که روش مدیریت مستقیم را انتخاب کرده‌اند، می‌توانند سهام خود را معامله کنند. برای آنهایی که سهام عدالت به آنها تخصیص داده نشده بود، از روز شنبه ۱۴ تیر ماه این سهام به آنها تخصیص داده خواهد شد و کسانی که روش مدیریت مستقیم را انتخاب کرده‌اند، می‌توانند اولا دارایی خود را در پرتفوی سهام ببینند، ثانیا می‌توانند سهام خود را اضافه کنند، بفروشند، تبدیل کنند و یا نگه دارند. و این اختیار با آنها خواهد بود.

به گفته فهیمی افرادی که از روز ۱۵ خردادماه امسال تا ۲۹ خرداد نسبت به انتخاب روش مستقیم مدیریت سهام عدالت خود اقدام کرده اند، از ۱۴ تیر ماه  می‌توانند وارد فرآیند فروش سهم شوند.

وی درباره افرادی که قبل از ۱۵ خرداد ماه گذشته فرم‌های فروش سهام عدالت خود را تکمیل کرده اما هنوز وجهی دریافت نکرده‌اند، تاکید کرد: افرادی که شماره شبای حساب بانکی آنها صحیح، مورد تایید بانک مرکزی و فعال بوده و شماره تلفن همراهشان نیز به نام خود فرد بودهاست، تمام وجه را در روزهای اول آزادسازی سهام عدالت دریافت کرده‌اند.

فهیمی با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای‌عالی بورس و اوراق بهادار، مشمولان سهام عدالت با ارائه شماره حساب شبای معتبر و فعال و تلفن همراه به نام خود از فرآیند شناسایی مشتری نزد بازار سرمایه (ثبت نام در سجام، احرازهویت سجام، ارائه مدارک و پرداخت هزینه…) معاف شدند، افزود: یکسری افراد همچنان با مشکل شماره تلفن همراه به نام خود روبه‌رو هستند و برای برخی افراد نیز بانک مرکزی شماره شبای آنها را تایید نکرده یا حساب بانکی آنها غیر فعال بوده است است. به این معنی که افرادی هستند که شماره شبای آنها تایید شده اما بیش از شش ماه است که حساب آنها راکد بوده و نمی‌توان وجه این افراد را به حسابشان واریز کرد.

افراد می توانند با سه روش نسبت به فروش  سهام عدالت اقدام کنند. روش نخست، روش الکترونیک است که توسط شرکت‌های نرم افزاری برای کارگزاری‌ها پیاده سازی شده و روی سایت آن‌ها قرار گرفته است. در این روش مشتری از طریق این سامانه می‌تواند ضمن رعایت ملزوماتی از قبیل اینکه شماره تلفن همراه و شماره حسابی که به نام خود فرد باشد، وارد شده و پرتفوی خود را مشاهده کند.

در این روش اطلاعات مشتری برای کارگزار ارسال می‌شود و مشتری می‌تواند درمورد فروش هر بخش از سهام تصمیم بگیرد. البته باید توجه داشته باشد که سفارشات از سی درصد از ارزش پرتفو بیشتر نشود. پس از آن سفارشات از طریق سامانه برای شرکت سپرده گذاری مرکزی ارسال می‌شود و همان روز توسط این شرکت تجمیع می‌شود. پس از آن و در روز آینده توسط کارگزار قابلیت معامله خواهد داشت.

کارگزار می‌تواند معاملات را در ساعت مقرر که در حال حاضر ۱۲:۴۵ دقیقه تا ۱۴ است به قیمت پایانی یا در معاملات بلوک طی روز انجام دهد و وجوه مربوطه را یا به حساب مشتری واریز کند یا درصورت تمایل مشتری، نزد کارگزاری بماند.

سهام‌داران باید توجه داشته باشند که پرتفوی سهام عدالت با سهم‌های دیگر یکجا نیست و دو سامانه جداگانه هستند که دارایی سهمشان به طور مجزا به آن‌ها نشان داده می‌شود و از دو سامانه مجزا هم قابل فروش است. یکی سامانه معاملات بر خط و دیگری سامانه سهام عدالت.

روش دوم، مراجعه حضوری است. درواقع آن دسته از سهام دارانی که شماره همراه ندارند یا شماره همراه به نام خودشان نیست می‌توانند از طریق مراجعه حضوری به شعب کارگزاری درخواست خود را ارسال کنند. در این روش کارگزار باید مشتری را احراز هویت و سفارش فروش سهام عدالت را دریافت کند. سپس سفارش باید از طریق سامانه برای شرکت سپرده گذاری مرکزی ارسال شود.

البته این سامانه هنوز طراحی نشده و احتمالا در آینده نزدیک طراحی می‌شود. بر این اساس، با وارد کردن کد ملی سهام‌دار، پرتفوی مشتری دریافت و در اختیارش گذاشته می‌شود. همچنین سفارش ثبت و به شرکت سپرده گذاری مرکزی ارسال خواهد شد. این سفارشات تجمیع شده و توسط کارگزار در روز کاری بعد قابل معامله خواهد بود.

روش سوم، دریافت سفارش از طریق سیستم بانکی است که معمولا به صورت حضوری خواهد بود. بانک سفارشات دریافت شده را برای کارگزار ارسال می‌کند و کارگزار باید سفارشات را وارد سامانه کرده و برای شرکت سپرده گذاری مرکزی ارسال کند. این روش برای مشمولانی که برای فروش سهام خود عجله دارند، اما کد بورسی ندارند، توصیه می‌شود. در این روش فرد متقاضی با مراجعه به بانکی که از شماره حساب آن برای دریافت سود سهام عدالت استفاده می‌کرده، فرم درخواست فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت خود را دریافت و بعد از امضا در اختیار بانک قرار می‌داد. مهم ترین نقطه ضعف این روش ناتوانی افراد در انتخاب سهامی بود که برای فروش در نظر گرفته می‌شود. این روش فقط تا ۱۳ خرداد فعال بود و بعد از این تاریخ دیگر نمی‌توان از آن استفاده کرد. برای افرادی که از این روش سهام خودشان را فروخته‌اند بعد از فروش توسط بانک، پول سهام به حساب سود سهام عدالت واریز خواهد شد.

ارزش سهام عدالت ۱۴ تیر ۹۹

ارزش سهام عدالت یک میلیون تومانی و ۵۰۰ هزار تومانی با توجه به رشد بازار بورس روز به روز افرایش می یابد و کسانی که سهامشان را هنوز نفروخته اند بیش از ۲۰ درصد بیشتر سود کرده اند. شنبه (۱۴ تیر) شاخص کل بورس با رشد ۵ هزار واحدی روی پله یک میلیون و ۶۱۸ هزار و ۸۳۰ واحدی متوقف شد. ارزش روز برآوردی سبد یک میلیون تومانی سهام عدالت در روز شنبه ۱۴ تیر ۹۹ معادل حدود ۲۹,۰۰۰,۰۰۰ میلیون تومان اعلام شده است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image