عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تعطیلی پروژه‌های عمرانی را از دلایل کاهش نرخ تورم در دولت یازدهم عنوان کرد و گفت: در شرایطی که پروژه‌های عمرانی تعطیل است و دولت هم اعتبار ناچیزی برای پروژه‌های عمرانی در لایحه بودجه ۹۳ در نظر گرفته است، به طور طبیعی نرخ تورم کاهش می‌یابد./ نه تنها هیچ عملیات اورژانسی برای اقتصادی صورت نگرفته، بلکه برنامه‌ای هم از سوی دولت ارائه نشد و دولت یازدهم تنها به انتقاد از اقدامات دولت دهم …

 یوسفیان‌ملا : دولت هیچ برنامه ای برای اقتصاد ندارد !شمال فردا – عزت‌الله یوسفیان‌ملا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادپرس با تحلیل سیاست‌های کلان اقتصادی دولت یازدهم، با بیان اینکه در این مدت بستر و برنامه جدیدی برای ساماندهی اقتصاد کشور ارائه نشد، افزود: شرایط فعلی حاکم بر جامعه همانند وضعیت سابق است؛ البته  با یکسری انتقاداتی که به دولت دهم ابراز شد.نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس با تاکید بر اینکه دولت یازدهم هیچ راه‌حلی برای رفع مشکلاتی که در دولت دهم وجود داشت، ارائه نداده است، تصریح کرد: دولت یازدهم تاکنون ادامه‌دهنده همان شرایط حاکم بر دولت گذشته است.

وی با اشاره به اینکه امیدی که مبنی بر تدوین یک برنامه هماهنگ از سوی تیم اقتصادی دولت وجود داشت، به دست نیامد، گفت: دولت در ابتدا از برنامه ۱۰۰ روزه خود خبر داد و اعلام کرد برای رفع مشکلات اورژانسی اقتصادی در این مدت برنامه دارد؛ نه تنها هیچ عملیات اورژانسی برای اقتصادی صورت نگرفته، بلکه برنامه‌ای هم از سوی دولت ارائه نشد و دولت یازدهم تنها به انتقاد از اقدامات دولت دهم در گزارش خود به مردم بسنده کرد.

یوسفیان ملا درباره دلایل کاهش تورم در شرایطی که اقدام مناسب اقتصادی از سوی صورت نگرفته است، افزود: کاهش شاخص تورم در این مدت بسیار ناچیز بود؛ به طوری که در انتهای دولت دهم نرخ تورم حدود ۴۰ درصد بود که با کاهش نا چیز این میزان به حدود ۳۷ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: کاهش نرخ ۲ تا ۳ درصدی در مقابل تورم بالای ۳۰ درصد عدد قابل توجهی نیست.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تعطیلی پروژه‌های عمرانی را از دلایل کاهش نرخ تورم در دولت یازدهم عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر پروژه‌های عمرانی در سراسر کشور تعطیل شده است؛ به طوری که بنا بر اعلام برخی نمایندگانی که اولین دوره حضور خود در مجلس را تجربه می‌کنند، حتی یک کیلومتر راه روستایی آسفالت نشده است؛ ضمن اینکه برخی از آنها موفق به تخصیص اعتبار برای آب شرب روستایی نشده اند.

این نماینده مردم در مجلس نهم در ادامه گفتگوی خود با خبرنگار اقتصادپرس تصریح کرد: در شرایطی که پروژه‌های عمرانی تعطیل است و دولت هم اعتبار ناچیزی برای پروژه‌های عمرانی در لایحه بودجه ۹۳ در نظر گرفته است، به طور طبیعی نرخ تورم کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: برخی ردیف‌های بودجه پروژه‌های عمرانی در لایحه بودجه ۹۳ نسبت به سال جاری حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش یافته است که در این شرایط کاهش چند درصدی نرخ تورم طبیعی است.

یوسفیان‌ملا در بخش دیگری از اظهاراتش به کاهش نرخ ارز طی ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر فعالیت ارزی در کشور صورت نمی‌گیرد؛ اگر فعالیت ارزی مانند دو سال قبل بود و چرخه واردات و صادرات تقریبا فعال‌تر بود، به طور قطع نرخ ارز کاهش نمی یافت و با توجه به شرایط تحریم این نرخ شاید بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان افزایش می‌یافت.

وی با بیان اینکه منبع مصرف ارز تقریبا تعطیل است، تاکید کرد: اصل منبعی که ارز را به خود اختصاص می‌دهد، بخش اقتصادی و خرید‌های کلان مواد اولیه تولیدات داخلی است. بنابراین تقاضای ارز در شرایط فعلی بسیار پایین است و نوساناتی در قیمت ارز وجود ندارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: در این شرایط دولت اقدام عملی برای کاهش نرخ ارز نکرد؛ رکود تورمی بر جامعه حاکم است و یقینا اگر شرایط اقتصادی به جهت مبادلات ارزی و قدرت خرید خارجی مجدد افزایش یابد، اما دولت برنامه‌ای برای آن نداشته باشد، قیمت ارز از ۴۰۰۰ تومان فراتر می‌رود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: دولت یازدهم در یک نگاه در بخش اقتصادی، جز زیر سوال بردن دولت گذشته اقدام دیگری انجام نداد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image