سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران گفت که امسال سه میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال در استان تولید شد و از هفته آینده برای نهالکاری در اختیار نهادهای دولتی و غیردولتی و سمن‌ها (سازمان‌های مردم نهاد) قرارمی گیرد.

به گزارش سارخبر به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران سید علی علوی افزود: در راستای توسعه طرح های زراعت چوب و توسعه فضای سبز، نهال‌های جنگلی اعم از پهن برگ و سوزنی برگ در سه منطقه ارتفاعی پایین بند، میان بند و بالا بند در هفت نهالستان حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری تولید شد.
وی گفت: در حال حاضر سه نهالستان کلوده شهرستان آمل، لاجیم شهرستان سوادکوه و زاغمرز شهرستان بهشهر در قالب خرید خدمات و نهالستان‌های چمستان شهرستان نور، پچت و چلمردی و ونمک شهرستان نکا در قالب قراردادهای مشارکتی مدیریت می‌شود.
کارشناسان باغبانی در مازندران اعلام کردند که با توجه به شرایط و تغییرات اقلیمی این سال‌ها و گرم شدن زمین،نهال‌کاری در دشت و جلگه باید از نیمه دوم دی تا پیش از ۱۵ اسفند در استان انجام شود تا خطر خشک شدن نهال‌ها کاهش یابد.
کارشناسان باغبانی تاکید کردند، مهمترین عواملی که در انتخاب زمان مناسب برای کاشت درخت مهم هستند، فصل و اقلیم آب و هوایی است، به طوری که توجه به این دو مورد می تواند بهترین زمان کاشت درخت در منطقه را مشخص کند.
به گفته آنان با توجه به تغییرات آب و هوایی و اقلیمی در مازندران که طی یک دهه اخیر زمستان یخبندان و خیلی سردی در دشت و جلگه شاهد نیستیم، بهتر است با دیدن آثار به خواب رفتن درختان اقدام به کاشت نهال کنیم.
از سوی دیگر اغلب افراد بر این تصور هستند که کاشت درخت در یک روز آفتابی بهتر است،چراکه نور کافی به درخت می رسد. اما کارشناسان باغبانی معتقدند ،بهترین آب و هوایی که برای کاشت درخت می توان انتخاب کرد، آب و هوای ابری و نیمه ابری است، چراکه در روزهای ابری اگر باران ببارد برای درخت تازه کاشته شده بسیار مناسب است و خاک آن مرطوب می ماند.
کارشناسان می گویند نهایت زمان کاشت درخت قبل از بیدار شدن درختان از خواب زمستانی است و این زمان در مناطق دشت و جلگه استان مازندران به دلیل تغییرات اقلیمی از نیمه دوم دی ماه و بهمن ماه است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image