• صفحه خانگی
  • <
  • سیاسی
  • <
  • رئیس جمهور در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل؛ ما ابزار چانه زنی داخلی و انتخاباتی آمریکا نیستیم


رییس جمهوری ادامه داد: از حقوق بشر سخن می‌گویند ولی با فشار حداکثری، معیشت و سلامت و حتی حق حیات همه ایرانیان را هدف گرفته‌اند.

روحانی گفت: خود و دست نشاندگانشان در هرچه جنگ و اشغال و تجاوز در فلسطین، افغانستان، یمن، سوریه، عراق، لبنان، لیبی، سودان و سومالی است، به طور مستقیم به آتش افروزی مشغول هستند ولی ایران را مسئول شکست‌های محتوم‌شان برابر اراده مردم منطقه می‌دانند.

وی افزود: با فروش صدها میلیارد دلار سلاح به منطقه ما، آن را به انبار باروت بدل کرده‌اند ولی بر خلاف همه قواعد حقوقی و اجماع جهانی، بیهوده می‌کوشند تا ایران را از حداقل نیازهای دفاعی محروم ساخته و محدودیت‌های تسلیحاتی ایران را به رغم نص صریح قطعنامه ۲۲۳۱ تمدید کنند.

رییس جمهوری اظهار داشت: من اینجا لازم می‌دانم از روسای دوره‌ای شورای امنیت در ماه‌های اوت و سپتامبر و ۱۳ عضو این نهاد به ویژه کشورهای روسیه و چین تشکر کنم که دو بار به صورت قاطع به استفاده ابزاری و غیرقانونی آمریکا از شورای امنیت و قطعنامه ۲۲۳۱ با صدای بلند “نه” گفتند این یک پیروزی نه برای ایران، که برای دوران گذار نظام بین‌الملل در جهان پساغربی است که رژیم مدعی هژمونی در چنین انزوای خودساخته‌ای فرو رود.

روحانی خاطر نشان کرد: کجا سابقه دارد دولتی نتیجه ۱۳ سال مذاکره جهانی با حضور دولت سلف خود را بدون هیچ دلیلی زیر پا گذارد، قطعنامه شورای امنیت را با وقاحت نقض کند و حتی دیگران را به دلیل اجرای قطعنامه شورای امنیت تحریم و تنبیه کند و در همان حال مدعی مذاکره و معامله بزرگ باشد؟

**زندگی با تحریم سخت است اما سخت تر از آن زندگی بدون استقلال است

وی با تاکید بر این که آمریکا نه می‌تواند مذاکره را بر ما تحمیل کند و نه جنگ را، تاکید کرد: زندگی با تحریم سخت است اما سخت‌تر از آن زندگی بدون استقلال است.

رییس جمهوری تصریح کرد: آزادی سیاسی داخلی برای ما بسیار مهم است و ما به عنوان کهن‌ترین دمکراسی در خاورمیانه به مردم سالاری خود می‌بالیم و آزادی داخلی را با دخالت خارجی سودا نخواهیم کرد.

دموکراسی حق حاکمیت ملت است نه حق دخالت بیگانه

روحانی ادامه داد: دمکراسی حق حاکمیت ملت است و نه حق دخالت بیگانه، آن هم بیگانه‌ای تروریست و مداخله‌جو که هنوز هم در همان توهم ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ زندانی است همان روزی که اسلاف‌شان، تنها دمکراسی آن زمان خاورمیانه را با کودتا سرنگون کردند.

**ما ابزار چانه زنی داخلی و انتخاباتی آمریکا نیستیم

وی با بیان این که برای ما عزت و آسایش ملت‌مان مهم است که با دیپلماسی متکی بر اراده ملی و همراه با مقاومت به دست می‌آید، گفت: ما ابزار چانه زنی داخلی و انتخاباتی آمریکا نیستیم هر دولتی که در آمریکا انتخاب شود، به ناچار تسلیم تاب‌آوری ملت بزرگ ایران خواهد شد.

**امروز زمان نه گفتن به زورگویی و قلدرمابی است

رییس جمهوری افزود: برای جهان نیز امروز زمان “نه” گفتن به زورگویی و قلدرمآبی است. دوران سلطه و هژمونی به سرآمده است. ملت‌ها و فرزندان ما سزاوار دنیایی بهتر، امن‌تر و قانون‌ مدارترند امروز زمان تصمیمِ صحیح و درست است

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image