به گزارش سارنیوز به نقل از کمیته امداد امام خمینی شهرستان ساری

 آقای بریمانی مدیر کمیته امداد شهرستان ضمن خیر مقدم به کلیه سالمندان و هیأت مهمان از دانشگاه علوم پزشکی مازندران توضیحات آماری را در خصوص جامعه هدف تحت پوشش امداد ارائه داده و موضوع مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و نهاد امداد را در این راستا یادآور شد.

در این همایش یکروزه در ابتدا خانم دکتر دهقان کارشناس تغذیه در خصوص عادتهای نامناسب تغذیه و مخصوصا” مضرات استفاده افراطی از روغنها و فراورده های گوشتی نظیر کالباس و سوسیس و انواع فست فودها برای کلیه افراد جامعه و مخصوصا” سالمندان و تأکید به استفاده از سبزیجات و مواد غذائی پخته و آب میوه و جلوگیری از یبوست توضیحاتی داد. وی صرف چای را پس از صرف غذا مانع جذب آهن ذکر کرد و توصیه کرد تا پس از غذا از صرف چای خودداری کنند.

در ادامه دکتر آهنگر معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به موضوع سلامتی و نفع آن به همه افراد جامعه خواستار یک تلاش همگانی برای اصلاح رویه های غذائی و عادتهای بد و تغییر ذائقه ها شد.

وی افزایش جمعیت و گسترش کیفی جمعیت را یادآور شده و پیر شدن جمعیت را زنگ خطری برای جامعه عنوان کرد و گفت: با این نرخ رشد جمعیت در چهل بعد از هرچهار نفر یک نفر سالمند خواهیم داشت که نگهدای آنها برای افراد خانواده بسیار مشکل است چراکه سالمندان نیازمند نگاه و توجه ویژه هستند و توجه به آنها زمان زیادی را صرف خواهد کرد و این خارج از توانائی خانواده های کم جمعیت است ضمن اینکه در حال حاضر سیستم های مراقبتی نیز برای سرویس دهی به سالمندان محدود می باشد.

معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی استان رشد شاخصهای پوشش بیمه  درمان ، افزایش درآمد خانوار، رشد مؤلفه های اقتصادی و سواد و فرهنگ را زمینه ساز برای رشد جمعیت و جلوگیری از آسیبهای پیری جمعیت دانست. وی موضوع آلودگی هوا در برخی از شهرها را یک هشدار جدی توصیف کرد که باید با توجه به  اقبال جدید به افزایش جمعیت نسبت به آن چاره جوئی کرد.

دکتر آهنگر در ادامه به موضوع تغذیه اشاره کرد و با توجه به عادت پرخوری گفت مـتأسفانه در چاقی و چربی خون و قند در بین استانهای دیگر در رتبه های ابتدائی هستیم و باید با فرهنگ سازی و ترک عادتهای ناروای تغذیه کوشش کنیم. جلوگیری از مصرف بی رویه نمک و روغنها و در مقابل شیوع استفاده از دخانیات و اخیرا” قلیان و مخصوصا” برای بانوان جوان و از طرفی کم تحرکی یک تهدید جدی برای سلامت عمومی است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image