• صفحه خانگی
  • <
  • سیاسی
  • <
  • جلیلی : آنگونه مقامهای آمریکائی اعلام کردنددیگر دوران تک ابرقدرتی به پایان رسیده است
به گزارش سانیوز به نقل جماران به نقل از ایرنا سعید جلیلی، در نشستی سه ساعته درجمع دانشجویان دانشگاه شیراز در پاسخ به پرسش دانشجویی درباره توافقنامه ژنو اظهار کرد: نظرات من در ارتباط با موضوع هسته ای در مناظره های انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری بیان شد و دوستان دیگر نظر دیگری دارند، آنها اکنون منتخب مردم هستند و باید ببینیم که چگونه بحث را دنبال می کنند و آنچه مهم است گرفتن حقوق ملت است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت مذاکرات هسته ای گفت: اهل پیشگویی نیستم، در مذاکرات باید روندی را دنبال کنیم که از شاخص هایی برخوردار است و دو شاخصه ای که رهبر معظم انقلاب تبیین فرمودند عدم عقب نشینی از حقوق ملت و ایستادگی دربرابر زیاده خواهی دشمن است.

** بحث هسته ای فراتر از مباحث تنگ سیاسی است

جلیلی بیان کرد: بحث هسته ای فراتر از این است که در مباحث تنگ سیاسی، جناحی و سلیقه ای قرار بگیرد، موضوعی ملی است و تحولات آن باید با نگاه صحیح دنبال شود.

رییس سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با گروه ۱ +۵ اظهار کرد: دفاعی که ما از حقوق هسته ای انجام می دهیم تنها دفاع از حقوق هسته ای نیست، بلکه دفاع از همه حقوق ملت است همچنان که زمانی دفاع از خرمشهر (در جنوب غرب ایران) دفاع از سرخس (در شمال شرق کشور) نیز بود و در جریان دفاع مقدس از همه شهرها دفاع می کردیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر دشمن خرمشهر را تصرف می کرد، سایرشهرهای کشور نیز در معرض تهدید قرار می گرفت اما زمانی که به دشمن تودهنی زدیم و خرمشهر را آزاد کردیم، دشمن را نومید و کشور را بیمه کردیم و این که با تعرض نظامی نمی توانند به کشور ما آسیبی بزنند.

جلیلی در این نشست که چهارشنبه شب برگزار شد، ادامه داد: اگر طرف مقابل با ماهیت استکباری مانع از حق ما در موضوع هسته ای شود با همان بهانه به حقوق دیگر ما چشم خواهد دوخت.

**همه به گروه مذاکره کننده هسته ای کمک کنیم

وی گفت: باید اجازه داد تیم مذاکره کننده هسته ای در چارچوب اصل نرمش قهرمانانه برنامه های خویش را به پیش ببرند و همه در مسیر گرفتن حق ملت به آنها کمک کنند.

مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات با گروه ۱+۵ در دولت دهم در پاسخ به دانشجویی که ازعملکرد تیم سابق مذاکره کننده انتقاد کرد و درعین حال، چاپ کتاب خاطرات جلیلی از مذاکرات برای قضاوت مردم را خواستار شد، گفت: امیدوارم همت کنیم خاطرات را بنویسیم چرا که این خاطرات متعلق به شخص نیست.

**دیدگاههای خود را به دوستان منتقل کرده ام

وی ادامه داد: در چند ماه گذشته بنای من براین بوده است که درباره آنچه امروز جریان دارد نکات مدنظر را به دوستان (تیم مذاکره کننده) منتقل کنم و با پرهیز از طرح علنی این مباحث، فضای کشور را نگران نکنم.

** تکثر و تنوع سلایق نباید به منافع ملی آسیب وارد کند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه وحدت و همبستگی ملی در عین تکثر و تنوع سلایق از مزیت های کشور است و باید آن را قدر شناخت، تاکید کرد: این تکثر و تنوع نباید به منافع و ارزش های ما آسیب وارد کند.

جلیلی گفت: همه باید کمک کنند تا آینده درخشان و پرامیدی را برای تمدن اسلامی ترسیم کنیم.

** پایه مناسبات کنونی جهان زور و تزویر است

وی با بیان اینکه مناسبات کنونی جهان بر مبنای زور و تزویر پایه ریزی شده است، گفت: سئوال اینجاست که چرا چند قدرت دنیا که هریک چند هزار کلاهک هسته ای دارند نگران سانتریفیوژهای ایران هستند که تحت نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی فعالیت می کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: نگرانی این کشورها به خاطر ظهور و بروز الگویی است که نه تنها آنها را به چالش می کشد، بلکه مقاومت و الگو را محقق می کند و در این مسیر موفق نیز می شود؛ این الگو برای آنها خطرناک است و نمی توانند اجازه دهند فضایی ایجاد شود که درباره مناسبات جهان افشاگری کند.

جلیلی ادامه داد: این موضوع طنز تلخ معاصر است؛ کشوری دارای سلاح هسته ای که حتی از آن علیه انسان های بیگناه استفاده کرده است با ادعای مبارزه با سلاح کشتار جمعی و خلع سلاح، نگران سانتریفیوژهایی است که در یک نقطه دنیا طبق قوانین بین المللی فعالیت دارند.

وی خاطرنشان کرد: این کشورها که شمار آنها به انگشتان یک دست می رسد، در چنین فضایی خود را برابر با جامعه جهانی می دانند اما در این مناسبات، جنبش عدم تعهد با ۱۲۰ کشور عضو که فعالیت صلح آمیز هسته ای را حق ایران می داند، جامعه جهانی نیست.

**ملت ایران اراده خود را عملی کرد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری سخنان برخی مقام های آمریکایی درباره وجود گزینه نظامی روی میز، گفت: گزینه نظامی نخستین گزینه ای بود که کشورهای دارنده امتیاز وتو در مخالفت با انقلاب اسلامی ایران، به کشور ما تحمیل کردند و گزینه ای نیست که آن را برای روز مبادا گذاشته باشند؛ اتفاقا نخستین بار گزینه نظامی را به کار بردند اما نتوانستند موفق شوند و ملت ایران اراده خود را به آنها تحمیل کرد و امروز نیز این وضعیت ادامه دارد.

وی ادامه داد: در موضوع تحریم ها، نخستین فشارها را بر روی صنایع دفاعی و هسته ای ایران متمرکز کردند و در این فضا بود که ایران انحصارها را شکست و به باشگاه هسته ای جهان وارد شد.

جلیلی گفت: اراده ملت ایران با الگوی خود خرمشهر را آزاد کرد؛ این الگو وقتی تکثیر شد جنوب لبنان آزاد شد و از این رو است که قدرتها نگرانند تمدن جدیدی که مقاومت و پیشرفت می کند، شکل گیرد؛ از این رو آمریکا با حمله ˈگاز انبریˈ درصدد معرفی دو اسلام آمریکایی و اسلام تکفیری به دنیا است تا اجازه ندهند چهره اسلام ناب در دنیا شناخته شود.

**در یک گذرگاه تاریخی قرار داریم

وی با بیان اینکه در یک گذرگاه مهم تاریخی قرار داریم، افزود: آنگونه که مقام های آمریکایی نیز عنوان کرده اند، دیگر دوران تک ابرقدرتی گذشته است و باید بپذیریم که دوران چند ابرقدرتی است و ایران یکی از قدرت های منطقه ای است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در این شرایط، اگر دانشگاه و مردم درک صحیحی از موقعیت تاریخی خود داشته باشند مسیر مقاومت همراه با پیشرفت می تواند ادامه یابد.

وی، اقتصاد مقاومتی را همان اقتصاد همراه با پیشرفت خواند و گفت: اقتصاد مقاومتی موانع را از سر راه پیشرفت بر می دارد؛ نه اینکه به حداقل ها توجه کند بلکه به قله ها می نگرد.

جلیلی با بیان اینکه هزینه هایی که نظام در موضوع هسته ای پرداخته برای دفاع از تحقیق در دانشگاه بوده است، خاطرنشان کرد: تحولات این حوزه نشان داد که انقلاب و نظام برای پیشرفت و تحقیق علمی در دانشگاه می ایستد و هزینه اش را نیز می پردازد.

** آسیب مفاسد اقتصادی می تواند از تحریم ها بدتر باشد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اهمیت ارتباط دوسویه دانشگاه و نظام اسلامی گفت: دانشگاه ها باید یکی از مهمترین قرارگاه های اقتصاد مقاومتی باشند.

جلیلی در ادامه گفت: باید نظام اجرایی کشور را منسجم کنیم و مانع از بروز و ظهور مفاسد اقتصادی شویم.

وی با یادآوری گزارش روز چهارشنبه محسنی اژه ای دادستان کل کشور به مجلس شورای اسلامی گفت: سئوال این جاست که چرا باید ۶۳۰ هزار میلیارد ریال معوقه بانکی داشته باشیم و ۱۱۰ هزار میلیارد ریال آن در دست ۲۳ نفر باشد؟

وی ادامه داد: یارانه ای که ماهانه کل جمعیت ایران دریافت می کنند حدود ۳۵ هزار میلیارد ریال است و حال اینکه ۲۳ نفر حدود سه، چهار برابر این رقم تسهیلات گرفته اند و ۱۸ ماه از سررسید پرداخت اقساط آنها نیز گذشته است و بانکها نیز حاضر نیستند از این افراد شکایت کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره مفاسد اقتصادی در دولت قبل گفت: با مدیریت صحیح تحریم و مبارزه با مفاسد می توان موفقیت های دیگری را رقم زد؛ با این نگاه بود که با مطرح شدن پرونده ۳۰ هزار میلیارد ریالی، به مدت ۶ ماه در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جلسات مستمری با دستگاه های مختلف برگزار کردیم تا جلوی امثال این پرونده ها گرفته شود؛ مفاسدی که آسیب های آنها می تواند از تحریم ها بدتر باشد.

**ضرورت صرفه جویی ارزی

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت صرفه جویی در مصارف ارزی، به موضوع واردات چوب بستنی در سال های گذشته به کشور اشاره کرد و افزود: کشوری که به بهانه تحریمها مبادلات ارزی با ایران نداشت، آنجا که به نفعش بود ۳۹ میلیون دلار چوب بستنی به کشور ما صادر کرد؛ آخر چوب بستنی هم چیزی است که باید از دیگر کشورها وارد کنیم؟

*** نباید به بهانه امنیت به حقوق مردم تعدی شود

جلیلی در ادامه با بیان اینکه امروز با وجود حمله گازانبری آمریکا و اسلام تکفیری، جمهوری اسلامی از امن ترین کشورها در منطقه و جهان است، افزود: در این میان دستگاه های امنیتی تلاش های زیادی می کنند اما علت این امنیت فراتر از این بحث است که به نگاه دینی نظام اسلامی بازمی گردد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر امروز از سطح بالای امنیت برخورداریم به دلیل نگاه مومنانه نظام است و بر این مبنا اجازه ندهیم به بهانه امنیت، عدالت زیرسووال برود و به حقوق مردم تعدی شود.

این نشست با عنوان الزامات پیشرفت و عدالت و به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز در تالار فجر پردیس ارم این دانشگاه برگزار شد

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image