سرهنگ مجید ذکریایی اظهار داشت: در ۹ ماهه امسال در مجموع ۳۲ فقره آتش سوزی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی زیرپوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری بوقوع پیوست که در جریان آن ۳۷ هکتار از این عرصه‌ها در آتش سوخت و دچار خسارت شدند.

سرهنگ مجید ذکریایی اظهار داشت: در ۹ ماهه امسال در مجموع ۳۲ فقره آتش سوزی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی زیرپوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری بوقوع پیوست که در جریان آن ۳۷ هکتار از این عرصه‌ها در آتش سوخت و دچار خسارت شدند.
وی افزود: از مجموع آتش سوزی صورت گرفته در ۹ ماهه امسال، ۶ فقره آتش سوزی مربوط به عرصه‌های مرتعی مناطق بالادست است که ۱۷ هکتار از این عرصه‌ ها را شامل می شود و ۲۶ فقره نیز مربوط به آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی است که در مجموع ۳۰ هکتار از این عرصه‌ها در آتش سوخت.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری بیشترین آتش سوزی صورت گرفته در عرصه‌های مرتعی و جنگلی زیرپوشش را در ساری با هشت و در بهشهر با چهار فقره عنوان کرد و گفت که در جریان این آتش سوزی ها ۱۸ هکتار از عرصه‌های جنگلی ساری و هشت هکتار نیز از عرصه‌های جنگلی بهشهر در آتش سوخت.
ذکریایی کمترین میزان آتش سوزی در طی این مدت را نیز مربوط به شهرستان های میاندرود، آمل و نور اعلام و از همکاری مسئولان ارشد استانی، کشوری، اقشار مختلف مردم بویژه دوستداران طبیعت در راستا حفظ و حراست از عرصه های جنگلی و مرتعی قدردانی کرد.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری، شرایط جوی و بارش های مطلوب باران، توجه به اخطارهای هواشناسی مبنی بر گرم‌تر شدن هوا و وزش باد گرم، تمهیدات و اقدامات پیشگیرانه نیروهای حفاظت، آماده باش ۸۰ درصدی این نیروها در ایام تعطیلات بویژه روزهای گرم تابستان، تقویت گشت های پیاده، خودرویی و موتوری، افزایش سطح فرهنگ عمومی مردم در حفاظت از عرصه‌های مرتعی و جنگلی، همکاری روستائیان و دامداران مجاور در عرصه های جنگلی و حضور بموقع نیروهای امدادی را از جمله عوامل موثر و مهم در کاهش آتش سوزی در عرصه های جنگلی و مرتعی زیرپوشش عنوان کرد.

عامل انسانی علت اصلی آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی

سرهنگ ذکریایی عامل انسانی را علت اصلی بیشتر آتش سوزی های عرصه‌های جنگلی مازندران اعلام کرد و گفت: گرم‌تر شدن هوا، وزش باد گرم، بارش کم باران، سخت گذر بودن مناطق، ریزش برگ‌های خشک در کنار بی توجهی مسافران و گردشگران از دلایل اصلی وقوع آتش سوزی در عرصه های جنگلی این استان است.
وی از پیگیری استاندار مازندران و همکاری فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و رییس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور به منظور استقرار بالگرد اطفای حریق در مازندران قدردانی کرد و با بیان اینکه هم اکنون ۲ بالگرد اطفای حریق در این استان یکی در عرصه های جنگلی زیرپوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری و دیگری در منابع طبیعی غرب این استان مشغول فعالیت هستند و در صورت نیاز از بالگرد استان های گلستان و استان معین البرز نیز استفاده خواهد شد.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری نقش بالگرد اطفای حریق بویژه در مناطق سخت و صعب العبور را بسیار مهم، حیاتی و اثرگذار توصیف کرد و گفت: در صورت وقوع آتش سوزی در عرصه های جنگلی صعب العبور، هر یک بالگرد چهار هزار لیتر آب را حمل و در این عرصه ها تخلیه می کند که نقش بسزایی در اطفای حریق دارد.
وی بر لزوم ارتقای سطح فرهنگ عمومی مردم در راستای حفاظت از عرصه‌های جنگلی و منابع طبیعی تاکید کرد و با بیان اینکه اطلاع رسانی به منظور ترغیب و تشویق دوستداران طبیعیت و افزایش سطح آگاهی مردم با استفاده از ظرفیت رسانه‌های جمعی به منظور حفظ و حراست از عرصه‌های ملی و منابع طبیعی را از مهم ترین رویکردهای اصلی این نهاد عنوان کرد و از اقشار مختلف مردم خواست هرگونه جرایم مربوط به قاچاق چوب، تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی را از طریق تماس با سامانه ارتباطی ۱۵۰۴ یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران اطلاع دهند تا در کمترین زمان پیگیری شود.
طبق گزارش رسمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری، پارسال در جریان ۸۵ فقره آتش سوزی در مجموع ۱۵۲ هکتار از عرصه‌های جنگلی این منطقه در آتش سوخت که این میزان حدود ۲۵ درصد بیشتر از سال ۹۹ بود.
همچنین طبق این گزارش، سال ۹۹ نیز در مجموع ۶۹ فقره آتش سوزی در عرصه های جنگلی مازندران رخ داده بود که باعث سوختن ۱۲۰ هکتار از این عرصه ها شد. استان مازندران حدود۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است. برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند.
استان مازندران در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است. مازنی نیوز

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image