فوق تخصص ریه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه از هر ۱۰ سیگاری، یک تا دو نفر به دلیل مصرف سیگار جان خود را ازدست می دهند،  افزود: مصرف یک نخ سیگار ۱۵ دقیقه عمر را کم می کند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران،  دکتر علی شریفی پور در گفتگو با خبرنگاران، ضمن بیان اینکه مصرف دخانیات یکی از معظلات اجتماعی است، گفت: ایران در مصرف سیگار و مواد دخانی رتبه ۱۰ و ۱۱ دنیا را داراست.
وی، با بیان اینکه طی سالهای اخیر در ایران مصرف دخانیات در سنین جوانی و در بین خانمها در حال افزایش است، افزود:  ۹۹درصد افرادی که به سمت اعتیاد می روند از مصرف سیگار شروع کرده اند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ضمن تاکید بر اینکه مصرف سیگار عامل اصلی اعتیاد است،  ادامه داد: ۵۰درصد افرادی که سیگاری قهار می شوند از سنین ۱۰ تا ۱۲ سالگی با سیگار آشنا شدند.
دکتر شریفی پور، ادامه داد: افرادی که از سنین پایین به مصرف سیگار روی می آورند، دچار بیماریهای ریوی می شوند بنابراین برخورد والدین با نوجوانان در این سنین از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
این فوق تخصص ریه در ادامه سخنانش، یک پرس قلیان را معادل یک پاکت سیگار است، اظهارداشت: اطرافیان و نزدیکان افراد سیگاری نیز دچار بیماری می شوند.
دکتر شریفی پور، ادامه داد: سرفه های هشدار دهنده، نارسایی ریه ساده تا پیش رونده، برونشیت مزمن و  بیماریهای سرطانی غیر قابل علاج و سریع کشنده از جمله بیماریهایی است که فرد سیگاری به آن دچار می شود.
وی، با اشاره به اینکه سیگار بیش از ۴۰۰نوع ماده مخدر دارد که ۱۰۰ نوع آن سرطان زاست، گفت: سرطانهای پوست، دستگاه گوارش، خون، ریه، مغز، کلیه، مثانه، رحم، لثه و زنان از جمله سرطانهایی است که ممکن است فرد سیگاری  به آن مبتلا شود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، خاطرنشان کرد:  کودکان والدینی که سیگار می کشند ، ۱۰ برابر ریسک ابتلا به آسم در آنان بیشتر است.
دکتر شریفی پور، با تاکید بر اینکه تنوع بیماری در افراد سیگاری بسیار زیاد است، افزود: سیگار یکی از ریزفاکتورهای بیماری قلبی عروقی محسوب می شود به طوری که بعد از تصادفات و بیماریهای قلبی عروقی، بیماریهای ریوی کشنده ترین نوع بیماریها شناخته شد.
وی، ادامه داد: پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ بیماریهای مرتبط با ریه در دنیا  افزایش یابد.
این فوق تخصص ریه، با بیان اینکه افراد بعد از ۲۵ سالگی به استعمال سیگار ادامه دهند امیدی به بهبود بیماری آنان وجود ندارد.
دکتر شریفی پور، در خصوص مصرف سیگار بعد از غذا گفت: در مجموع سیگار کشیدن برای بدن مضر است و از نظر علمی نیز بعد از غذا خوردن مصرف سیگار صحیح نیست.
وی، هزینه درمان فرد سیگاری که دچار سرطان شود را بیش از ۵۰ تا ۱۰۰میلیون تومان دانست و تصریح کرد: با صرف این هزینه ها، فرد ممکن است درمان قطعی نشود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، در ادامه سخنانش، شرایط آب و هوایی مازندران را در شیوع بیماریهای ریوی موثر دانست و گفت: در این استان برونشیت مزمن، ساده، ذات الریه مکرر جزء معضلاتی است که در مراکز و کلینیکهای درمانی مشاهد می شود.
دکتر شریفی پور، در خصوص توتونهای جدید طعم دار بیان داشت: بسته های توتون جدید، در واقع خاکه و ضایعه توتون است که به آن اسانس  و مواد دیگر افزوده می شود تا بو و طعم مناسبی پیدا کند.
وی، ادامه داد: برخی گمان می کنند دود قلیان با آب مخلوط می شود اثر منفی آن از بین می رود، در حال که مخلوط دود و آب بیشتر به پرزها و قسمتهای تحتانی  ریه می چسبد.
این فوق تخصص ریه، محیط سالم و اراده فرد را در ترک سیگار موثر دانست.
گفتنی است ۳۱ می مصادف با ۱۰ خرداد روز جهانی بدون دخانیات نامگذاری شده است

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image