• صفحه خانگی
  • <
  • سیاسی
  • <
  • پاسخ قاطع و دیپلماتیک عراقچی به نماینده آمریکا /اشتون تردیدها را رفع کند/ اعتماد ما باید بازسازی شود

معاون وزیر خارجه کشورمان در  نشست خبری خود گفت:‌ روز گذشته در مورد نحوه کار و شروع مذاکرات بحث شد و در حال حاضر مانع عمده ای که برای پیشرفت مذاکرات وجود دارد فقدان اعتماد نزد هیئت ایرانی به خاطر مسائلی است که در ژنو قبلی پیش آمد. اختلاف نظر طرف مقابل که باعث شد مذاکرات به خوبی پیش نرود و اگر این اعتماد بازسازی نشود مذاکرات قابل پیشرفت نخواهد بود.لذا دیروز کار را آغاز کردیم تا اعتماد خودمان نسبت به طرف غربی را بازسازی کنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان در ادامه افزود:‌ قرار است که امروز با خانم اشتون دیدار کنیم تا به جمع بندی برسیم. روز گذشته به ناچار به خاطر اختلاف دیدگاه ها جلسه گذشته و وارد یکسری مفاهیم شدیم و بحث کردیم تا به یکسری تفاهم درباره دیدگاه های مشترک دست یابیم.

عراقچی در ادامه گفت:‌ امیدواریم هیئت ایرانی پس از دیدار با اشتون به این جمع بندی برسد که زمان نگارش اولیه متن توافق، فرا رسیده یا خیر.

موارد اختلافی باقی است

عراقچی با تأکید بر اینکه موارد اختلافی هنوز باقی است، گفت: بر سر میز مذاکره بحث خواهیم کرد وضعیت بسیار حساس است و هر گونه انتشار جزئیات کلیات را خراب می کند و دفعه قبل هم همینطور شد و وقتی همه چیز خوب بود انتشار چند مورد بسیاری از مباحث را تخریب کرد.

مذاکره کننده ارشد کشورمان تأکید کرد: دفعه قبل  آنها از توافقات عدول کردند و اکنون باید اعتماد ایران را جلب کنند و اصولی که درباره آنها توافق کردیم که متضمن حقوق ایران است،‌ حتما باید رعایت شوند و ما باید باید شاهد یک صدا از سوی شش کشور باشیم  و اطمنان پیدا کنیم که طرف مقابل با یک صدا وارد می شود و زیاده خواهی نخواهند کرد.

عراقچی در ادامه تأکید کرد:‌هنوز تصمیمی نگرفتیم که راجع به چه متنی و پیشنهاداتی مذاکره کنیم اما آنها طرح شان همان طرح آخری است که در ژنو قبل ارائه کردند.

دیپلمات ارشد مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان تصریح کرد: غنی سازی یکی از مهمترین و حساس ترین و سخت ترین قسمت های مذاکره است و اینکه توسط طرف مقابل برای ایران مورد پذیرش و احترام واقع شود و پذیرفته شود مهم است. هیچ توافقی که از ابتدا تا انتهای آن غنی سازی وجود نداشته باشد را مورد موافقت قرار نمی دهیم و باید از ابتدای تا انتهای مذاکرات غنی سازی در ایران در برنامه باشد. آنچه که برای ما مهم است این است که غنی سازی در متن توافق وجود داشته باشد و به ان احترام گذاشته شود.

امروز تنها ظریف و اشتون دیدار می‌کنند

عراقچی افزود:‌ از امروز صبح خانم اشتون به نمایندگی از همه هیئت ها با ظریف مذاکره می کند و امروز فقط اشتون و ظریف دیدار می کنند و ۶ کشور هیچ جلسه ای با ظریف نخواهند داشت.

اگر در جمع بندی، خانم اشتون این اطمنینان را حاصل کند و دیدگاه های طرفین را به رسمیت بشناسد، وارد مذاکرات می شویم.

معاون وزیر خارجه کشورمان گفت:‌گام اول و پایانی مدت دار است و تا ابد نیست و هر گونه اقدامات اعتماد سازی که برای گام اول و آخر بپذیریم موقت است و ابدی نیست. از نظر ما در گام اول و در ادامه گام اول و هم در گام آخر و هر وقتی که صلاح بدانیم غنی سازی قطعا ادامه خواهد داشت. حضور وزاری خارجه هم لزوما اعتماد ساز نیست و با همین معاونین وزرا هم می شود. ملاقات های دیشب امیدوار کننده بود. اصل غنی سازی قابل مذاکره نیست اما ابعاد اندازه و جزئیات و مکان همه قابل مذاکره است.

عراقچی   درباره ادعای نخست وزیر رژیم صهیونیستی که گفته بود باید همان برخوردی که با سوریه شده است با ایران هم بشود، گفت:‌اصلا اهمیتی برای صحبت‌های نتانیاهو قائل نیستیم.

لغو تحریم‌های بانکی و نفتی در گام اول

مذاکره کننده ارشد کشورمان افزود:‌ فرصتی اگر پیش بیاید مالاقاتی با امریکایی ها خواهیم داشت ولی اولویت دیدار با اشتون است اما اگر نیاز باشد باز هم با شرمن دیدار می کنیم. آنچه که برای ما مهم و اصل است و آن را طرف مقابل هم قبول کرده این است که اقدامات دو طرف در گام اول متعادل و متناسب با یکدیگر خواهد بود و حتما تحریم های نفتی و بانکی بخشی از اقدامات طرف مقابل در گام اول خواهد بود.

عراقچی در ادمه گفت:‌همه هیئت ها به اشتون نمایندگی داده اند و وی با اختیار کامل به دیدار ظریف می رود و  امروز از الان به بعد مذاکرات فقط بین ما و اشتون است و اگر لازم باشد وی با هیئت ها دیدار می کند و ما با دو هیئت روسیه و چین به غیر از دیدار معاونین با ظریف هم دیدار داشتیم و این ملاقات ها خوب بود.

تردید درباره نیت طرف مقابل معاون وزیر خارجه کشورمان گفت:‌ ما در مرحله ای نیستیم که احساس تهدید کنیم و پیشرفت های خوبی قبل از این نشست صورت گرفته و درباره خیلی از مفاهیمی که امروز می خواهیم بحث کنیم، حتی قبلا توافق کرده ایم و اکنون در وضعیت بن بست نیستیم اما انچه که ژنو قبلی پیش آمد باعث شد که تردیدهایی نسبت به نیت طرف مقابل ایجاد شود و تا وقتی این تردیدی ها رفع نشود وارد مذاکرات جدی نمی شویم. امیدواریم که در جلسه امروز اشتون و ظریف این تردید ها رفع شده و وارد مذاکرات جدی شویم.

سید عباس عراقچی تصریح کرد: جلسه دیشب با سه کشور اروپایی مفید بود و هر سه کشور تاکید کردند که از اراده لازم و کافی برای پیشبرد مذاکرات و رسیدن به تفاهم برخوردارند و مقداری هم نسبت به نشست قبلی توضیخ دادند و لی هر سه کشور اروپایی به ما اطمینان دادند که این بار موضع واحدی دارند و شرمن هم از طرف خودشان گفت که موضع ما هم با بقیه یکی است. طرف مقابل باید اعتماد ما را بازسازی کند. اعتماد ما خدشه دار شده است.

مذاکره کننده ارشد کشورمان در پایان تصریح کرد: وقتی که مذاکرات به نتیجه برسد آن موقع همه قضاوت خواهند کرد که موقعیت چیست. نمیدانم ساختار تحریم‌ ها بهم خواهد ریخت یا نه اما قطعا ساختار برنامه هسته ای ایران بهم نخواهد ریخت.اگر شرمن مدعی است که فقط کمی از تحریم ها کاسته خواهد شد ما هم اقدامات کمی انجام خواهیم داد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image