سرانه مصرف لبنیات به ۷۰ کیلوگرم کاهش یافته است.

  • توسط سیدمحمد کاظمی
  • خرداد ۹, ۱۳۹۶
  • ۰

سارخبر به نقل از خبرگزاری فارس: آیت غلامی ظهر امروز به‌مناسبت روز جهانی شیر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فائو اول ماه ژوئن و ۱۱ خردادماه را به‌عنوان روز جهانی شیر معرفی کرده است و در این راستا در کشورهای مختلف برای فرهنگ‌سازی مصرف شیر فعالیت‌هایی انجام شده است.

وی افزود: ایستگاه‌های مختلفی در پارک ملل شهرستان ساری، نوشیروانی بابل و آمل برنامه‌ریزی شد تا اقداماتی برای معرفی مصرف شیر انجام شود.

دبیر انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران با بیان اینکه صنایع لبنی مازندران تاکنون ۷۱ واحد پروانه بهره‌برداری از سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان جهاد کشاورزی مازندران دریافت کرده است که ظرفیت این واحدها ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است، گفت: در حال حاضر ۲۴ واحد لبنی با ظرفیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن ظرفیت اسمی و ۹۵۰ هزار تن ظرفیت علمی داریم.

این مسؤول افزود: اشتغال‌زایی در صنعت لبنی به تنهایی ۱۰ هزار نفر است که اگر صنعت غذایی استان را ۲۰ هزار شغل در نظر بگیریم ۵۰ درصد صنایع غذایی استان به صنعت لبنیات اختصاص دارد.

غلامی با اشاره به اینکه قبل از سال ۷۶ ، هفت واحد، سال ۸۶، ۲۴ واحد، ۸۴ تا ۹۲، ۳۸ واحد و ۹۲ تا ۹۴ ۸۶ واحد لبنی در استان احداث شد، اضافه کرد: از سال ۷۶ تا ۹۴، به ترتیب ۴، ۷، ۱۲ و یک واحد فعال است.

وی گفت: از لحاظ میزان اشتغال واحدهایی که در سال ۷۶ احداث شد ۷۸ درصد را به خود اختصاص داده است.

دبیر انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران ادامه داد: واحدهای لبنی سال ۷۶ تا ۸۴، چهار درصد، ۸۴ تا ۹۲، ۱۷ درصد اشتغال را به خود اختصاص داده است.

این مسؤول با بیان اینکه بیشترین واحدهای ایجاد شده در شهرستان‌های ساری و آمل بوده است، خاطرنشان کرد: ۱۶ واحد صنایع لبنی در شهرستان ساری مجوز دریافت کرد که از این تعداد هشت واحد با ظرفیت ۴۰ هزار و ۷۰۰ تن فعال است.

غلامی ادامه داد: در شهرستان آمل ۱۲ واحد لبنی پروانه بهره‌برداری دریافت کرد که ۶ واحد آن فعال است که با ظرفیت ۸۷۰ هزار و ۹۵۰ تن در حال فعالیت است.

وی اظهار کرد: از ۲۴ واحد فعال صنایع لبنی ۱۱ واحد در شهرک صنعتی مستقر است.

دبیر انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران تصریح کرد: مواد اولیه صنایع لبنی که عمدتاً شیر خام است به میزان ۹۰۰ هزار تن بیشترین سهم مواد مصرفی را در صنایع غذایی مازندران دارد که ۱۹ درصد شیر خام از استان تأمین می‌شود و ۸۱ درصد شیر خام از سایر استان‌ها تامین می‌شود.

این مسؤول بیان کرد: مطالعات انجام شده نشان می‌دهد صنایع لبنی استان سالانه بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال صرف کرایه حمل شیر به داخل استان می‌کند.

غلامی در پایان گفت: سرانه مصرف لبنیات در کشور از ۹۰ کیلوگرم در زمان توزیع یارانه‌ها به کمتر از ۷۰ کیلوگرم کاهش یافته است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image