چوب جنگل

حسینعلی خادمی‌‌ متولی موقوفه آق‌مشهد ساری که این روزها از او در رسانه‌ها به‌عنوان مالک ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی جنگلی ساری بسیار گفته شد از صدور مجوز بهره‌برداری از جنگل‌های آق‌مشهد توسط منابع طبیعی مازندران خبر داد.

خبرگزاری فارس از مازندران؛ سرویس فرهنگی: وقف ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار از جنگل‌های آق‌مشهد ساری و واگذاری آن به یک شخص این روزها سر و صدای بسیار زیادی در فضای مجازی به همراه داشت؛ از دوستداران محیط زیست گرفته تا فعالان مجازی این روزها در شبکه‌های اجتماعی یا در حال هشتک زدن برای نجات جنگل‌های هیرکانی مازندران هستند و یا منتظرند وضعیت این اراضی وقفی تعیین تکلیف شود.

مدیران سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی طی مصاحبه‌های مختلف از واگذاری جنگل‌های هیرکانی به متولی موقوفه ابراز نگرانی و اظهار کردند رأی به وقفیت جنگل‌های آق‌مشهد باید باطل و این اراضی به منابع ملی برگردد.

سیدمحسن موسوی‌تاکامی مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری درباره ماجرای رأی صادر شده برای جنگل‌ آق‌مشهد ساری گفت: حدود ۵ هزار ۱۰۰ هکتار از جنگل‌های آق‌مشهد به نام وقف به شخصی داده می‌شود؛ البته این رأی بر وقفیت عرصه است، یعنی عرصه، وقف و برای این شخص و اعیان برای منابع طبیعی است ( بیشتر اینجا بخوانید)

در رسانه‌ها عنوان شد که متولی موقوفه در تلاش است تا از اعیان این عرصه نیز بهره‌برداری کند که مدیرکل منابع طبیعی استان مازندران در این ارتباط  نیز بیان می‌کند: ما بعد از صدور رأی مقاومت زیادی کرده‌ایم که حتی یک درخت با قطر پایین و یا شکسته و افتاده از این عرصه خارج نشود و در حال حاضر نیز نیروهای ما در منطقه در حال حفاظت از درختان جنگلی حتی درختان بادافتاده و شکسته هستند، ما به هیچ وجه اجازه خروج چوب از این عرصه را نداده‌ایم و نخواهیم داد چراکه این رأی بر وقفیت عرصه بوده نه اعیان.

این اظهارات مدیرکل منابع طبیعی مازندران با واکنش حسینعلی خادمی متولی موقوفه آق‌مشهد ساری روبه‌رو شد و این متولی طی تماس با خبرنگار فارس توضیحاتی همراه با مستندات نسبت به اظهارات موسوی‌تاکامی مدیرکل منابع طبیعی استان ارائه کرده است.

حسینعلی خادمی‌‌‌آق‌مشهدی متولی موقوفه آق‌مشهد ساری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری با اشاره به اینکه حدود ۲۰ سال تلاش کردم تا موقوفه آق‌مشهد طبق قانون شرع مقدس اسلام و قوانین مملکتی اجرا شود و برای اثبات وقفیت مدارک و مستندات زیادی داریم که به مراجع قضائی ارائه دادم و تمامی آن موجود است، اظهار کرد: در وقف‌نامه ذکر شده که شش دانگ اراضی قریه آق‌مشهد اعم از آبی، خشکه، مراتع، توت، تلیوار، انهار، اشجار مثمره و غیرمثمره و کل مایتعلق آن وقف مؤَبَّد و حَبس مُخَلَّد است؛ نیت واقف این بود که ثلث از منافع خالص آن صرف تعزیه‌داری و اطعام‌دهی اباعبداله الحسین(ع) و ثلث دیگر آن صرف حفاظت امام‌زاده محل واقع در قریه مزبور و ثلث باقی صرف مصالح عامه شود.

وی با بیان اینکه برخی افراد در رسانه‌ها می‌گویند موقوفه آق‌مشهد وقف خاص است، در صورتی که اصلاً صحیح نیست، افزود: این موقوفه وقف خاص نیست بلکه وقف عام غیرمتصرفی بوده و برای مردم است و درآمد آن صرف عمران و آبادانی روستای آق‌مشهد می‌شود و در جهت اجرای نیت واقف باید عمل شود.

احیای موقوفه آق‌مشهد برای باقیات و صالحات

متولی موقوفه آق‌مشهد ساری با بیان اینکه این موقوفه طبق قانون املاک و شرع مقدس اسلام به رسمیت شناخته شده است و از نظر قانونی مشکلی ندارد، تصریح کرد: هدفم این است که به موقوفه آق‌مشهد براساس قانون شرع و سایر قوانین مربوطه عمل کنم تا باقیات و صالحات آن به جامعه و اهالی محل برگردد.

خادمی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۸۰ منابع طبیعی مازندران شش‌دانگ قریه آق‌مشهد را پیش خود تفکیک و یک قسمت آن را از وقفیت خارج می‌کند، افزود: نسبت به این حرکت غیرقانونی و غیرشرعی معترض شدم و به صورت جدی آن را در مراجع قضایی پیگیری کردم.

وی تصریح کرد: خود مسؤولان منابع طبیعی می‌دانند که قریه آق‌مشهد وقف است و می‌دانند که تفکیک از نظر شرعی مشکل دارد اما آن را تفکیک و حق موقوفه را تضییع کرده بودند.

صدور رأی علیه موقوفه پیش از دعوت‌نامه

متولی موقوفه آق‌مشهد ساری با اشاره به آغاز مراحل قضایی با منابع طبیعی بر سر این موقوفه گفت: در سال ۱۳۸۲ پرونده خارج کردن موقوفه آق‌مشهد از وقفیت در کمیسیون ماده ۵۶ حل اختلاف مطرح شد و در تاریخ ۷مهرماه سال ۱۳۸۲ از بنده برای شرکت در جلسه دعوت شد تا مستنداتی را که دارم ارائه کنم و من هم در همان تاریخ به اتفاق نماینده حقوقی اداره‌کل اوقاف به محل کمیسیون حل اختلاف رفتیم و دبیرخانه مستقر در منابع طبیعی به ما اعلام کردند رأی در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۸۲ یعنی حدود یک ماه زودتر بدون حضورم صادر شده است؛ در واقع این رأی، ناعادلانه و غیرشرعی و قضایی بود که در پی آن اعتراض و پیگیری‌های قانونی از طرف ما شروع شد تا اینکه دیوان عالی کشور با احراز وقفیت و ابطال رأی کمیسیون ماده ۵۶ رأی به نفع موقوفه صادر کرد.

خادمی عنوان کرد: پس از تأیید وقفی بودن آق‌مشهد، منابع طبیعی اعتراض کرد اما فرجام‌خواهی آن‌ها تأیید نشد چون پرونده سیر مراحل قضایی را طی کرده بود.

یک متر از اراضی آق‌مشهد را برای خودم نمی‌خواهم

وی با اشاره به حواشی اخیر مبنی بر واگذاری اراضی آق‌مشهد به یک شخص، بیان کرد: برخی خبرنگاران و مسؤولان صداقت را رعایت نمی‌کنند و در رسانه‌ها می‌گویند موقوفه آق‌مشهد به یک شخص واگذار شده است، اما این اصلا درست نیست، چون این موقوفه احیا بود و عمل به وقف می‌شد و می‌شود و متولی دارد و من هم این موقوفه را نه می‌توانم بفروشم و نه می‌توانم سند آن را به نام خودم بزنم.

متولی موقوفه آق‌مشهد ساری خاطرنشان کرد: برخی افراد در رسانه‌ها می‌گویند خادمی اراضی آق‌مشهد را به‌نام خود سند زده است که این مسئله اصلاً درست نیست و جوسازی رسانه‌ای است و یک متر از اراضی آق‌مشهد را برای خودم نخواستم و اصلاً نمی توانم بخواهم.

منابع طبیعی درختان موقوفه آق‌مشهد را قطع نکند

وی با بیان اینکه منابع طبیعی می‌خواهد موقوفه آق‌مشهد را از وقفیت خارج کند چون آن‌ها در آنجا منافع دارند، گفت: یکی از علت‌های پیگیری بنده جلوگیری از تخلف‌های منابع طبیعی در اراضی موقوفه آق‌مشهد است؛ منابع طبیعی با عنوان اراضی ملی و درختان شکسته و افتاده، اقدام به قطع درختان ایستاده و بهره‌برداری بی‌رویه از اراضی موقوفه آق‌مشهد می‌کند.

متولی موقوفه آق‌مشهد ساری بیان کرد: منابع طبیعی از یک طرف در رسانه‌ها می‌گوید این اراضی جزو انفال است اما از طرفی دیگر مجوز قطع درختان ایستاده را برای شرکت‌ها و افراد حقیقی و حقوقی و کارمندان خودش صادر می‌کند که مستندات آن هم موجود است.

خادمی مدعی شد: منابع طبیعی زمین موقوفه آق‌مشهد را به کارمند خود داده و لوله‌کشی گاز در آنجا برای کارمند منابع طبیعی صورت گرفته است که مستندات آن وجود دارد.

از فروش زمین تا صدور مجوز بهره‌برداری اراضی توسط منابع طبیعی

وی خاطرنشان کرد: منابع طبیعی در منطقه آق‌مشهد به سمت لاجیم که شرکت لوله نفت شمال تابلو زده، ۶ هزار مترمربع آن را با مبلغ ۶ میلیارد تومان فروخته است، این پول اراضی موقوفه کجا رفته؟ و چرا منابع طبیعی آن را بدون اجازه موقوفه فروخته است؟ زمین را فروخته و حق وقف را نپرداخته است که این مسئله مشکل شرعی دارد.

متولی موقوفه آق‌مشهد ساری بیان کرد: در زمان طرح تنفس جنگل‌های مازندران برای بهره‌برداری از درختان موقوفه آق‌مشهد پروانه بهره‌برداری صادر کرده‌اند؛ برخی از دوست‌داران محیط‌زیست که این روزها در شبکه‌های اجتماعی به دنبال تخریب وجهه وقف هستند چرا چشمان خود را به روی تخریب اراضی جنگلی مازندران توسط خود منابع طبیعی بسته‌اند؟

نمی‌گذارم با اراضی آق‌مشهد مثل گوشت قربانی رفتار کنند

خادمی تأکید کرد: برای جلوگیری از تخلفات و جلوگیری از تعرض به زمین‌های موقوفه آق‌مشهد اقدام به اجرای نیت واقف کرده‌ام و حاضر نیستم با املاک منقول و غیرمنقول موقوفه مثل گوشت قربانی رفتار کنند.

جلوی ویلاسازی در منابع ملی را بگیرید

وی عنوان کرد: با وقف هیچ‌گاه منافع ملی به خطر نمی‌افتد، بلکه حفظ می‌شود تا کسی نسبت به آن تعرض نکند اما شما ببینید در اراضی منابع طبیعی استان که وقف نیست، چه میزان ویلا سبز شده؟ و چه میزان تغییر کاربری‌ها صورت گرفته است؟ چرا جلوی ویلاسازی‌ها و تغییر کاربری‌ها را نمی‌گیرند؟ حالا که فرهنگ وقف جلوی این تعرضات را گرفته به آن حمله می‌کنید؟ بله، حفظ منابع طبیعی توسط وقف، برای آقایان گران تمام شده است چون منافع خود را از دست داده‌اند.


صدور مجوز بهره‌برداری از جنگل‌های آق‌مشهد

وقف جلوی چپاول‌گران منابع ملی را گرفت

متولی موقوفه آق‌مشهد با بیان اینکه با چپاول منابع ملی مخالف هستم و هیچ‌وقت هم اجازه نمی‌دهم موقوفه‌خواری صورت گیرد، اظهار کرد: وقف جلوی بهره‌برداری غیرقانونی و غیراصولی منابع طبیعی از اراضی موقوفه آق‌مشهد را گرفته است.

به پیشنهادات برجامی منابع طبیعی تن نمی‌دهم

خادمی بیان کرد: مسؤولان منابع طبیعی گفتند اراضی موقوفه آق‌مشهد را به ما واگذار کن و ما هم در عوض به اداره اوقاف زمین دیگری که نیاز نداریم می‌دهیم که من گفتم اول اینکه به چه حقی موقوفه را به شما واگذار کنم و دوم اینکه با این حرف‌شان یعنی موقوفه را قبول دارند؛ به آن‌ها می‌گویم که من هیچ‌وقت به پیشنهادات برجامی آن‌ها تن نمی‌دهم.

وی گفت: برخی خبرنگاران و فعالان مجازی و دوستداران محیط زیست که این ایام به ناحق قلم زدند و سخن گفتند و در فضای مجازی تهمت زدند، به وجدان خود مراجعه کنند.

به گزارش فارس، هفته گذشته بررسی مجدد پرونده جنگل‌های آق‌مشهد از سوی رئیس قوه قضائیه در دستور کار قرار گرفت و در همین زمینه مدیرکل منابع طبیعی و رئیس کل دادگستری مازندران با حضور در روستای آق‌مشهد ساری مأمور بررسی پرونده آق‌مشهد ساری از سوی رئیس قوه قضائیه شدند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image