روز گذشته دومین ویدیو کنفرانس بین المللی با هدف تشکیل ائتلافی جهانی برای تولید واکسن، بالا بردن سیستم ایمنی انسان‌ها و جمع‌آوری دست‌کم حدود هشت میلیارد دلار برای اجرای این پروژه برگزار شد.

در این کنفرانس که با حضور رهبران سی کشور جهان برگزار شد برای دومین بار آمریکا حضور نداشت و حتی نام این کشوردر فهرست اولیه شرکت کنندگان نیز درج نشده بود.

در حدود ده روز پیش نیز رهبران کشورهای فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، آفریقای جنوبی، مالزی، انگلیس و چند کشور دیگر با شرکت در یک ویدئو کنفرانس بدون حضور نماینده‌ای از ایالات متحده آمریکا، توافق کردند در جهت ساخت واکسن کرونا و آزمایش ابتلا به آن به صورت هماهنگ عمل کنند.

این گردهمایی در پاسخ به فراخوان سازمان بهداشت جهانی بر لزوم انجام یک حرکت بین المللی برای مبارزه با ویروس کرونا و یک هفته پس از اقدام سخیف دونالد ترامپ در قطع کمک‌های مالی به سازمان جهانی بهداشت شکل گرفته بود.

تکرار برگزاری این جلسات بدون حضور آمریکا، آن هم با ابتکار کشور های همپیمان واشنگتن، نشان می دهد اثرات سیاست های یکجانبه‌ گرایانه امریکا که پیش از این، خود را در دشمنی با کشورهای غیر همسو به وضوح نشان داده بود، اینک کشورهای هم پیمان آمریکا را نیز نگران کرده و آنها را به واکنش واداشته است.

از ابتدای شیوع کرونا در آمریکا، علاوه بر سوء مدیریت های داخلی در این کشور که منجر به قربانی شدن تعداد زیادی از شهروندان آن شد، قانون شکنی و منفعت طلبی حاکمان کاخ سفید در سطح بین المللی آسیب های زیادی را به مردم سراسر جهان وارد کرد.

اصرار ترامپ بر بی‌توجهی به پیمان‌های بین المللی و متهم سازی کشورها و نهادهای مسئول جهانی از یک سو و لجاجت او در تداوم تحریم‌های یکجانبه علیه برخی کشورها در شرایط ناگوار شیوع کرونا و نیز راهزنی محموله‌های دیگر کشورها با قلدری تمام از سوی دیگر، عملا آمریکا را به کشوری خودبین و منفعت طلب در عرصه روابط بین الملل تبدیل کرده که صراحتا همه را در خدمت خود می‌خواهد، مسئله‌ای که اینک تبدیل به چالشی جدید در حوزه مناسبات جهانی شده است.

تکرار نادیده انگاشتن یک هم پیمان قانون شکن توسط کشور های غربی در تصمیم گیری های کلان و اساسی بین المللی، صرفنظر از تأثیرات قابل توجه در حوزه تقویت نظام جهانی بهداشت در شرایط شیوع پاندمی و بحران های مشابه احتمالی در آینده، واجد پیام مهم «عبور از آمریکا» و ایجاد نظم جدید بین المللی برای مقابله با یکجانبه‌گرایی واشنگتن می باشد.

اصرار بر ادامه استفاده از ابزار تحریم بر علیه کشورها و از جمله ایران در شرایط همه گیری کرونا و مسدود سازی مسیر کمک های بشردوستانه و دارویی به کشورها باعث شد که دولت آمریکا علاوه بر قرار گرفتن در جایگاه یک بازنده در عرصه مناسبات بین المللی به یک “جنایتکار اخلاق ستیز” نیزمبدل شود.

منبع نورنیوز

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image