۴۳ درصد مازندرانی‌ها روستانشین هستند

  • توسط سرویس خبر
  • اسفند ۱۶, ۱۳۹۲
  • ۰
مدیرکل ثبت احوال مازندران از روستانشینی ۴۳ درصد مردم این استان خبر داد.

به گزارش سار نیوز به نقل خبرگزاری فارس از ساری به نقل از روابط عمومی اداره کل ثبت احوال استان مازندران، فرج‌الله ملکی در نشست مشترک رؤسا، معاونان و کارشناسان ثبت احوال مازندران گفت: آمار ثبت احوال چون براساس ثبت واقعه است مطمئن‌ترین آمار رسمی کشور بوده و برای بسیاری از نیازهای آماری مرجع قابل اتکا و معتبر است.

وی افزود: ثبت احوال شرایطی را فراهم کرده است که بسیاری از وقایع به ثبت ۱۰۰ درصدی نزدیک است و به صورت آنلاین در پایگاه اطلاعاتی جمعیتی کشور قابل استخراج و بهره‌برداری است.

مدیرکل ثبت احوال استان مازندران تصریح کرد: وقتی چنین ظرفیت آماری دقیقی در کشور وجود دارد نباید افرادی با توسل به منابع آماری ضعیف که برای مقاصد دیگری گردآوری شده نتیجه‌گیری‌های نادرستی را در خصوص تحولات جمعیتی کشور در جامعه القاء کنند.

وی اظهار داشت: تا پایان بهمن ماه سال جاری جمعیت استان مازندران ۳ میلیون و ۱۳۸ هزار و ۴۹۳ نفر است که از این تعداد یک میلیون و ۷۸۲ هزار و ۶۹۱ نفر معادل ۵۶٫۸ درصد در شهر و یک میلیون و ۳۵۵ هزار و ۸۰۲ نفر معادل ۴۳٫۲ درصد در روستاهای استان سکونت دارند.

به گفته ملکی، ولادت ثبت شده در ۱۱ ماهه اول امسال ۴۱هزار و و ۵۰۶ واقعه بیان بوده که از این تعداد ۲۱ هزار و ۲۹۰ مورد مربوط به تولد پسران و ۲۰ هزار و ۲۱۶مورد مربوط به دختران بوده است.

ملکی ادامه داد: در طول این مدت ۱۴هزار و ۷۰۵مورد وفات گزارش شد که ۸ هزار و ۱۸۳ نفر از فوت‌شدگان مرد و ۶ هزار و ۵۲۲ نفر شامل زنان است که بیشترین موارد فوتی مربوط به بیماران قلبی عروقی بود.

مدیر کل ثبت احوال مازندران درباره آمار ازدواج و طلاق نیز بیان داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۷ هزار و ۴۵۶ مورد ازدواج و ۶ هزار و ۵۷۲ مورد طلاق در استان مازندران به ثبت رسیده است که بیشترین ازدواج‌های ثبت شده مربوط به گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال و بیشترین موارد طلاق مربوط به گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال است.

ملکی میانگین سن ازدواج آقایان و خانم‌ها را به ترتیب ۲۸ سال و ۲۴ سال دانست و اظهار داشت: میانگین سن طلاق بین ۳۵ و ۲۹ سال است.

وی گفت: بیشترین نرخ ازدواج مربوط به استان‌های اردبیل، خراسان شمالی و زنجان و کمترین نرخ ازدواج مربوط به استان‌های البرز، تهران و کرمان بوده و بیشترین نرخ طلاق در استان‌های خراسان رضوی، کردستان و کرمانشاه و کمترین نرخ طلاق در استان‌های ایلام، کرمان و سیستان و بلوچستان به ثبت رسیده است.

ملکی افزود: مازندران در ازدواج رتبه ۲۱ و در طلاق رتبه ۶ کشوری را داراست که بیشترین طلاق ثبت شده مربوط به زوج‌های همسن و زندگی مشترک کمتر از یک‌سال است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image