• صفحه خانگی
  • <
  • سیاسی
  • <
  • از راه اندازی بی سروصدای پالایشگاه فاز ۱۵ و ۱۶ تا زمزمه توقف سهمیه بندی بنزین

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در یک هفته گذشته اخبار و گزارشاتی در حوزه نفت خبرگزاری فارس منتشر شد که نگاهی گذرا به برخی از این اخبار و گزارشات می اندازیم.

*حادثه پالایشگاه تهران منجر به آتش‌سوزی نشد

اوایل هفته پس از حادثه آسیب دیدگی مخزن آب ترش پالایشگاه تهران و انتشار تصاویر آن در سرویس عکس خبرگزاری فارس اصغر رمضانی مدیر اچ اس ایی شرکت ملی پالایش و پخش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به جزئیات این حادثه گفت: حادثه پالایشگاه تندگویان تهران منجر به آتش‌سوزی نشده است به طوری که قرار بود یکی از مخازن تازه ساخته شده قرار بود وارد سرویس شود که تحت فشار پیش از راه‌اندازی قرار گرفت و از ناحیه جوش شکافته شد.

اگرچه در این حادثه کسی آسیب جانی ندید اما یک نفر از ناحیه پا آسیب اندکی دید که با اقدام فوری پزشکی حال وی رو به بهبود است.

 اما از دیگر نکات مهمی که در هفته گذشته به آن پرداختیم افزایش کارمزد جایگاه داران سی ان جی بخش خصوصی از ۴۰ به ۸۰ تومان و با موافقت شورای اقتصاد بود.

به طوری که با افزایش نرخ کارمزد که بیش از دو سال است انجمن صنفی جایگاه داران به دنبال اجرای آن است می توان ابراز امیدواری کرد که ۱۹۰ جایگاه تعطیل سی ان جی در کشور دوباره فعالیت خود را آغاز کنند.

* زمزمه‌‌های توقف سهمیه‌بندی بنزین

از دیگر اتفاقاتی که در طول یک هفته گذشته درصنعت نفت خبرساز بود بحث توقف سهمیه بندی بنزین بود به طوری که جعفر قادری با اشاره به بحث و گفت‌وگوهای اخیر نمایندگان مجلس با نمایندگان دولت اعلام کرده است دولت به منظور پرداخت یارانه نقدی سه سناریو را در دستور کار خود قرار داده است که یکی از این سه سناریو ها توقف سهمیه بندی بنزین است.

باید گفت یکی از مهمترین و موفق ترین طرح های اجرا شده در دولت های نهم و دهم که بارها مورد تقدیر مقام معظم رهبری قرار گرفت و توسط ایشان به عنوان «یکی از تجربیات موفق در اقتصاد مقاومتی» معرفی شد طرح سهمیه بندی بنزین بوده است که با یک حساب ساده مشخص شد اگر سهمیه بندی حذف شود نیازمند واردات روزانه ۸۸ میلیون لیتر بنزین هستیم.

*لغو تحریم صادرات پتروشیمی امتیاز خاصی تلقی نمی‌شود

یکی از مهمترین اخبار که در هفته گذشته روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت بحث مذاکره تیم هسته ایران و گروه ۵+۱ بود که بنا به ادعای مسئولان داخلی تحریم های نفتی و بانکی ایران درحال فروپاشی است به طوری که یکی از تحریم هایی که در این موافقات برداشته شد تحریم پتروشیمی بود از این رو احمد مهدوی دبیر انجمن کارفرمایان پتروشیمی در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد:بنده پیش از این هم گفته‌ام ما در جریان تحریم‌ها مشکل صادرات پتروشیمی نداشتیم و تحریم‌های غرب اثر چندانی بر ما نکرده بود مگر به صورت محدودی در وارد کردن بعضی قطعات و کاتالیست‌های مورد استفاده در مجتمع‌های پتروشیمی بنابراین در دوران تحریم نیز دنیا محصولات پتروشیمی ما را می‌خرید و اگر به اروپا محصول نمی‌دادیم مشکلی نبود، چرا که پیش از آن هم محصولات کمی از ایران به اروپا صادر می‌شد.

نکته ای که وی در این گفت‌وگو اعلام می کند این است که “قبلاً به آقایان گفته بودیم که لغو تحریم پتروشیمی روغن ریخته‌ای است که غربی‌ها می‌خواهند نذر امامزاده کنند.”

وی تاکید می کند تحریم‌ها شاید حداکثر ۱۰ درصد روی کار ما اثر می‌گذاشت و گرنه در حوزه صادرات هم در سال گذشته و هم در سال جاری ما کار خود را انجام داده‌ایم و محصولات پتروشیمی صادر شده‌اند.

*راه اندازی بی سرو صدای فاز ۱۵ و ۱۶

اما یکی دیگر از اتفاقات حوزه نفت و گاز در هفته گذشته راه اندازی بی سرو صدای یکی (ردیف) از واحدهای شیرین سازی پالایشگاه فاز ۱۵ و ۱۶ بود به طوری که گاز فازهای ۶ و ۷ و ۸ پارس جنوبی برای شیرین سازی به فاز ۱۵ و ۱۶ می آید و این همان اتفاقی است که سال گذشته در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد رخ داد و مورد تمسخر برخی از صاحبنظران و کارشناسان قرار گرفت!

لازم به ذکر است براساس اطلاعات به دست آمده ظرفیت شیرین سازی این واحد حدود ۱۲٫۵ میلیون متر مکعب است که هم اکنون با ۸۰ درصد ظرفیت کار می کند.

همچنین گفته می شود دومین واحد شیرین سازی نیز ممکن است در بهمن ماه سال جاری نیز با ظرفیت ۱۲٫۵ میلیون متر مکعب راه اندازی شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image