به گزارش سارنیوز رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، گفت: طی سالهای متمادی سیستم بهداشت و درمان کشور به سمت درمان سوق یافته در حالی که اصل در حوزه سلامت پیشگیری است لذا برنامه پزشک خانواده می تواند در تحقق اصل پیشگیری مقدم بر درمان است، موثر باشد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دکتر قاسم جان بابایی در گفتگو با خبرنگاران، سردرگمی و طولانی شدن زمان تشخیص و درمان کامل بیماری، هزینه های درمانی اضافه و غیر ضروری را مهمترین مشکل مردم در حوزه درمان دانست و افزود: چنانچه برنامه پزشک خانواده شهری به درستی اجرا شود بسیاری از مشکلات بهداشتی و درمانی مردم کاهش می یابد.
وی، با بیان اینکه تشخیص زودهنگام بیماری به درمان بهتر و کم هزینه تر آن می انجامد، اظهار داشت: برنامه پزشک خانواده برای هر اقدام تشخیصی در سطح ۱و ۲ و ۳، باید دارای توجیه باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ادامه داد: در این برنامه ملی، بسیاری از اقدامات بهداشتی در بسته خدمات پزشک خانواده تعریف شده است.
دکتر جان بابایی، با اشاره به اینکه در سطح یک این برنامه پزشک مکلف است به صورت دوره ای بیماران خود را ویزیت نماید، گفت: در این ویزیتها بسیاری از بیماریهای غیر واگیر از جمله دیابت و فشار خون که مهمترین عامل نارسایی قلبی عروقی در کشور محسوب می شوند، با تشخیص زودهنگام پیشگیری می شود.
وی، تراکم بالای جمعیت و فاصله کم شهر و روستا، بخش خصوصی قوی و فعال در استان، پزشکان عمومی با سابقه و مسن، تخصص‌گرایی و برداشت متفاوت مردم و پزشکان در خصوص مفید بودن خدمات پزشک عمومی (پزشک خانواده) و گردشگر پذیر بودن استان را مهمترین ویژگی استان مازندران دانست و گفت: به همین منظور باید گام به گام با برنامه ریزی درست و بدون شتاب این برنامه را در استان به اجرا درآورد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، افزود: این برنامه پروسه ای زمانبر است و ظرف ۲ تا ۳ سال به طور کامل عملیاتی نخواهد شد زیرا مردم ایران سالها با رویه قبلی درمان شدند و تغییر روش نیاز به زمان دارد.

*لزوم آسیب شناسی برنامه پزشک خانواده در استان مازندران
دکتر جان بابایی، بر آسیب شناسی برنامه پزشک خانواده در استان تاکید و تصریح کرد: در حین کار نسخه ۰۲ این برنامه باید اصلاح شود،  ما نیز با آرامش این برنامه را در استان به اجرا در می آوریم تا مردم آسیب نبینند.
وی، با اشاره به اینکه ستاد اجرایی پزشک خانواده در کشور بر اجرای این برنامه در استان مازندران و فارس تاکید دارد، ادامه داد: تمامی مسائل مربوط به این برنامه در ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده استانی مطرح می شود.
دکتر جان بابایی، با بیان اینکه ۸۵ درصد از مردم مازندران در برنامه پزشک خانواده شهری ثبت نام کردند، افزود: از زمان اجرای این برنامه در استان، پرداختهای پزشکان از سوی سازمانهای بیمه ای نیز در قالب برنامه پزشک خانواده انجام می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، اظهارداشت: تیمهای بازرسی و پایش از داروخانه ها، آزمایشگاه ها ، پاراکلینیکها و پایگاه های مجری این برنامه نیز تشکیل شد و مردم می توانند  ضمن تماس با شماره ۱۵۹۰، مشکل و شکایات خود را در این زمینه مطرح نمایند تا علاهو بر بررسی آن در  ستاد پزشک خانواده شهری استان، توسط کارشناسان پیگیری شود.
وی،  در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به اینکه از اول فروردین ۹۳ پزشکان خانواده در سطح یک باید ماهانه ویزیت پایه ۳۰۰ نفر را انجام دهند، خاطرنشان کرد:  در حال حاضر ۳۶ درصد از مردم ویزیت پایه شدند و مابقی افراد باید از سال آینده با مراجعه به پزشکان خانواده خود، ویزیت اولیه را انجام دهند.
دکتر جان بابایی، گفت: به منظور آموزش پزشکان خانواده، بسته های آموزشی دوره ای به صورت مداوم و یا مجازی در حال تهیه شدن است و از سال آینده به صورت جدی ارایه می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با بیان اینکه تجمیع بیمه ها و اصلاح تعرفه دارو، منجر به پرداختهای یکسان مردم در روند درمان خواهد شد، اظهارداشت: افزایش هزینه دارو و کیتهای آزمایشگاهی  تعرفه داور را افزایش داده است.

*افزایش ۲ برابری دریافتی پزشکان خانواده روستایی از سال آینده
وی،  از اختصاص بودجه  به پزشکان خانواده روستایی خبر داد و گفت: به منظور تقویت پزشکان، از سال آینده دریافتی پزشکان خانواده روستایی ۲ برابر افزایش می یابد.
دکتر جان بابایی، با اشاره به کمبود ۱۶۶ پزشک عمومی در سطح یک، تصریح کرد: ۴۷۰  پزشک عمومی در این طرح مشارکت دارند و برخی از پزشکان دیگر نیز در حال پیوستن به این طرح هستند.
وی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سطح یک این برنامه در استان مازندران به اجرا در آمد و سطح ۲ را در برخی از مراکز  اجرایی نمودیم تا به مردم فشار نیاید.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با تاکید بر اینکه  بسیاری از مردم از حقوق خود در این برنامه بی اطلاع هستند، افزود: به زودی نکات آموزشی مربوط به برنامه پزشک خانواده شهری در سطح شهر، محلات و مراکز درمانی اطلاع رسانی می شود تا مردم از مزایا وحقوق خود نسبت در این طرح آگاه شوند

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image