ظریف: ۹۰ درصد کار جلو رفته است

  • توسط سرویس خبر
  • آذر ۲, ۱۳۹۲
  • ۰

هانس بلیکس، مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بی بی سی فارسی گفت : مطابق تفسیر او از ماده چهارم معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان. پی. تی) غنی‌سازی اورانیوم حق است.

*دیدار اشتون با ۱+۵ آغاز شد.

به گزارش سایت انتخاب *سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران با اشاره به مذاکرات روز جمعه گفت: امیدواریم امشب به نتیجه برسیم که امکان آن وجود دارد اما ممکن هم هست که فردا مذاکرات ادامه داشته باشد.

او در پاسخ به این پرسش که امتیازدهی و امتیازگیری متوازن است؟ گفت فعلا دعوا بر سر همین است و مذاکرات فعلا ادامه دارد.

*مایکل مان گفت که اشتون در طول روز مذاکراتی فشرده با ظریف داشته است و اکنون قصد ارائه توضیحاتی در این مورد به وزرای خارجه ۶ کشور دارد.

*جان کری وزیر خارجه امریکا با لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه دیدار کرد.

* دیدار سه‌جانبه وزیر امور خارجه کشورمان با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه آمریکا لحظاتی پیش پایان یافت. * نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران و امریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به پایان رسید.

* پس از نشست سه جانبه وزرای خارجه  ایران، آمریکا با رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا ، نشست وزیران خارجه ۱+۵ با کاترین اشتون برگزار می‌شود. در این نشست آخرین مواضع طرف‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

* لحظاتی پیش دیدار سه جانبه وزیر امور خارجه ایران و همتای آمریکایی خود با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغازشد.

* محمد جواد ظریف پس از پایان دیدار با اشتون گفت: اگر بخواهیم میزان پیشرفت کار را در عدد و رقم بیان کنم، شاید ۹۰ درصد کار جلو رفته است اما یکی دو موضوع باقی مانده از اهمیت زیادی برخوردار است…مذاکرات به موضوعاتی رسیده که محل اختلاف با طرف مقابل است. به مردم اطمینان می دهم در هر توافقی ، غنی سازی متوقف نمی شود. در برابر زیاده خواهی ها می ایستیم. اکنون در مرحله تدوین متن هستیم و چون این مرحله حساس است و به حقوق مردم  ایران ارتباط دارد، باید در کلمات و عبارات دقت کنیم.

* وزیر خارجه چین لحظاتی پیش وارد هتل اینترکانتیننتال شد. با پیوستن وزیر امور خارجه چین، تمامی وزرای خارجه کشورهای ۱+۵ به مذاکرات ژنو پیوستند.

شبکه تلویزیونی “یورونیوز” در گزارشی درباره مذاکرات هسته‌ای ژنو یادآور شد برای اولین بار حق غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران، در طرح توافق موقت شش ماهه و قابل تمدید، پیش‌بینی شده است.این توافق پیش از توافقی نهایی پیش‌بینی می‌کند در ازای کاهش محدود مجازات‌ها، برنامه هسته‌ای ایران محدود شود.

* نشست وزیر امور خارجه کشورمان و رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پایان یافت.  این نشست پس از پایان جلسه معاونان وزیران خارجه ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ برگزار شده بود که هنوز از جزئیات گفت‌وگوی ظریف و اشتون خبری منتشر نشده است .

* “سید عباس عراقچی”، مذاکره‌کننده ارشد ایران، با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود، در مورد روز چهارم مذاکرات گفت: مذاکرات سخت و نفس‌گیر است.  وزرای خارجه آمده‌اند، امیدوارم برای تصمیم‌گیری‌های سخت آماده باشند.

* همه وزرای خارجه به جز وزیر خارجه چین ، به ژنو آمده اند

* “ویلیام هیگ”، وزیر خارجه انگلیس در جمع خبرنگاران و در بدو ورود به هتل گفت: مسائل مشابهی نسبت به دو هفته قبل وجود دارد که باید بررسی شود.  …وزرای خارجه به این دلیل به ژنو آمده‌اند که با مشورت خود روند مذاکرات را سرعت ببخشند…. باقی‌مانده روند مذاکرات دشوار است….اختلافات کوچکی وجود دارند که البته بسیار مهم هستند، قدرت‌های جهانی از روند مذاکرات با ایران حمایت می‌کنند…در صورتی توافقی صورت خواهد گرفت که به نگرانی‌های ما پاسخ داده شود، با کشورهای دیگر و عربستان هم در ارتباط هستیم و نگرانی آن‌ها را درک می‌کنیم.

* مقام وزارت خارجه آمریکا می گوید دیدار کری با لاوروف کمی زودتر ساعت ۱۰٫۳۴ دقیقه به وقت #ژنو آغاز شده است. هنوز جزییاتی از دیدارها منتشر نشده

* ” محمدجواد ظریف” وزیر امور خارجه کشورمان با ” کاترین اشتون” مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حال مذاکره هستند

*”ویلیام هیگ” وزیر امور خارجه انگلیس لحظاتی پیش جهت حضور در مذاکرات هسته‌ای کشورمان با گروه ۱+۵ وارد هتل محل مذاکرات شد.

* “گیدو وستورله”، وزیر امور خارجه آلمان در جمع خبرنگاران گفت: شانس واقعی برای توافق وجود دارد اما کار زیادی برای انجام دادن داریم.

* همچنین “لوران فابیوس”، وزیر امور خارجه فرانسه، لحظاتی پیش وارد هتل “اینترکانتیننتال” شد.

* وزیر امور خارجه آمریکا جهت حضور در مذاکرات هسته‌ای هم اکنون وارد هتل اینترکانتیننتال شد.

“سرگئی لاوروف”، وزیر امور خارجه روسیه، در دیدار با محمد‌جواد ظریف، همتای ایرانی خود در ژنو گفت: برای اولین بار ایران و ۱+۵ فرصتی واقعی برای توافق دارند.

نقل از سیبنا
  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image