در حالی‌که اوایل هفته جاری رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از شیوع نوعی بیماری خطرناک در انواع ماکیان خبر داد و در گفت‌وگو با فارس، از قطعیت شیوع آنفلوآنزای مرغی گفت اما با انتشار این خبر، واکنش‌هایی صورت گرفت و گفته شد که چنین چیزی به اثبات نرسیده و وجود ندارد.

دلاور حیدرپور همچنین در این مصاحبه از نگرانی استان مازندران نسبت به شیوع این بیماری خطرناک در مرغداری‌های صنعتی مازندران گفت و اینکه برای جلوگیری از چنین خسارت‌هایی، معدوم‌سازی مرغ‌های محلی در نقاط آلوده و یا مشکوک را آغاز کرده‌ایم.

وی کانون این بیماری را در یکی از روستاهای آمل اعلام کرد که در بابل نیز به تایید رسیده، همچنین در قائم‌شهر و نوشهر نیز موارد مشکوکی گزارش شده است و در حال نمونه‌برداری هستند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران نیز در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر شیوع آنفلوآنزای مرغی در برخی نقاط مازندران، با بیان اینکه چیزی در این باره گزارش نشده است، گفت: نوعی بیماری ناشناخته در برخی روستاهای مازندران شایع شده و آنفلوآنزای مرغی نیست.

سیدحسین رضوانی اظهار کرد: مرغ، اردک و غاز در روستاهایی که مشکوک به بیماری هستند را معدوم کردیم و از انتشار آن به سایر نقاط استان جلوگیری می‌کنیم.

محسن اعرابی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در گفت‌وگو با فارس، گفت: باتوجه به مشترک بودن ویروس آنفلوآنزای مرغی بین انسان و پرندگان، تاکنون هیچ موردی از این بیماری در سطح مراکز و واحدهای بهداشتی گزارش نشده است.

بالاخره از دو روز گذشته، سازمان جهانی بهداشت حیوانات، وزارت جهاد کشاورزی، محیط زیست، وزارت بهداشت و انجمن مرغ‌داران کشور، شیوع بیماری آنفلوآنزای مرغی در مازندران را تایید کرده و یکی پس از دیگری، هشدارهایی را در این زمینه اعلام کردند.

هم‌زمان با تکذیب خبر آنفلوآنزای مرغی در مازندران و حتی متهم کردن خبرنگار فارس به نشر اخبار غیرواقع در این زمینه بود که سازمان جهانی بهداشت حیوانات، با انتشار بیانیه‌ای، شیوع این بیماری با نام H5N1 در روستای نوگاردان شهرستان آمل مازندران را تایید و اعلام کرد که این بیماری، باعث تلف شدن ۱۷ پرنده از ۲۵ پرنده مشکوک به این بیماری شده است و پرنده‌های باقی‌مانده نیز معدوم شدند.

در حال حاضر، قرنطینه روستاهای هدف آغاز شده و معدوم‌سازی مرغ‌های مشکوک به این ویروس همچنان ادامه دارد اما نکته قابل توجه، وضعیتی است که در کشتارگاه‌های مرغ ایجاد شده و آنها از پذیرش مرغ امتناع می‌کنند، در چنین شرایطی، میزان قابل توجهی از مرغ‌های آماده به کشتار در حال تلف شدن هستند و با ادامه این روند، باید منتظر بحران در کشتارگاه‌ها و مرغ‌داری‌ها باشیم، لذا مسئولان مربوطه باید با درنظر گرفتن تدابیر و تصمیمات درست و اساسی، از به‌وجود آمدن خسارت‌های احتمالی که صنعت مرغ مازندران و کشور و مصرف‌کنندگان این کالای اساسی را تهدید می‌کند، جلوگیری کنند یا میزان آن را کاهش دهند.

خطر بعدی بر روی منابع انسانی است و باتوجه به مشترک بودن این بیماری بین انسان و حیوان، مسئولان حوزه بهداشت، محیط زیست و کشاورزی باید با حساسیت بیشتری وارد میدان شوند و از تلفات احتمالی در این حوزه جلوگیری کنند.

از طرفی نیز، لازم است تا مسئولان به‌جای پنهان‌کاری، شایعه دانستن برخی اخبار موثق از سوی عوامل محلی و ندادن آمار و اطلاعات روشن به افکار عمومی به‌ویژه فعالان عرصه رسانه، آنها را در مبارزه با این بیماری خطرناک، مشارکت دهند.

بی خبری و سکوت غیرقابل قبول دامپزشکی مازندران

این درحالیست که اداره کل دامپزشکی مازندران علی رغم اعلام رسمی سازمان دامپزشکی کشور همچنان به سکوت خبری پرداخته و از انجام مصاحبه خودداری می نمایند.

اما رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با تایید آنفلوانزای مرغی در مازندران گفت:۴ کانون آنفولانزای مرغی در مازندران شناسایی شد.

دلاور حیدرپور با تایید آنفلوانزای مرغی در مازندران به ایسنا گفت : در پی شیوع بیماری مشکوک در ۴ کانون در چهار روستای بابل و آمل نمونه‌های به آزمایشگاه‌های درون استان و خارج استان در موسسه سرم واکسن رازی ارسال شد تا مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: بعد از انجام بررسی‌های لازم و نمونه‌برداری، بیماری ویروسی آنفلوانزای مرغی در این کانون‌ها تایید شد که بلافاصله با تشکیل کمیته مقابله با بحران مناطق آلوده مبتلا به این بیماری معدوم‌سازی شد و تمامی کانون‌های آلوده مورد ضدعفونی قرار گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به گرمی هوا و انتشار این ویروس، خواستار همکاری مردم با نیروهای دامپزشکی شد تا جلوی این بحران گرفته شود و از شیوع این بیماری جلوگیری شود.

حیدرپور خاطرنشان کرد: کارشناسان دامپزشکی با دقت این بیماری را پایش و رصد می‌کنند و در صورت شیوع آن، آمادگی ضدعفونی و مقابله با این بیماری را دارند تا از شیوع و گسترش آن جلوگیری شود.

اما نکته اینجاست که اگر این بیماری در مازندران شیوع پیدا کرده است، نیاز به پنهان‎کاری از مردم نیست مسئولان دامپزشکی استان به‎جای تهیه تکذیبه و سکوت خبری به فکر راهکاری برای افزایش آگاهی مردم باشند تا مردم مراقبت بیشتری را در برنامه کاری و سلامتی خویش قرار دهند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image