بابک زنجانی از پیگیری پرونده می ترسد

  • توسط سرویس خبر
  • آذر ۲۱, ۱۳۹۲
  • ۰
بابک زنجانی از پیگیری پرونده می ترسد

گروه اقتصادی: بابک مرتضی زنجانی (متولد ۲۱ اسفند ۱۳۴۹ در تهران) تاجر و سرمایه دار ایرانی را اکنون خیلی ها می شناسند. ماجرا از جایی آغاز شد که بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران گفت که بابک زنجانی، تاجر ایرانی بیش از دو میلیارد دلار حاصل از فروش نفت ایران را به خزانه دولت واریز نکرده است. همین کافی بود تا پرونده ای برای وی در مجلس باز شود.

به گزارش افکارنیوز، زنگنه پیگیری تخلفات در واریز درآمدهای نفتی به خزانه دولت را از اولویت خود برشمرد و گفت که همراه با مجلس ایران در حال پیگیری این مطالبات است. در مقابل اما زنجانی مدعی است که پول در حسابی در خارج از کشور وجود دارد، اما به دلیل تحریم بانک‌های ایران قادر به انتقال این پول به حساب وزارت نفت نیست.

در همین زمینه درباره آخرین نتیجه کمیته تحقیق و تفحص مجلس از پرونده بابک زنجانی، امیرعباس سلطانی یکی از اعضای این کمیته می گوید: «در پرونده بابک زنجانی درخواست استعلام اطلاعات از مراجع چهارگانه از جمله دیوان محاسبات، وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی و وزارت نفت کرده بودیم. جواب هیچ کدام از استعلام های صورت گرفته قانع کننده نبود. این جواب ها درحد رفع تکلیفی بود که انجام داده بودند و از نظر ما قابل قبول نبود.»

وی در ادامه گفت: « بنابراین ما مجددا هفته گذشته از این مراجع درخواست استعلام کردیم و به مراجعی ذیربط اعلام کردیم که پاسخ های شما قانع کننده و گره گشا نیست. ما فقط منتظر یم جواب آخرین استعلامات در هفته جاری یا اینده به دست ما برسد. اگر جواب قانع کننده بود که بحثی نیست اما اگر قانع کننده نبود آمادگی کامل داریم تا پرونده را به صحن عمومی مجلس منتقل کنیم.»

هفته گذشته بود که نتایج تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی اعلام شد. یکی از تخلفات انجام شده، واگذاری ۱۳۸ شرکت به هلدینگ سورینت قشم، مجموعه تحت مدیریت بابک زنجانی بود. همین کافی بود تا پرونده بابک زنجانی پیچیده تر شود. در همین زمینه امیرعباس سلطانی با بیان اینکه این موضوع با پرونده کمیته تحقیق و تفحص از بابک زنجانی ارتباطی ندارد، می گوید: «مورد ادعای ما این بود که پولی که زنجانی از نفت گرفت و پرداخت نکرد، با آقای مرتضوی وارد مذاکره شد. در واقع او با پول مردم و دولت وارد مذاکره با آقای مرتضوی و بحث معامه با تامین اجتماعی شد. این موضوع به نوعی با این پرونده ارتباط دارد ولی به هرحال پرونده زنجانی در کل جداست؛ پرونده ای پرحجم و جدیست که بحث تامین اجتماعی و واگذاری ها را باید جدا از این موضوع در نظر بگیریم.»

سلطانی در جواب بابک زنجانی که گفته بود وی را نمی شناسد، نیز می گوید: پیامک های زنجانی که مرا به دفتر کار خود دعوت کرده بود در گوشی تلفن همراه من موجود است. زنجانی از کسی که پیگیری کند می ترسد. وظیفه ما دفاع از حق مردم است و وی باید در قبال اینکه پول بیت المال کجا رفته است، پاسخگو باشد.

نزدیک به شش ماه پیش وزارت دارایی آمریکا از افزوده شدن نام بابک زنجانی، تاجر ایرانی به فهرست تحریم های اعمال شده علیه ایران خبر داد.

آمریکا زنجانی و موسسه های مرتبط با او را به پولشویی برای دور زدن تحریم های اعمال شده علیه ایران متهم کرده است. نام بابک زنجانی همچنین در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا که اواخر سال ۲۰۱۲ علیه ایران وضع شد نیز به چشم می‌خورد.

در پی اختلاف میان محمود احمدی نژاد رئیس جمهور پیشین و علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران نام بابک زنجانی به طور گسترده ای در رسانه ها مطرح شد.

احمدی نژاد با پخش فیلمی در صحن مجلس ایران، فاضل لاریجانی، برادر رئیس مجلس را به لابی گری برای بابک زنجانی نزد سعید مرتضوی، رئیس وقت سازمان تامین اجتماعی متهم کرد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image