• صفحه خانگی
  • <
  • مازندران
  • <
  • دکتر محمد نژاد کیاسری: عرصه های منابع طبیعی شمال کشور محل انباشت غیر بهداشتی زباله ها است
استادیارپژوهش مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران در گفتگو با کیاپرس: :استادیارپژوهش مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران در گفت گو با پایگاه خبری کیاپرس: تا عمق ۱۰ سانتیمتری هر مترمربع از خاک در زیر لاشبرگ های جنگلهای پایین بند شمال کشور، بیش از ده هزار موجود زنده از بی مهرگان خاکزی وجود دارد. گزارش حاضر ماحصل گفتگو با یکی از متخصصین مرکز تحقیقات کشاورزی […]

استادیارپژوهش مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران در گفت گو با پایگاه خبری کیاپرس:

تا عمق ۱۰ سانتیمتری هر مترمربع از خاک در زیر لاشبرگ های جنگلهای پایین بند شمال کشور، بیش از ده هزار موجود زنده از بی مهرگان خاکزی وجود دارد.
گزارش حاضر ماحصل گفتگو با یکی از متخصصین مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران است با این امید که افق هایی تازه از ضرورت حفظ محیط زیست بیان گردد.

دکتر شیرزاد محمدنژاد کیاسری استادیار پژوهش مرکز تحقیقات و متخصص منابع طبیعی و بیولوژی خاک است. وی همچنین مدیر عامل موسسه مردم نهاد ” توسعه فضای سبز پایدار شمال” بوده و نماینده موسسه های مردم نهاد شهرستان ساری در فرمانداری است.
این استادیار پژوهش مرکز تحقیقات با اشاره به اینکه در جنگلهای طبیعی عملیات کود دهی و تغذیه مصنوعی گیاهان وجود ندارد افزود: درختان و موجودات زنده عناصر غذایی خود را از خاک دریافت می کنند.
وی تصریح کرد : در این پروسه ماکروارگانیسم های خاک برگ ها و بخش های پوسیده درختان را به اجزای ریزتری تبدیل کرده و به همراه مواد دفعی خود و یا اجساد بدن هایشان بستر مناسبی را برای فعالیت میکروارگانیسم های خاک فراهم می آورند
محمد نژاد اضافه کرد: این موجودات بسیار ریز می توانند مواد آلی موجود در این لاشبرگ ها را به عناصر قابل جذب درختان

و گیاهان تبدیل نمایند .

شیرزاد محمد نژاد1
شکل ۱- نمایی از عرصه جنگلکاری در ایستگاه تحقیقات چمستان

نماینده موسسه های مردم نهاد شهرستان ساری افزود : بی مهرگان خاکزی (ماگروارگانیسم های خاکزی) شامل موجوداتی هستند که از نظر فرم بالغ بیش از ۲/۰ میلی متر طول دارند و در تمام عمر و یا بخشی از دوره زندگی خود در خاک به سر می برند.
محمد نژاد این موجودات در خاک جنگل های شمال کشورمان نوعاً از ۱۴ گروه از موجودات زنده عنوان کرد و افزود : این موجودات شامل کرم های خاکی، حشرات بالدار، شبه عقرب ها، پادرازها، عنکبوت ها، کنه ها، سیمیفیلا، پوروپدا، صدپاها، کیلوپدا، پادمان، پروتورا، دیپلورا و خرخاکی ها تشکیل شده اند.
وی اضافه کرد : البته در این مجموعه از بی مهرگان خاکزی گروههای صدپایان، شبه عقرب ها، عنکبوت ها و پادرازان شکارچی بوده و از سایر بی مهرگان خاکزی تغذیه می کنند.
این محقق دانشگاه با اشاره به اینکه برای تعیین میزان فراوانی این موجودات خاکزی پس از انتقال نمونه های خاک به آزمایشگاه بیولوژی صورت می گیرد افزود : جداسازی از طریق قیف های برلیزی، تفکیک و شمارش گروه های مختلف توسط بینی کولار دو چشمی صورت می گیرد (شکل های ۲ و۳).۲

شکل۲- تهیه نمونه خاک از عرصه منابع طبیعی جنگلهای نکا

۳

شکل ۳- جداسازی بی مهرگان خاکزی در آزمایشگاه بیولوژی خاک
دکتر “محمد نژاد کیاسری” خاطر نشان کرد براساس نتایج تحقیقات صورت گرفته در عرصه جنگل های پایین بند شمال کشور و در منطقه نکا، متوسط فراوانی بی مهرگان خاکزی در یک متر مربع از لاشبرگ برابر با ۱۲۶ عدد تعیین گردید.
وی افزود : فراوانی بی مهرگان خاکزی برای هر متر مربع خاک جنگلی تا عمق ۳۰ سانتیمتری برابر با ۱۳۵۰۰ عدد (۱۳۵۵۶ عدد) بوده و برای هر متر مربع خاک تا عمق ۱۰ سانتیمتری نیز برابر با ۱۰۰۰۰ عدد (۱۰۰۰۶ عدد) تعیین شده است.
این استاد دانشگاه تغییرات فراوانی و زیوزن خشک این بی مهرگان خاکزی نشانه درجه سلامت خاک و حاصلخیزی آن دانست و یادآوری کرد: جدای از فراوانی و زیوزن خشک گروه های مختلف بی مهرگان خاکزی استفاده از مقادیر تنوع یک رقم کمی برای قیاس نتیجه مدیریت و دخالت در عرصه های مختلف منابع طبیعی اعم از جنگل های دست نخورده، عرصه های جنگلکاری، باغات و همچنین زمین های زراعی و عرصه های تخریب یافته است.
این فعال محیط زیست می افزاید: چرخه غذایی پایدار در عرصه های منابع طبیعی مرهون همین موجودات خاکزی بسیار ریزی است که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست و بی شک پایداری عرصه های منابع طبیعی متضمن حفظ و کاشت گونه های درختی با تاج پوشش مناسب و همچنین فراهم آوری لاشبرگ هایی است که بتوانند محل زیست مناسبی برای بی مهرگان خاکزی و دیگر موجودات حیات زیست باشند.
وی اظهار داشت: متاسفانه در حالی که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه سالیانه صدها هزار هکتار جنگلکاری صورت می گیرد، وضعیت عرصه های منابع طبیعی در کشور اسلامی ما همانند وسیله نقلیه ای است که در همه دهه های گذشته با ۵ تا ۱۰ برابر ظرفیت خود به کار گرفته شده است.
عرصه های منابع طبیعی شمال کشور فارغ از بیان عوامل متعدد تخریبی که همچنان ادامه دارد، محل انباشت قرون وسطایی و غیر بهداشتی زباله ها است. این اماکن جمع آوری زباله تجمع انواع پرندگان شکاری را موجب شده که از موش های موجود در زباله ها تغذیه می کنند، دیگر پرندگان و کلاغ های که در کنار شیرابه زباله ها ازدحام می نمایند،. شیرابه های زباله که آب های سطحی و زیر زمینی را آلوده ساخته است و همچنین این مناطق انباشت زباله در شمال کشور که تجمع حیوانات اهلی مانند سگ ها را با دیگر حیوانات وحشی شغال ها و گرگ ها و همچنین انسان های تفکیک کننده زباله در مقصد را فراهم آورده است.۴شکل۴- محل دپوی زباله در حوزه آبخیر پشتکوه کیاسر

و در پایان لااقل یک سئوال باقی می ماند که آیا در شهرهای بزرگ و کوچک استان مازندران نیاز به تامین مکان هایی همانند محوطه های پارک ماشین نشده است که در آن خرید متمرکز مواد به ظاهر زائد ظروف شیشه ای، ظروف پلاستیکی، کاغذهای باطله و بسیاری دیگر از مواد بازیافتی هزاران خانوار شهری و روستایی فرآهم شود ؟

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image