• صفحه خانگی
  • <
  • سیاسی
  • <
  • نکاتی چند در موارد مورد اشاره رهبری در سخنرانی نوروزی حرم رضوی

✅ مرقومه ای در باب شعار سال

سال ۱۴۰۲ به نام «مهار تورم، رشد تولید» نامگذاری گردید، پیش از این در مجموعه یادداشت های اقتصادی خود به بیان بیماریهای اقتصادی کشور عزیزمان ایران اشاره کردم و همچنین اهمیت تولید که نقطه عطف در بهبود اقتصاد است.

در بیانات ابتدای سال رهبری در باب اقتصاد چنین اشاره شده است:

???? نقاط ضعف:
۱⃣ تصدی گری دولتی
۲⃣ وابستگی به صادرات نفت خام
۳⃣ وابستگی به دلار
۴⃣ فکر نکردن روی راههای مشارکت عموم مردم
۵⃣ کم تحرکی در تجارت خارجی

❌ و برخی عیوب جامعه در این امر:
۱⃣ اسراف
۲⃣ تجمل گرایی افراطی
۳⃣ عدم تعصب به تولیدات داخلی.
۴⃣ عدم‌گذشت و اغماض در اختلاف نظر درباره مسائل سیاسی

اینها مواردی است که باعث ضعف اقتصاد ما، تورم بالا، بیکاری و ایجاد مشاغل کاذب اقتصادی در کشور شده است.

???? برای حل این بحران چه باید کرد؟

۱⃣ پول دارای بهاء
در اسلام پول در اصل خود باید دارای ارزش باشد، مثلاً طلا و نقره، که اگر حالت سکه خود را از دست داد اما به اندازه وزن خود دارای بهاء می باشد.

این مهم در تاریخ کهن ایران نیز وجود داشته، حتی در صدر اسلام پیامبر(ص) پذیرش پول ایران و رم باستان را به علت رعایت این نکته مورد پذیرش قرار داده بودند.

این امر در اقتصاد نوین با اخذ قرارداد هایی مبنی بر ذخیره طلای متناسب با ارزش پول، شکل سکه های طلا و نقره را تغییر و به اسکناس های امروزی تبدیل کرده، اما متاسفانه در اقتصاد لیبرال، طلایی متناسب با ارزش دلار ذخیره نگردید ، دلار پول بین المللی گردید و بار تورمی آن را به دوش کشورهای مورد استفاده از آن افتاده است!

این مهم از جمله دلایلی است که سالیان سال رهبر انقلاب درخواست زدن آقایی دلار را دارد.

۲⃣ کنترل نقدینگی در کشور
در ایران رشد نقدینگی متناسب با رشد تولید نیست، بهره های بانکی و افزایش آن بر این آتش افزوده و این نقدینگی تولید را فشل و حباب های مختلف (مسکن، سکه، دلار، اتومبیل و… ) را در کشور ایجاد می کند، مجلس، دولت و بانک مرکزی باید بسته های جذاب برای کاهش نقدینگی و افزایش تولید به جامعه ارائه دهند.

۳⃣ کاهش خلق پول
راحت ترین حل صورت مسأله نقدینگی دولت چاپ پول می باشد، اما خلق پول رابطه مستقیم با تورم دارد، ضمن آنکه بانک ها به جای بنگاه داری باید به حمایت از تولید بپردازند و این نظارت جدی بانک مرکزی را جدا از مسائل سیاسی، جناحی و حزبی می طلبد.

۴⃣ کنترل نرخ ارز
در عموم جامعه این اشتباه مصطلح است که دلار گران می گردد، در بررسی ارزهای دیگر کشورها به این نکته می رسیم که دلار افزایش نمی یابد، بلکه ریال ما کاهش ارزش دارد.

کنترل نرخ ارز، تک نرخی بودن آن و عدم تخصیص آن به امور غیر ضروری همچون (کالاهای لوکس، سفرهای خارجی تفریحی و…) در کنترل نرخ ارز، عدم کاهش ارزش پول ملی و کاهش تورم نقش آفرین می باشد.

۵⃣ چاقی دولت و کم بودن ساعت کار مفید
فرهنگ اساس همه حوزه های دیگر و مهمترین مسأله یک جامعه است.
مقام معظم رهبری هم مهمترین و خطرناک ترین نفوذ را نفوذ فکری و فرهنگی می داند، اگر در سیاست، اقتصاد، اجتماع و… مشکل داریم فرهنگ آن حوزه دچار مشکل است (نکته ای که مورد توجه مسئولین کمتر واقع می گردد )

فرهنگ خدمت، کار مفید باید بهبود یابد، بهتر بگویم کار جهادی باید صورت پذیرد (کار جهادی و میدانی، نه صرفاً جلسه و مدیریت از اتاق دربسته و نداشتن اشرافیت میدانی!)

همچنین است حجم بالای بدنه دولت که باید کوچک گردد، با نگاهی به کشورهای دارای فرهنگ اقتصادی بالا به این نکته می رسیم که به نسبت جمعیت کشور، کارمندان کمتری دارند و دولت به امر نظارت اجرایی خود می پردازد، اما باید بیان کرد که در بحث کوچک شدن دولت واگذاری امورات به مردم است نه بلای خصولتی.

???? نکته:
✔️ دولت باید به شعار سال جامه عمل بپوشاند و این عمل دولت، توسط خود مردم قابل ارزیابی و سنجش است و نیاز به نخبگان ندارد.

✔️ مسئولان کشوری تا شهرستانی باید مسلط به موضوع بوده، برنامه صحیح و کاربردی داشته و آنرا پیاده کنند و در کنار آن باید تبیین اوضاع در قالب جهاد تبیین داشته باشند و مصداق کلام شهید چمران در باب تقوا و تخصص نگردند.

و من الله توفیق
✍مجتبی لشکربلوکی
دبیر انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی استان گلستان

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image