علی‌اصغر شیرپور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری با بیان اینکه ۷۰ سال است که توفیق مداحی اهل بیت(ع) نصیبم شده است، اظهار داشت: پدر من بابا تکیه بود، در تکیه مختار کار هیئت امنای فعلی را انجام می‌داد و با توجه به استعدادی که از سن کم در من دید مرا نزد استاد عاشقان که خود شاعر و نوحه‌سرا بود معرفی کرد تا آموزش لازم را در مداحی به من بیاموزد.
وی افزود: اکنون ۸۰ سال سن دارم و از ۱۴ سالگی نوحه‌خوان امام حسین(ع) بودم.

علی‌اصغر شیرپور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری با بیان اینکه ۷۰ سال است که توفیق مداحی اهل بیت(ع) نصیبم شده است، اظهار داشت: پدر من بابا تکیه بود، در تکیه مختار کار هیئت امنای فعلی را انجام می‌داد و با توجه به استعدادی که از سن کم در من دید مرا نزد استاد عاشقان که خود شاعر و نوحه‌سرا بود معرفی کرد تا آموزش لازم را در مداحی به من بیاموزد.
وی افزود: اکنون ۸۰ سال سن دارم و از ۱۴ سالگی نوحه‌خوان امام حسین(ع) بودم.

شیرپور با اشاره به اینکه آموزش‌های نخست من در نوحه‌خوانی، از یتیم‌خوانی شروع شد، تصریح کرد: مرحوم ابراهیم باطبی و دبیر میرزا رهنمون از اعضای یتیم‌خوان در۷۰ سال پیش تکیه با قدمت مختار ساری بودند.
وی نوحه‌خوانی را بخش اصلی زندگی خود دانست و گفت: با کهولت سن همچنان سعی در نوحه‌خوانی سالار شهدا و اهل بیت(ع) را دارم و لحظه‌ای فکر جدایی از خاندان علی ابن ابی طالب به ذهنم نمی‌آید.

*شعر پایداری در مراسم شهادت امام حسین (ع)همخوانی می‌شود
پیرغلام شهرستان ساری خود را مشوق نسل جوان نوحه خوان امام حسین دانست و افزود: تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر را نوحه‌خوان کردم، زیرا در مراسم عزای حسین(ع) شعر پایداری همخوانی می‌شود.
استاد شیرپور که بازنشسته اداره راه و ترابری مازندران است درحالیکه آماده رفتن به مسجد مصطفی خان ساری بود، گفت: بانی جلسات مختلف مذهبی در ساری هستم، شب‌های سه‌شنبه بیش از ۱۵۰ نفر دور هم جمع می‌شویم و حداقل ۴۵ نفر نوحه‌خوان ساروی که در این جلسه حضور می‌یابند از مبتدی تا پیشکسوت نوحه‌سرایی می‌کنند و همین دور همنشینی‌ها آموزشی برای نسل جوان خواهد بود.
وی نوحه‌های خود را که از کتاب سامت بروجردی و خزائن الشعار انتخاب می‌کرد، اظهار داشت: مرحوم نوبر، بصیری، عاشقان و گلچین که نوحه‌سرا بودند منابع خوبی برای نوحه‌خوان‌ها به یادگار گذاشتند که تمام نوحه‌های آنها همچنان مورد توجه مداحان نسل جدید قرار گرفته است.

*برگزاری مراسم دعای کمیل موجب گسترش معنویت است
شیرپور مراسم دعای کمیل، توسل، سمات و ندبه را گامی برای  گسترش معنویت در جامعه کنونی عنوان کرد و گفت: شب‌های جمعه از مراسم دعای کمیل غافل نمی‌شوم و به صورت دوره‌ای در خانه اعضایی که با ما مشارکت دارند، برگزار می‌شود.

*نوحه‌خوانی امام حسین(ع) با مادیات همراه باشد لطفی ندارد
وی نوحه خوانی را ابراز علاقه به سید الشهدا و اهل بیت (ع) دانست و تاکید کرد: در نوحه‌خوانی به دنبال کاسبی نیستم، مادیات برایم ارزشی ندارد، هدایایی که وجه نقد و سکه و … باشد قبول نمی‌کنم، نوحه‌خوانی امام حسین (ع) با مادیات همراه باشد، لطفی ندارد.
پیرغلام ساروی افزود: در سال ۱۳۴۰ در مراسم شهادت امام رضا(ع) نوحه‌ای در مشهد مقدس خواندم که مورد استقبال همگان قرار گرفت و هدیه‌ای ۴ هزار تومانی به من دادند و نپذیرفتم، برای رضای خدا نوحه می‌خوانم.

*توفیق زیارت امام حسین(ع) نصیبم نشد
شیرپور با بیان اینکه هنوز توفیق زیارت امام حسین (ع) نصیبم نشده است، افزود: در طول عمری که خداوند به من هدیه کرد فقط به سوریه برای زیارت حضرت زینب (س) و حضرت رقیه(س) مشرف شدم.
وی تصریح کرد: هم اکنون هفته‌ای پنج شب نوحه می‌خوانم، در گذشته در شب‌های محرم و صفر هر شب در شش تکیه در ساعات مختلف نوحه‌خوانی می‌کردم ولی دیگر توانی ندارم به تکیه مختار بسنده کردم.
پیرغلام ساروی نوحه‌های ایام محرم را مناسبتی عنوان کرد و اظهار داشت: شب اول محرم به مناسبت حرکت امام حسین(ع) به کربلا نوحه حرکت، شب دوم نوحه ورود، شب سوم مسلم، شب چهارم دوطفلان مسلم، شب پنجم حر، شب ششم قاسم، شب هفتم ابوالفضل، شب هشتم علی اکبر، شب نهم به نام تاسوعا، ابوالفضل و علی اصغر، شب دهم شب وداع است و روز عاشورا که بعدازظهر عاشورا نوحه  قتلگاه و شب یازدهم شام غریبان خوانده می‌شود.
وی افزود: به روایتی در شب ۱۲ محرم شهادت امام سجاد (ع) را عنوان می‌کنند که نوحه امام سجاد(ع) خوانده می‌شود.

*مراسم قوم بنی اسد به نوحه‌خوانی تبدیل شد
شیرپور مراسم شب ۱۳ محرم را قوم بنی اسد دانست و خاطرنشان کرد: در گذشته مراسم قوم بنی اسد در تکایا انجام می‌شد ولی سال‌هاست که این مراسم به نوحه‌خوانی تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه در گذشته استقبال مردم در ماه محرم از تکایا و مساجد بیشتر بود، یادآور شد: تنوع برنامه‌های مذهبی از صدا و سیما و تعدد تکایا در هر محله و کوچه‌ای موجب شد تا استقبال کمتری از این اماکن مذهبی شود.
شیرپور اظهار داشت: عشق به امام حسین(ع) همه جوانان را به خود جذب می‌کند و در حال حاضر همین جوانان گردانندگان هیئت‌های مذهبی در شهر هستند. – See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900911000052#sthash.ldrEvMHn.dpuf

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image