به گزارش سار خبر، بیستمین سالگرد ارتحال آیت‌الله صالحی مازندرانی امروز پنج شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ در دهستان «لفور» از توابع شهرستان «سوادکوه شمالی» در استان مازندران، برگزار می شود.
سخنران این مراسم حجت الاسلام و المسلمین «معلمی» امام جمعه قائم شهر خواهد بود.
آیت الله صالحی مازندرانی در سال ۱۳۱۲ هجری شمسی در یکی از روستاهای قائم شهر و در خانواده روحانی متولد شد. قرآن و مقداری از مقدمات علوم دینی را در نزد پدر بزرگوارش فراگرفت و آن گاه جهت تحصیل علوم و معارف اسلامی رهسپار حوزه علمیه بابل یکی از شهرهای مازندران شد و در مدرسه صدر این شهر سکنی گزید.
وی آن گاه به مدت دو سال در حوزه علمیه تهران و هفت سال در قم مشغول تحصیل شد و آن گاه به مشهد مقدس رفت و به مدت شش سال در این شهر و در جوار حرم ملکوتی امام رضا (ع) مشغول تلمذ شد و بعد در سال ۱۳۳۹ شمسی به قم آمدند.
اساتید آیت الله صالحی مازندارنی در مازندران و مشهد مقدس شامل ۱٫ ملارحمت الله صالحی پدربزرگوارش ۲٫ آیت الله شیخ امان الله کریمی بابلی ۳٫ آیت الله حاج شیخ مجتبی قزوینی ۴٫ آیت الله حاج شیخ هاشم قزوینی ۵٫ آیت الله العظمی بروجردی ۶ . امام خمینی(ره) ۷٫ آیت الله العظمی میرزا هاشم آملی ۸ . آیت الله العظمی سید محمدرضا گلپایگانی ۹٫ آیت الله العظمی محقق داماد ۱۰٫ علامه طباطبایی بود.
آیت الله صالحی مازندرانی به مدت ۴۰ سال در حوزه علمیه قم به تدریس فقه و اصول مشغول بود و شاگردان فراوانی را پرورش داد که در مسئولیت های مهم کشوری مشغول به خدمتند.
تألیفات آیت الله صالحی مازندرانی شامل ۱٫ رساله توضیح المسائل۲٫ مفتاح البصیره ۳٫ مناسک حج ۴٫ استفتائات دوجلد ۵٫ احکام جوانان و نوجوانان ۶٫ دوره خارج فقه و اصول فقه ۷٫ رساله ای در ولایت فقیه ۸ . حواشی و تعلیقه بر کتاب اسفار و شرح منظومه ۹٫ رساله ای در انفال و ثروت های عمومی می باشد.
آیت الله صالحی مازندرانی در کنار تحصیل و تدریس و تالیف در فعالیت های سیاسی نیز حضور داشت. در سال ۲-۱۳۳۱ ش با رفت و آمد به منزل مرحوم آیت الله کاشانی در تهران با مسائل سیاسی کشور آشنا شد و در سال ۱۳۴۲ ش درصف مبارزان و روحانیان وفادار امام خمینی (ره) قرار گرفت و پای بسیاری از اعلامیه ها را امضا کرد که سال ۱۳۵۳ ش دستگیر و راهی زندان شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وی در دو دوره نمایندگی مجلس خبرگان رهبری از استان مازندران انتخاب شدند.
سرانجام آیت الله صالحی مازندرانی در ۹ شهریور ۱۳۸۰ شمسی در سن ۶۸ سالگی دعوت حق را لبیک گفت و بعد از تشییع و اقامه نماز به امامت آیت الله العظمی جوادی آملی در سمت قبله مسجد طباطبایی به خاک سپرده شد.
………………………..

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image