سار خبر : مشاور خانواده و کارشناسی ارشد حقوق قضایی در رابطه با اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر می گوید: مهارت های زندگی رویکردی جامع برای رشد ارزش ها ، دانش و پیشگیری اولیه از مصرف مواد مخدر است باید این رویکرد را در محلات ، مدارس ، محیط های آموزشی ، اجتماعی و فرهنگی ترویج داد.
علی اصغر رمضان زاده  افزود: در واقع به تعبیری دیگر، مهارت‌های زندگی، توانایی‌های رفتار مثبت و انطباقی است که فرد را قادر می‌سازد تا با خواسته‌ها و چالش‌های زندگی روزمره مقابله کند.
وی با اشاره به اینکه مصرف‌کنندگان انواع مواد مخدر به دلیل عدم آموزش مهارت های زندگی گرفتار اعتیاد شده اند، اظهار داشت : آموزش مهارت‌های زندگی طراحی شده است تا تمرین و تقویت مهارت‌های روانی، اجتماعی را منطبق با بافت فرهنگی و رشدی فرد تسهیل کند، این مهارت‌ها رشد فردی و اجتماعی را ارتقاء می‌دهد، از حقوق انسانی محافظت و از مشکلات بهداشتی و اجتماعی پیشگیری می‌کند.
این مشاور خانواده تصریح کرد: به همین دلیل مبارزه اجتماعی با مواد مخدر نیازمند توسعه سیستم آموزشی در همه ابعاد در سطح جامعه است ، زیرا آموزش به موقع و سریع به افراد کمک می کند تا از خود در برابر رفتارهای پرخطر از جمله اعتیاد به مواد مخدر محافظت کنند.
رمضان زاده  تاکید داشت : این مهارت ها شامل ساختن عزت نفس، تدوین اهداف واقع گرایانه، مقابله با اضطراب، مقابله با فشار دوستان و همسالان ، ارتباط موثر، تصمیم گیری، راهبری تعارض و مقابله جراتمند با موقعیت های اجتماعی است.
این مشاور خانواده  ادامه داد: وقتی افراد از مواد مخدر صنعتی و شیمیایی به عنوان کمکی برای غلبه برموقعیت‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، توانایی شان برای رشد مهارت‌های اجتماعی مورد نیاز و اطمینان به خود در مقابله با دیگران مختل می‌شود.
رمضان زاده در این باره افزود: رشد بدنی و مغزی مصرف کننده مواد مخدر شیمیایی و داروهای روانگردان باعث تغییرات ناپایداری در فرایندهای هورمونی و عصبی می‌شود و این تغییرات فرآیند رشد یافتگی اعصاب را مختل می کند.
این کارشناس ارشد حقوق قضایی خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از این فرآیند آموزش مهارت های زندگی در پیشگیری از مصرف مواد مخدر باعث به تاخیر انداختن سن شروع مصرف ، متوقف کردن اعتیاد ، افزایش آگاهی از پیامدهای این معضل و تقویت توانایی و تصمیم گیری برای انتخاب های سالم تر در زندگی می شود

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image