چند گام برای شاد زیستن

  • توسط سرویس خبر
  • اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۳
  • ۰

فهیمه باقری:کارشناس مشاوره

خوشبختی یک وضعیت خاص ذهـنـی اسـت و آنچه که ما از زندگی می خواهیم، خوشبختی است. خوشبختی فقط آن چیزی نیست که وقتی آن را داشته باشیم احساس کنیم، بلکه آن چیزی است که آرزو داریم به آن برسیم. هـر فـردی در زنـدگی خـود روزهـایی را تجربه نموده که برایش خوشایند نبوده است.  اما ناخرسندی مزمن می تواند سلامتی و روابط شما را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر می خواهید شادباشید،بـاید باور کنید که می توانید و توانایی رسیدن به آن را دارید.

 چند گام برای شاد زیستن:

ا – لبخند بزنید: «خنده» تظاهر بیرونی و ظاهری خلق است که سبب آرامش و نشاط درونی می گردد. حضرت علی (ع) فرمودند: کونوا کا لنحله؛ مانند زنبور عسل باشید. یعنی دهان دیگران را شیرین کنید و با شادی کام دیگران را شاد نگه دارید. خنده سلامت انسان را نیز تضمین می کند. و توانایی بدن در برابر عفونت را افزایش می دهد. خنده سبب کاهش سطح هورمون های استرس زا می شود. از این رو در دستورات دینی ما توصیه شده است که همواره متبسّم و باشیم تا جایی که از نشانه های مؤمن خنده در چهره و حزن در قلب شمرده شده است. خنده های بلند و به تعبیری قهقهه اصلاً مورد تأیید و توصیه اسلام نیست و چه بسا از آن نهی شده است. اسلام توصیه می کند که: با هم بخندیم نه آنکه به هم بخندیم!

 ٢- به داشته های خود بیندیشید: یکی از موانع شاد بودن تمرکز برکمبودها و نداشته ها ست،بنابراین همواره به داشته های خانواده ازجمله سلامت خود و فرزندان … فکر کنیم.

٣-  انتظار نداشته باشید همیشه آنچه در اطرافتان اتفاق می افتد مطابق میل و خواسته شما باشد.

 ۴- خود را با دیگران مقایسه نکنید، چون شما چیزهایی دارید که دیگران در حسرت آن هستند.

۵ – یاد خداوند؛یک راهکار مطمئن : « ألا بذکر

الله تطمئنّ القلوب»آگاه باشید که تنها با یاد خدا دلها آرامش می یابد. ( رعد/ ۲۱( اطمینان قلب و آرامش با ذکر خداوند سبب می شود مشکلات زندگی از انسان دور شود و دیگر اضطراب و ناراحتی او را سرگردان ننماید و با نشاطی درونی و شادی واقعی به انجام امور بپردازد. کسی که همواره توجه می کند که قدرتی برتر و خدایی مهربان او را می بیند و به او کمک می کند  نشاط  و شادی خود را از دست نمی دهد بلکه همواره به دنبال جلب رضایتمندی اوست.

۶ – با تفکر مثبت زندگی کنیم: خوشبینی ،دیدن نیمه پر لیوان،ازمهمترین اصل کاهش اضطراب و آرامش است.امام علی(ع) می فرماید:هرکس شخصیت خویش را شریف بدارد ازگناه ولغزش مصون است وبا تعریف خودارزشمندی ازآسیب پذیری جلوگیری می کند.

۷- برای رسیدن به اهدافی که باعث شادی شما می شود، نقشه بکشید. وقتی به دنبال دستیاب به اهدافتان باشید، وضعیت روحیتان نیز بهبود

می بخشد. پس به تلاش ها و موفقیت های خود

توجه کنید تا شاداب و خرسند باشید.

۸- اطراف خود را با آدم های شاد و سر زنده پر کنید. زیرا روحیه ی شاد آنها در شما نیز تاثیر خواهد داشت. وقتی اطرافیانتان افرادی بدبین و ناراحت باشند، شما نیز خواه ناخواه به این وضعیت مبتلا خواهید شد.

۹ – شادی خود را به هیچ کس وابسته نکنید تا همیشه از آن برخوردار باشید .

١٠ – در فرهنگ لغات خود” شکست “را

“تجربه “معنا کنید.

۱۱- ورزش کنید: باعث آزادشدن اندورفین و  در نتیجه باعث احساس شادی می شود.

۱۲- در مقابل خواسته ها و گفتار دیگران انعطاف پذیر باشید و نخواهید که حرف ، حرف خودتان باشد.

۱۳ – از مشکلات زندگی با روش حل مساله استقبال کنید و با غلبه بر آنها به خود

پاداش بدهید. وبه پیامد مثبت آن بیندیشید.

‍۱۴- به زمان حال توجه کنید ،غصه گذشته را خوردن وبابت اتفاقات گذشته خود رامجازات

کردن،نگران آینده بودن ضمن آنکه مشکلی راحل نمی کند سبب نگرانی واضطراب خواهد شد.بنابراین از لحضاتی که دارید حداکثر استفاده را ببرید.

۱۵- خاطرات شییرین زندگی را مرور کنید سبب می شود اکنون رانیز شیرین کنید.

۱۶- درکلمات روزمره از جملات منفی « بدنیستم، زندگی را باید بگذرانیم…» بزرگ جلوه دادن مشکلات پرهیز نماییم .سعی کنید درگفتگوها درخصوص جنبه های مثبت وخوشایند سخن بگوید.

۱۷- احساس رضایت را در خودتان پرورش دهید : سعی کنید به مقدرات الهی راضی بوده تازندگی برایتان شیرین شود. روشن است رضایت خانوادگی ،شغلی، تحصیلی… قطعات پازلی هستند که به زندگی رنگی از شادی می بخشیند. مهم این است که ضمن تلاش احساس رضایت داشته باشیم.

                تهیه وتنظیم :فهیمه باقری

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image