حراج تآسف بار دختران ایرانی در عربستان

  • توسط سرویس خبر
  • آذر ۱۲, ۱۳۹۲
  • ۰

سردارعلی صادقی، رییس پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی درباره پدیده قاچاق دختران ایرانی به کشورهای عربی گفت: این موضوع را نفی نمی‌کنیم، اما عدد آن قابل‌توجه نیست.
به نوشته شرق، برای نخستین بار است که مدیران «ناجا» قاچاق دختران ایرانی به کشورهای عربی را تایید می‌کنند. البته با این قید که عدد آن قابل‌توجه نیست. نخستین بار در سال ۸۳ بود که خبرگزاری سازمان ملی جوانان از قاچاق دختران ایرانی به امارات خبر داده بود؛ خبری که واکنش‌های متفاوتی را برانگیخته بود و حتی به اظهارنظر رییس‌جمهور وقت سیدمحمد خاتمی نیز انجامید.
خبرگزاری سازمان ملی جوانان با عنوان «فرشتگان سیاه‌بخت» خبر از حراج دختران ایرانی در «فجیره» داد. همزمان با انتشار این گزارش، دادستانی تهران هم از کشف و نابودی سه باند قاچاق دختران ایرانی به کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس خبر داد. در همان روز‌ها بسیاری از روزنامه‌های داخلی گزارش‌هایی در این‌باره منتشر کردند. اما اندکی بعد سیدعظیم حسینی، مدیرکل مبارزه با مفاسد اجتماعی نیروی انتظامی در جمع خبرنگاران حاضر شد و حراج دختران ایرانی در فجیره را تکذیب کرد و گفت: «هدف از انتشار این خبر سیاه‌نمایی جامعه ایرانی و سوءاستفاده بوده است.» او این را هم گفت که «انتشار این خبر از سوی برخی مطبوعات و رسانه‌های خارجی به باورهای مردم لطمه زده است.»
وی تصریح کرد: «فعالیت‌های فسادآمیز به شکل سازمان یافته در کشورهای غیراسلامی به عناوین مختلف وجود دارد، ایران جزو نوادر کشورهایی است که با اینگونه پدیده‌ها به شکل اصولی برخورد می‌کند.» بازتاب انتشار گزارش حراج دختران در امارات، حتی به بالا‌ترین مقامات رسمی نیز کشیده شد،
رییس‌جمهور خاتمی هم وارد میدان شد و اعلام کرد:«ما از این مساله نگرانیم و این در حالی است که از همین کشورها، کالاهایی که خود می‌توانیم در داخل تولید کنیم وارد می‌کنیم.» او البته خبر حراج دختران ایرانی در امارات را تکذیب کرد و گفت: «این مساله یک دروغ است و من به‌عنوان رییس‌جمهور شایعه حراج دختران ایرانی را لحظه به لحظه و نقطه به نقطه پیگیری کردم و پس از بررسی‌های گسترده مشخص شد که این یک دروغ و ناشی از جنگ روانی علیه حیثیت و عظمت مملکت اسلامی است.»
اما چند روز بعد رحیم عبادی، رییس سازمان ملی جوانان خبر داد که به دستور خاتمی کمیته ویژه‌ای از ماموران اطلاعاتی برای پیگیری ماجرای حراج دختران تشکیل شده است. حالا با گذشت نزدیک به ۱۰ سال از انتشار آن گزارش و تمام آن حرف‌وحدیث‌ها قاچاق دختران ادامه دارد.
رییس پلیس مهاجرت و گذرنامه هیچ اطلاع دیگری درباره هدف از قاچاق این دختران، سرنوشت آنها و… نمی‌دهد و پیگیری‌های«شرق» برای مصاحبه با او و کسب اطلاعات بیشتر بی‌نتیجه ماند و تنها می‌توان به صحبت‌های او در حاشیه سومین کارگاه عملیاتی منطقه‌ای اینترپل در بحث مبارزه با قاچاق انسان که در محل هتل المپیک برگزار شد، اکتفا کرد که گفت: «قاچاق دختران ایرانی به کشورهای عربی را نفی نمی‌کنیم، اما عدد آن قابل توجه نیست.»
سردارصادقی گفت: «مقصد عمده این موارد نیز کشور امارات بوده است.»رییس پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی درباره انهدام باندهای قاچاق انسان نیز خاطرنشان کرد: «باندهای مختلفی وجود دارد که در حال حاضر آمار آن را در اختیار ندارم، اما با هماهنگی ناجا می‌توان گزارش عملکرد هشت ماهه را ارایه کرد.»
وی درباره فعالیت برخی از باندها که اقدام به قاچاق دختران و پسران به سایر کشورها می‌کنند نیز گفت: «با توجه به اینکه با کشورهای ترکیه و مالزی لغو روادید هستیم، این افراد به شکل قانونی از کشور خارج می‌شوند و ممکن است در آنجا به کشورهایی نظیر استرالیا و… بروند.»به گفته رییس پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی، عمده این افراد در قالب نیروی کار به این کشورها برده می‌شوند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image