امان از دست این بوق های سرسام آور

  • توسط سرویس خبر
  • خرداد ۲۰, ۱۳۹۳
  • ۰
بوق ، وسیله یی اخباری است که از آن برای آگاه کردن و اطلاع رسانی به عابرین و سایر رانندگان استفاده می شود. این وسیله کوچک با صدای مهیب ، بیهوده تولید نشده است و استفاده به موقع از آن می تواند از خطرهای ناگوار و تصادفات بیشماری جلوگیری کند اما استفاده بی موقع از آن نیز پیامدهایی دارد که قانونگذار با توجه به آن ، علایم قراردادی یی نیز پیش بینی کرده و جرایمی هم در نظر گرفته است .

طبق آیین نامه راهنمایی و رانندگی ، صدای بوق با صدای عادی بایستی از فاصله ۷۰ متری شنیده شود طرز بوق زدن باید کوتاه و منقطع و در موقع ضرورت باشد در مناطقی مانند بیمارستان ها نیز تابلوی بوق زدن ممنوع نصب شده و برای اطلاع راننده ، تابلوی انتهای بوق زدن ممنوع نیز در پایان محدوده مراکز حساس از قبیل مناطق کوهستانی ، تونل ها و بیمارستانها نصب شده است . وسایل نقلیه امدادی و انتظامی نیز در خارج از مواقع ماموریت های فوری و مهم حق استفاده از آژیر را ندارند. قراردادن حداقل ۵ مورد در رابطه با استفاده از بوق در آیین نامه نشان از اهمیت سکوت و آرامش و عدم ایجاد آلودگی صوتی دارد.

تولیدکنندگان خودرو نیز به تناسب نوع وسیله نقلیه و صدای موتور، برای هر کدام بوق هایی متناسب با آن را ساخته اند از جمله : دوچرخه ، موتور، سواری ، کامیون ، تریلی ، اتوبوس یا قطار هرکدام به میزانی که برای آگاهی دهی ، صدا نیاز دارند.

براساس استاندارد حجم خودرو و صدای موتور بوق طراحی شده است .

در این میان ابزار و وسایل تزیینی و لوکس دیگری به بازار عرضه شده ، از جمله بوقهای بنزی که به جز آزار و شکنجه دیگران خاصیت دیگری ندارد. تنها، استعمال کننده آن از صدای مهیب و گوشخراش این دستگاه لذت می برد. آن هم به خاطر اینکه در پشت جریان خروجی صدا قرار دارد الا اگر یک بار این بوق را جلوی پای خودش بنوازید صد هزار آبدار نثار نوازنده می کند. بوق بنزی که به ۱۰۱۱ شهرت دارد بستگی به سالم بودن ، قدرت یا کهنگی دستگاه از ۷۰ الی ۸۰ هزار تومان تا ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد و از وسایل تفریحی است که ماشین بازها با آن حال می کنند. این بوق اغلب در سنین ۱۸ تا ۳۰ سال مورد استفاده قرار می گیرد که به نوعی بیماری خودکم بینی ، سادیسم و عقده حقارت دچار هستند و به وسیله این بوق امیال درونی و صداهای خفه شده و فرو خورده خود را فریاد می کنند و برخلاف آیین نامه راهنمایی و رانندگی صدای آن از کیلومترها قابل احساس است .

شناسایی ماشین های بوق بنزی خیلی آسان است . اکثرا در سواری های پیکان و گاهی در نیسان وانت دیده می شود کمک های این ماشین ها خوابیده ، شیشه ها دودی ، برف پاک کن ها استیل ، آیینه بغل دودی کوچک ، لاستیک ها دور سفید مارشال ، لامپ چراغ جلو زرد مه شکن ، اگر در پشت سر شما قرار داشته باشند صدای گروپ ، گروپ ساب و سیستم آنها تابلو است و اخیرا سرتاپا دو غاب گل روی ماشین می پاشند. اگر اطراف فرمان و داشبورد این ماشین ها را نگاه کنید چندین شستی و کلید مربوط به بوق های شیپوری ، باغ وحشی ، زنگ مدرسه و دزدگیر در آنها مشاهده خواهید کرد که به علت نصب آنها بر روی جلو پنجره و داخل موتور، فضای خالی دیگری در اطراف موتور باقی نمانده است .

مستعملین این بوقها اغلب هنگام رانندگی کار دهان و زبان خود را با کلید بوق انجام می دهند. هنگام رسیدن به رفقایی که در کنار خیابان ، سر کوچه ، یا جلوی در مغازه ایستاده اند به صورت تک بوق (دیل دیل) و اگر رفیق ، خلیلی جون جونی و فابریک باشد و راننده سر کیف و شنگول باشد به صورت رگباری دیدید دید میل عرض ارادت می کنند. هنگامی که قصد سبقت گرفتن و به قولی لایی کشیدن از وسط ماشین ها را داشته باشند با یک تک بوق (یل دیل ) اعلام می کنند که بکش کنار من دارم می آیم . اگر راننده جلویی ضد حال زد و کنار نکشید، سه چهار تا رگباری می زنند که اگر طرف در عالم هپروت باشد به ناگاه با صدای گوشخراش بوق ، چنان کنار می کشد که گویی لاستیک ترکانده است . بوق های روکم کنی ، دیگر آخر از خود متشکری است و خدا نکند کسی جلوی مسیر آنها را سد کرده باشد یا قصد سوار کردن مسافری جلوی ماشین آنها را داشته باشند. چنان بوق ممتد و گوش کر کنی پشت سرش چاق می کنند که طرف قبض روح شود و سیل لعن و نفرین است که نثارش می شود!

و اما امان از بوق شادی و کاروان عروسی دوستان و رفقایی که می خواهند برای آنها سنگ تمام بگذارند. انسان را به یاد تیزرهای تلویزیونی داش اسی و داود خطر می اندازد. خدا نکند خانه تان مشرف به خیابان اصلی یا میدان باشد. ساعت ۱۲ شب غرق در خواب ناز هستید که صدای ناجوانمردانه (دیل دیل دیلیل دیل) کاروان بدرقه شادوماد و عروس خانوم شما را سراسیمه از خواب بیدار می کند. تازه ، بعد از قارت و قورت و فرت و فورت کردن بوقهای درپیتی و درشکه یی ، به ناگاه قوی ترین بوق داران جهان همه را سوسک می کند و می خورد و صدای مگس همه ماشین ها در میان سلطان بوقها گم می شود. ای کاش می شد دستگاهی هم اختراع می شد که زبان این بوقها را لال کند.

علی اشرف خانلری

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image