دستاوردهای سفر رئیس جمهور به چین

  • توسط سرویس خبر
  • اسفند ۲, ۱۴۰۱
  • ۰
سفر رئیسی به چین

به گزارش سارخبر به نقل از همشهری آنلاین، سفر تاریخی و ۳ روزه ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و هیات همراه او به چین چه دستاوردهایی برای اقتصاد ایران به همراه خواهد داشت و آیا گام نخست ۲‌کشور در اجرای توافق ۲۵‌ساله پس از این سفر محکم برداشته خواهد شد؟

توافق تهران و پکن در قالب تفاهم‌نامه‌ها و توافق‌های صورت‌گرفته در حوزه‌های مختلف از جمله زیرساخت‌ها، کشاورزی، انرژی تجدیدپذیر و محیط زیست نشان می‌دهد که همکاری‌های توسعه‌ای و اقتصادی بین ۲ کشور وارد فاز عملیاتی شده و انتظار می‌رود رفت و آمدها و مذاکرات فنی و اقتصادی برای تبدیل تفاهم‌نامه‌ها و توافق‌ها در بالاترین سطح سیاسی ۲ دولت در آینده افزایش یابد.

برگزاری نشست کمیته مشترک تجاری و اقتصادی در سال ۲۰۳۳ میلادی در تهران، زمانی خواهد بود که آنچه روی کاغذ توافق و امضا شده، در عمل به یک برنامه اقدام مشترک تبدیل شود.

سفر رئیس جمهور به چین را می‌توان یک بازگشت با دستان پر توصیف کرد و ترسیم و توافق بر سر ۱۰ محور همکاری و ۱۰ دستاورد عملی نشان می‌دهد که تهران و پکن مرحله جدیدی از اجرای توافق ۲۵ ساله را کلید زده‌اند.

همکاری از جاده تا هواپیما

اصلی‌ترین توافق تهران و پکن را شاید بتوان در حوزه زیربنایی به ویژه بر مبنای الگوی توسعه‌ای و همگرایی دوجانبه و چندجانبه منطقه‌گرایی توصیف کرد. از توافق برای تولید هواپیمای مشترک تا سرمایه‌گذاری چین در ساخت فرودگاه و تکمیل کریدور ریلی شرق به غرب تا سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در توسعه طرح سواحل مکران ایران نشان می‌دهد که راه برای پیوستن ایران به برنامه رئیس جمهور چین با عنوان «یک کمربند یک‌راه» در مسیر توسعه جهانی هموار می‌شود.

رویش در عرصه کشاورزی

محور دیگر دستاوردهای این سفر تاریخی را می‌توان توافق بر سر توسعه همکاری‌ها در عرصه کشاورزی دانست که هم می‌تواند باعث نوسازی اقتصاد بخش کشاورزی ایران شود و هم راه را برای صادرات محصولات لبنی و کشاورزی به بزرگترین بازار دنیا هموار سازد. این توافق یک بازی برد – برد خواهد بود چرا که پکن آماده است برای بهبود امنیت غذایی و ظرفیت تولید کشاورزی به صورت فراگیر با تهران همکاری کند.

موتور صنعت روشن می‌شود

یکی از امیدواری‌های مهم روشن‌ شدن و حرکت پرشتاب صنعت ایران در نتیجه اجرای توافق تهران و پکن خواهد بود. توافق برای سرمایه‌گذاری ۳.۵‌میلیارد دلاری چین در صنعت ایران، تفاهم برای سرمایه‌گذاری ۱۲‌میلیارد دلاری در صنعت حمل و نقل و ساخت خودرو و پیشنهاد یک بسته ۴۰‌میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران به اضافه اعلام آمادگی چین جهت ساخت انبوه مسکن، نشان می‌دهد که با اجرایی‌شدن تفاهم‌ها و تبدیل آن به توافق‌ها، موتورهای پیشران اقتصاد روشن خواهد شد و حرکت پرشتاب در مسیر رشد اقتصادی اتفاق خواهد افتاد.

محورها کدام است؟

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس جمهور در بیانیه پایانی سفر ابراهیم رئیسی به چین، ۲ کشور در حوزه همکاری‌های اقتصادی و توسعه‌ای بر تسریع در اجرای برنامه همکاری جامع و ادامه افزایش همکاری‌ها در زمینه‌های تجاری، کشاورزی، صنعتی، انرژی تجدیدپذیر، زیرساختی و … شامل محورهای زیر توافق کرده‌اند:

 برگزاری نشست کمیته مشترک تجاری و اقتصادی در سال ۲۰۳۳ در تهران

  آمادگی چین برای مشارکت در تولید و افزایش کالاهای باکیفیت در ایران با هدف رشد تجاری پایدار

 دعوت از ایران برای ایجاد کانال سبز جهت صادرات محصولات کشاورزی و غذایی کشور

 توافق بر سر تقویت ارتباط جهت پیشبرد همکاری در زمینه توسعه تجارت الکترونیک

 توافق بر سر گسترش همکاری در زمینه کشاورزی بین ۲ کشور ایران و چین

 آمادگی چین برای بهبود امنیت غذایی و ظرفیت تولید کشاورزی به صورت فراگیر

 توافق بر سر تقویت ظرفیت‌های صنعتی و معدنی و سرمایه‌گذاری و توسعه همکاری‌ با هدف افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران

 توافق برای تبادل تجربیات و دیدگاه‌ها جهت فقرزدایی و سلامت

 همکاری در زمینه حفاظت از محیط زیست، مقابله با آلودگی هوا و مسائلی مانند ریزگردها

 تاکید بر امنیت جریان انرژی در منطقه خلیج فارس و حمایت از افزایش نقش ایران در امور منطقه‌ای و بین المللی

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image