• صفحه خانگی
  • <
  • مازندران
  • <
  • دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری از طرحهای نوآورانه حمایت مالی و معنوی می نماید
دانشکده علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری

به گزارش سارخبر به نقل از خبرگزاری دانشجو زربخت انصاری پیرسرائی، مدیر مرکز رشد طبرستان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری ، در خصوص اقدامات شرکت‌های مستقر در این مرکز رشد گفت: مرکز رشد واحد‌های فناوری طبرستان یکی از مراکز رشد پیشرفته کشور است که از مهم‌ترین اهداف این مرکز می‌توان به حمایت‌های معنوی و مالی از طرح‌های فناورانه و نوآورانه، تجاری‌سازی ایده‌های نو و ورود دانش‌آموختگان دانشگاهی به بازار کار اشاره نمود.

انصاری اضافه کرد: شرکت تعاونی تولیدی و صنعتی دشت افروز توانسته موفق به تولید رتیواتور تراکتور با مکانیزم بغل بر شود؛ که از این رتیواتور برای عملیات خاک ورزی مزارع و هم زمان با آن اصلاح حاشیه مزارع می‌توان استفاده کرد. در اکثر اوقات خاک کناره‌های مزارع با خاک داخل مزارع همگن نبوده و سخت‌تر است، ولی با استفاده از این دستگاه این مشکل حل شده است.

مدیر مرکز رشد طبرستان ادامه داد: شرکت مشعل گاز موج تهران از هسته‌های فناور مستقر در مرکز رشد واحد‌های فناوری طبرستان ، قفس پلی اتیلن پرورش ماهی در دریا را طراحی کرده که این دستگاه قابلیت تکمیل دستگاه غذا دهی تمام اتوماتیک خوشیدی ماهیان پرورشی در قفس‌های دریایی وکنترل هوشمندانه از طریق شبکه و … را داراست.

وی گفت: کود بیوتریپین از تولیدات شرکت زیست پویش تسنیم طبرستان است. مزایای استفاده از این کود شامل افزایش عملکرد و محصول تولیدی، کاهش مصرف کود و سموم شیمیایی، کاهش بیماری‌های خاک زی، استفاده آسان و ارگانیک بودن آن می‌باشد.

انصاری تصریح کرد: فتوبیوراکتور نام دستگاهی است که به همت شرکت دانش شرکت بنیان مهندسی زیست فناوران کاسپین به منظور تولید ریزجلبک‌ها و استفاده از آن‌ها در صنایع مختلف با هدف بومی سازی تکنولوژی تولید ریزجلبک‌ها در مقیاس کلان داخل ایران تولید شده است. این اختراع در مورد ساخت یکی از انواع بیوراکتور‌ها می‌باشد که در حوزه زیست فناوری کاربرد بسیاری دارد.

وی افزود: فتوبیوراکتور‌ها در واقع نوعی بیوراکتور می‌باشند که ویژگی بارز آن‌ها در مقایسه با دیگر بیوراکتور‌ها استفاده از نور در آن‌ها می‌باشد. امروزه به منظور کشت میکروارگانیزم‌های فتوسنتز کننده مانند میکروجلبک‌ها، از فتوبیوراکتور‌ها استفاده می‌شود. همچنین استفاده از میکروجلبک‌ها به منظور تولید غذا، مواد آرایشی و بهداشتی، مواد دارویی و همچنین به منظور تولید سوخت زیستی با سرعت زیادی در حال گسترش می‌باشد.

انصاری اشاره کرد: شرکت مرطوب سازان شمال طبرستان نیز موفق به تولید دستگاه بهبود سیستم خنک سازی ترانزیستور‌های دستگاه رطوبت ساز پیزوالکتریک شده است. امروزه از دستگاه‌های رطوبت ساز (مه ساز) به عنوان یکی از ملزومات اصلی سیستم‌های تامین اتمسفر خاص در شرایط گلخانه‌ای، نگهداری، پرورش ماکیان و یا انبارداری استفاده می‌شود. در این بین مدل‌های اولتراسونیک بدلیل مصرف انرژی کمتر، قابلیت تولید ذرات بسیار ریز آب، قابلیت کنترل و تنظیم سایز ذرات تولیدی، راندمان بالا و همچنین عمر کارکرد بالاتر به دلیل نداشتن قطعات متحرک بیشتر مورد توجه بوده‌اند. در این طرح بر آن شدیم که با تغییر سیستم‌های موجود از مدل هوا خنک به مدل آب خنک علاوه بر اینکه به طول عمر و کارایی رطوبت ساز اولتراسونیک افزوده شود.

این مسئول دانشگاهی گفت: شرکت دانش‌بنیان دانش گستران آب سارویه دستگاهی به نام شناسایی و تفکیک آب‌های زیرزمینی را تولید کرده که قادر به دریافت امواج در بازه فرکانس­های (بسیار پایین نامرئی و فروسرخ) الکترومغناطیس بوده و محدودیت سایر روش‌های اکتشافی مانند شرایط آب و هوایی، تغییرات کیفی، اختلاف توپوگرافی و نوع آبخوان (زمین شناسی) را ندارد.

گفتنی است که دستگاه‌های دیگری نیز به همت مخترعین و شرکت هلی مستقر در این مرکز طراحی و تولید شده است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image