وقتی سردار نقدی برای رکود تورمی نسخه بپیچد!

  • توسط سرویس خبر
  • خرداد ۲۷, ۱۳۹۳
  • ۰

فرمانده نیروی مقاومت بسیج ادغام سازمان جهاد کشاورزی را خطایی بزرگ خواند و گفت: نیروی جهاد نیروی پشت میز نشین نبود و با حضور در بطن جامعه روستا و عشایر خود به سراغ مشکل می‌رفت، نه این‌که مشکلات به آنان ارجاع داده شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا نقدی در همایش سالروز تشکیل سازمان بسیج کشاورزی و منابع طبیعی که در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: امروز به برکت اقشار مختلف بسیج، همچون بسیج سازندگی و بسیج مهندسان کشاورزی و با کمک نیروهای وزارت جهاد کشاورزی سعی می‌کنیم حرکت و روحیه جهادی سازمان جهاد کشاورزی را احیا کنیم و از ظرفیت‌های موجود در این بخش بهره مند شویم.

نقدی گفت: با توجه به این‌که کشور در حال حاضر در رکود تورمی قرار دارد مهم‌ترین مسئله ای که در این خصوص مطرح می‌شود بحث علمی کردن کشاورزی است.

وی افزود: فرمول‌های زیادی برای خروج از رکود مطرح است که بسیاری از آنها منجر به تورم می‌شود و همچنین فرمول‌های حل تورم نیز ممکن است به رکود منجر شود و با وجود این تضاد، مهم‌ترین مسئله این است که چگونه می‌توان با بهره گیری از یک فرمول و بدون دچار شدن به این مشکلات مسئله رکود تورمی را حل کرد.

نقدی اضافه کرد: این فرمول بدین‌گونه است که بدون اضافه شدن سرمایه جدید و با همان سرمایه‌های موجود تولید را افزایش داده و با این روند می‌توان همزمان مشکل رکود و تورم را حل کرد و در زمینه کشاورزی نیز با علمی کردن آن می‌توان به این مهم دست یافت.

وی گفت: ما در علمی کردن کشاورزی و بهره‌وری از آب و خاک با دنیا فاصله بسیار زیادی داریم و حتی در داخل نیز فاصله میانگین برداشت در واحد سطح در تمامی اقلام با برداشت کشاورزان نمونه بیش از سه برابر است که این فاصله در تولید محصول پسته به ۱۸٫۵ برابر می‌رسد.

این مقام مسئول افزود: هر کشور در زمینه کشاورزی اقتضائات خاص خود را دارد و علمی کردن کشاورزی به معنای تقلید از دیگران نیست؛ و ما نیز با توجه به شرایط اقلیمی کشورمان باید در مورد مسائل کشاورزی کشورمان بحث کنیم و دستاوردهای جدید را جایگزین اطلاعات قبلی کنیم.

وی گفت: مطلب دیگری که در خصوص علمی کردن کشاورزی باید به آن اشاره کرد این است که این مهم فقط پرداختن به بیولوژیک کشاورزی نیست، بلکه جنبه‌های دیگر هم چون عمر باردهی درخت مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: یکی از بزرگترین مشکلات سد راه کشاورزی کشور بحث بازرگانی است که در علمی کردن کشاورزی به آن نیز باید پرداخته شود.

نقدی اظهار داشت: در حال حاضر سود بازرگانی و تجارت مواد غذایی چندین برابر سود تولید است و اکثرا ترجیح می‌دهند توزیع‌کننده باشند تا تولید کننده و کسی حاضر نیست اضطراب تولید را تحمل کند زیرا سود اصلی را واسطه گران می‌برند.

وی با اشاره به پتانسیل مناطق مختلف کشور در کشاورزی و باغداری گفت: به عنوان مثال استان سیستان و بلوچستان با ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند موزی تولید کند که نه تنها تامین کننده مصرف داخل باشد بلکه با محصولات جهانی نیز رقابت کند.

انتقاد به واردات گوشت از برزیل

وی با انتقاد از واردات گوشت کشور از برزیل اظهار داشت: با وجود این‌که سرمایه گذاری‌های زیادی در زمینه گاوداری‌ها و تولید گوشت کشور شده است اما عدم فعال بودن بسیاری از این بخش‌ها گوشت کشور از برزیل وارد می‌شود و این نه تنها خدمت نیست بلکه خیانت به کشور است و منجر به بیکاری و تحریم پذیری اقتصاد می‌شود.

نقدی افزود: واردات گوشت از کشور برزیل در حالی است که کشور مسلمان پاکستان با چهار میلیون رأس گاو مازاد بر نیاز در همسایگی کشورمان قرار گرفته و مسئولین مربوط به بهانه‌هایی چون بیماری‌های دامی از این ظرفیت استفاده نمی‌کنند.

وی در پایان گفت: هدف ما از علمی کردن کشاورزی باید به گونه‌ای باشد که روستاهای ما محل تولید علم شوند و در واقع هر روستا یک پژوهشکده کشاورزی و محل تولید علم روز کشاورزی باشد.

نیروی جهاد پشت میزنشین نبود

فرمانده نیروی مقاومت بسیج در بخشی دیگر از سخنانش ادغام سازمان جهاد کشاورزی را خطایی بزرگ خواند و گفت: ادغام سازمان جهاد کشاورزی در بروکراسی پوسیده و زنگ زده خطای بزرگی بود که دولت وقت مرتکب شد.

وی تصریح کرد: اگر همچنان این سازمان جهاد کشاورزی را با همان روحیه جهادی داشتیم به یقین می‌توانم بگویم که در کشاورزی نه تنها خودکفا بودیم، بلکه به صادر کننده بزرگی تبدیل شده بودیم و این شعار نیست و واقعیتی مسلم است. مقایسه آمارهای تولیدات روستایی در طول دوره سازمان جهاد کشاورزی و دوره پس از ادغام آن نشان دهنده این واقعیت است که اگر فعالیت آن سازمان ادامه می‌یافت در کشاورزی به جایگاه مناسبی می‌رسیدیم.

نقدی افزود: نیروی جهاد نیرویی پشت میز نشین نبود و با حضور در بطن جامعه روستا و عشایر خود به سراغ مشکل می‌رفت، نه این‌که مشکلات به آنان ارجاع داده شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image